Afaceri „dulci” – cine face jocurile pe piața ciocolatei, în România

De Ziua Îndrăgostiților, dar și de 1 și 8 martie, ciocolata, în diversele ei forme, este de nelipsit dintre cadourile pe care românii și le fac, alături de flori și surprize. Potrivit experților de la KeysFin, pe fondul creșterii puterii de cumpărare, consumul de ciocolată a prins aripi, astfel că piața de profil a atins un nivel istoric, ce ar putea depăși granița de cinci miliarde de lei.

Afacerile de pe piața de ciocolată au atins, în 2016, nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evoluția din 2017 indică un avans de peste 20 la sută. Și perspectivele pentru 2018 sunt optimiste: creșterea afacerilor din acest sector indică o depășire a graniței de cinci miliarde de lei. Potrivit studiului KeysFin, care a analizat evoluția pieței din 2012 până acum, principalul indicator ce susține dinamica sectorului îl reprezintă profitabilitatea pieței.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

În 2012, cele 786 de firme producătoare sau distribuitoare de produse din ciocolată raportau un profit net de 107,3 milioane lei. În 2017, se estimează că acesta a fost de 306,1 milioane, pentru 758 de firme. „Piața ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, iar eficientizarea business-ului a fost în prim-plan. Astfel s-a ajuns ca, la o cifră de afaceri relativ constantă, în acest interval, profitul firmelor să crească de peste două ori. Firmele și-au diminuat creanțele cu peste 300 milioane de lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 la 675,3 milioane, în 2016, iar pierderile nete au scăzut de la 138,7 la 79,7 milioane”, afirmă analiștii KeysFin.

Evoluția pozitivă a pieței a venit pe fondul creșterii economice, propulsată de avansul semnificativ al consumului. Pe fondul dezvoltării ofertelor și, mai ales, al investițiilor semnificative în marketing și promovare, românii s-au arătat tot mai interesați de ciocolată. „Potrivit Eurostat, un român mănâncă, în medie, pe an, 2,2 kilograme de ciocolată, însă cele mai noi date arată că nivelul de consum a crescut semnificativ în ultimii 2-3 ani. Raportat la țările occidentale, consumul la noi este încă foarte redus. Elvețienii, campionii europeni în materie, consumă 11 kilograme pe cap de locuitor, iar media UE este de zece kilograme”, explică analiștii.

Marii jucători

Potrivit studiului realizat de KeysFin, principalul jucător de pe piața românească, pe segmentul producției, este Nestlé, cu o cifră de afaceri de 783,6 milioane lei. Urmează, la mare distanță, Kandia Dulce, cu 161,4 milioane, Heidi Chocolat, cu 106,2 milioane, Mueller și Prietenii (19,1 milioane) și Marco Polo (18 milioane). În distribuție, SECA Distribution conduce clasamentul cu afaceri de 390,8 milioane de lei în 2016, urmată de Ferrero (398 milioane), D.R.I.M Daniel (268,7 milioane), Wrigley (133,7 milioane) și Almira Trade (130,3 milioane).

Per ansamblu, cele mai multe companii activează în București (127), acolo unde, de altfel, și consumul este cel mai mare din țară, dovadă cifra de afaceri de 870 milioane lei înregistrată de aceste firme în 2016. Urmează Ilfov, cu 54 de companii și afaceri de 540 milioane, Prahova, cu opt companii cu un business total de 401,8 milioane, Argeș (22 firme/396,8 milioane), Timiș (19/150,8 milioane), Brașov (13/90,4 milioane) și Buzău (10/87,5 milioane). La polul opus se află județele Alba, Hunedoara și Călărași.

Preferințele românilor

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), un român a consumat lunar, în 2016, în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei. Cel mai mare consum a fost realizat de salariați, respectiv 175 de grame lunar, iar cel mai mic la șomeri – 106 grame. În ceea ce privește consumul de dulceață, gem, compot, jeleuri, datele INS arată că o persoană a consumat, în medie, 20 de grame lunar.

Datele statistice arată că ciocolata cu lapte este preferata a 77 la sută dintre români, iar restul se împarte între ciocolata simplă și cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata alba reprezintă numai 7,4 la sută din totalul vânzărilor. În România, consumul de ciocolată este relativ scăzut, comparativ cu cel de pe alte piețe, și se ridică la circa 2,2-2,5 kilograme per capita. În Austria sau Germania, consumul este de circa opt kilograme pe cap de locuitor, iar în Polonia este de cinci kilograme. Ungurii mănâncă aproape dublu decât românii, grecii consumă trei kilograme, iar în Portugalia consumul mediul este aproape de cel de la noi, de 2,25 kilograme.

Statisticile arată că pe piața românească există acum peste 90 de branduri de ciocolată, pe toate cele trei segmente de preț – premium, mediu şi economic. Raportat la nivel de sex, cei mai mulți clienți sunt femeile, în proporție de 60 la sută. „Există un studiu celebru în lumea științifică, ce face o legătură directă între consumul de ciocolată dintr-o țară și numărul premiilor Nobel. Elveţia conduce atât în clasamentul consumului de ciocolată, cât şi în cel al premiilor Nobel obţinute, și se spune că o contribuție semnificativă o au flavonoidele care se găsesc în ciocolată, dar şi în vin, și care cresc semnificativ activitatea cerebrală, interesul pentru cunoaștere, intuiția. Dincolo de teorii, cert este că ciocolata reprezintă un produs care și în România devine semnificativ, iar investițiile în domeniul sunt pe măsură”, spun experții KeysFin.

Cine face jocurile la nivel mondial

Africa reprezintă principalul furnizor de cacao din lume. Coasta de Fildeș acoperă 30 la sută din cererea globală, urmată de Ghana, Indonezia și Nigeria. Cel mai mare exportator de ciocolată este Germania (4,5 miliarde dolari), urmată de Belgia (2,9 miliarde), Olanda (1,8 miliarde) și Italia (1,7 miliarde). Elveția ocupă abia locul 10 în clasamentul global, potrivit datelor World’s Top Exports pe 2016.

Cel mai mare producător de ciocolată din lume este Mars (afaceri de 18 miliarde dolari), urmat de Ferrero (12 miliarde), Mondelēz (11,6 miliarde), Meiji (9,6 miliarde) și Nestlé (8,8 miliarde), Hershey’s, Lindt, Glico, Haribo și Arcor. Împreună, cei mai mari zece producători au avut vânzări de peste 80 de miliarde de dolari, în 2016. Piața ciocolatei se concentrează, în prezent, pe dezvoltarea unor produse cât mai variate (arome, ingrediente), multe în ediții limitate. Unul dintre trendurile actuale este legat de producția ciocolatei organice, vegan, fără zahăr sau gluten.

Despre KeysFin

Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin, prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania. KeysFin oferă servicii de business information şi credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, la studii şi analize de sector necesare companiilor ce doresc să dezvolte un business sănătos pe piaţa românească.

KeysFin deţine şi aplicaţia KeysFin Mobile, prin intermediul căreia utilizatorul poate accesa, ușor şi rapid, informaţii de contact, situaţii financiare, indicatori şi informaţii juridice, de la peste un milion de companii şi PFA-uri active din Romania.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close