5 caracteristici ale liderului digital

Deşi modelele încleiate de leadership, rezumate la figura unei singure persoane, sunt încă des întâlnite, în companiile cu creşteri importante apare o nouă generaţie de lideri. Eliberată prin tehnologie de reţetele patinate ale devenirii profesionale, reprezentaţii acestei generaţii de lideri digitali revendică tot mai apăsat roluri de conducere în interiorul companiilor.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

Prieteni cu tehnologia, aceasta îi propulsează în poziţii de middle management la vârste când părinţii lor îşi terminau studiile şi aşteptau repartizarea. Cu toate acestea, potrivit studiului Barometrul digitalizării în companiile din România, realizat de compania Valoria, 69 la sută dintre companii nu au dat responsabilitatea pentru dezvoltarea digitală a afacerii unei persoane în poziţie de leadership. Să fie o oportunitate pentru această generaţie?

Astăzi, schimbările care remodelează leadership-ul companiilor sunt: 1. Tehnologia, 2. Democratizarea accesului la informaţie prin Internet, 3. Tranziţia de la caracterul fizic al muncii la cel bazat pe cunoaştere, 4. Formele de organizare ale companiilor din ce în ce mai puţin ierarhizate.

În era digitală, rolul liderului este definit de:

  1. Contribuţia liderului la tranziţia către o organizaţie care face din cunoaştere principala materie primă.
  2. Atitudinea deschisă şi capacitatea de a înţelege şi anticipa impactul disruptiv al celor mai noi tehnologii din cele mai diverse domenii.
  3. Actualizarea cunoştinţelor cu privire la avansul tehnologiei şi valorificarea acesteia prin trasarea direcţiei de dezvoltare a companiei.
  4. Abilitatea de a identifica cele mai noi tendinţe care afectează diverse industrii şi întreg ecosistemul de funcţionare al companiei din a cărei echipă de conducere face parte (de la big data şi cloud computing la automatizare şi robotizare).
  5. Cunoaşterea limitelor propriei competenţe şi extinderea câmpului de cunoaştere prin consultarea cu colegii şi experţii relevanţi. Conştient de propriile limite, liderul se deschide către comunitate şi face uitat modelul autoritar de leadership.

Aceste coordonate, în funcţie de care este definit leadership-ul în era digitală, este posibil să se diversifice, la rândul lor. Ceea ce rezultă din acest fenomen este nu doar o restilizare a leadership-ului, dar şi o destructurare a modelelor ierarhice verticale, care sunt înlocuite de structuri orizontale agile între directori de companii, managerii de proiect, coordonatori ai echipelor de lucru, directorii firmelor furnizoare de echipamente.

Conform unui studiu realizat de compania Russell Reynolds, liderii digitali, comparativ cu cei tradiţionalişti, sunt cu 34 la sută mai inovativi, cu 32 la sută mai intraprenoriali, cu 23 la sută mai îndrăzneţi, cu 21 la sută mai extroverți digital, 16 la sută mai agili în abordarea oportunităţilor de business.

Conversia liderului în era digitală se produce prin:

  1. Definirea clară a rolurilor pe baza proiectelor în lucru şi nu a poziţiilor deţinute în organizaţie; aceeaşi persoană poate fi manager într-un proiect şi consultant în altul.
  2. Dislocarea responsabilităţii la nivelul echipelor şi împuternicirea deciziilor descentralizate.
  3. Redefiniri frecvente ale structurii organizaţionale prin iterații fine; fiecare echipă se auto-organizează.
  4. Transparentizarea regulilor, respectarea lor de către toată lumea, inclusiv de CEO, şi excluderea jocurilor politice din companie.
  5. Deschiderea unor noi linii de business care valorifica tendinţele şi descoperirile din domeniul în care activează compania.

Tehnologia digitală va juca un rol tot mai important în viaţa noastră şi a companiilor. Răsăritul erei digitale nu înseamnă neapărat apusul leadership-ului în general, ci o reformulare importantă a celui pe care îl ştim. Va fi nevoie în continuare de oameni cu viziune, magneţi de competenţe, proiectori de vise şi maeştrii de conştiinţe. Va fi nevoie de scouteri de talente, de arhitecţi de organizaţie şi programatori de viitor. Numai că toate acestea nu se vor rezuma doar la un job title de lider, ci se vor referi la fiecare dintre noi.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library®), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate la o companie din Big4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close