Aniela Albu (Hirschmann): „Fii tu însuţi! Toate celelalte personalităţi sunt deja luate”

După zece ani de prezență în România – sărbătoriți la finalul anului trecut -, Hirschmann Automotive, producător de cablaje auto, cabluri pentru panouri fotovoltaice și, de scurt timp, senzori industriali, este unul dintre cei mai importanți angajatori din județul Mureș.

Compania cu origini austriece a evoluat rapid din momentul instalării primilor piloni ai unității de producție din Parcul Industrial Mureș, în 2007. Funcționează acum cu două fabrici, a început anul cu 1.700 de angajați și, potrivit Anielei Albu, Lider dezvoltare în cadrul Hirschmann România, caută mereu oameni talentați, care să se alăture „familiei Hirschmann”.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane?

ANIELA ALBU: A început în primii ani de studenție ai Facultății de Psihologie, odată cu primul meu interviu de angajare, pentru un post ce nu avea nici o legătură cu HR-ul. Întrebarea intervievatorului a fost: „Care sunt perspectivele tale? Ce te vezi făcând peste câțiva ani?”, iar răspunsul meu a fost pe cât de spontan, pe atât de firesc: „Mi-ar plăcea să fiu în locul dumneavoastră 🙂 (explicație: intervievând oameni, găsind talente, identificând oportunități)”. Am fost angajată, însă în scurt timp am plecat de la job, deși nu-mi displăcea, și am ales să fac voluntariat, practică în domeniu, orice mă determina să ies din zona de confort, astfel încât să-mi dezvolt competențele potrivite.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Următorii pași au fost înscrierea la master, și anume Managementul resurselor umane, un nou job, străin de HR și de această dată – Assistant Manager într-o companie producătoare de bijuterii de lux, până în ziua în care angajatorul a avut încrederea de a lăsa în mâinile mele activitatea de resurse umane, cu toate implicațiile ei. Simultan, eram înscrisă la Colegiul Psihologilor, pentru obținerea atestatului de liberă practică în psihologia muncii și organizațională.

Între timp, am urmat cursuri, training-uri, seminarii de dezvoltare profesională și personală, tot ce consideram oportun la momentul respectiv. Câțiva ani mai târziu, am fost angajată în actuala companie, ca Specialist recrutare, iar poziția de acum, cea de Lider dezvoltare, îmi permite să învăț și să pun în practică alte competențe. Sunt recunoscătoare pentru toate aceste experiențe, care și-au pus amprenta în mod pozitiv asupra mea, atât sub aspect profesional, cât și uman.

Care sunt principalele calități pe care le căutați la un candidat?

În primul rând, este nevoie să identificăm bagajul cunoștințelor pe care le deține candidatul, cât de pregătit este el în domeniu. În cazul în care e nevoie de mai multă pregătire, este important să aflăm cât de motivat este el, cât de mare este dorința și capacitatea de învățare, agilitatea, flexibilitatea cognitivă.

Desigur, există anumite aptitudini și competențe pe care le căutăm la un candidat, ca de pildă orientarea spre client, buna capacitate de relaționare, înțelegerea sarcinilor și orientarea spre rezultate și calitate, spre îmbunătățire continuă, proactivitatea, capacitatea de adaptare la task-uri diferite și de a identifica soluții creative, capacitatea de a lucra eficient în echipă.

Personal, mă bucură atunci când descopăr o persoană pasionată de munca sa, care vorbește cu entuziasm și prezintă o atitudine pozitivă și autentică.

Care este întrebarea dvs. preferată în timpul unui interviu de angajare? Care sunt greșelile cele mai frecvente pe care le fac candidații, în timpul procesului de recrutare?

Din punctul meu de vedere, cea mai mare greșeală pe care o poate face cineva în cadrul unui interviu este lipsa autenticității. Foarte mulți candidați cad în propria capcană atunci când vor să pară altcineva și încearcă să ofere răspunsurile pe care ei consideră că  intervievatorul ar dori să le audă. Un recruiter cu experiență identifică cu ușurință toate aceste aspecte. Prin urmare, permiteți-mi să mă inspir de la prietenul nostru, Oscar Wilde, și să sugerez oricărui candidat: „Fii tu însuți! Toate celelalte personalități sunt deja luate”.

În ceea ce privește întrebarea preferată în cadrul unui interviu, nu am una în special, însă îmi place să adresez întrebări ce vizează personalitatea candidatului sau care explorează creativitatea ori spontaneitatea acestuia, ca de exemplu: „Mimează starea ta de spirit în ziua de luni”, „Ce te scoate din zona de confort?”, „Ce te face să zâmbești?”, „Care este cea mai recentă provocare la care ai răspuns afirmativ?”, „Care este cel mai trăznit cadou pe care l-ai făcut cuiva?”, „Spune-ne un lucru interesant despre tine, ceva ce nu se regăsește în CV-ul tău”.

Punem accent și pe recrutarea internă – suntem adepții promovărilor, ai creșterii și dezvoltării continue ale angajaților noștri.  O promovare făcută la timpul potrivit se poate transforma în motivație și loialitate.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează Hirschmann?

Domeniul nostru de activitate – automotive – este extrem de dinamic, în continuă schimbare. Așadar, prioritățile și cerințele suferă permanent metamorfoze. Am credința că focusarea este necesar să se axeze pe competențele viitorului, să fim mereu cu un pas înainte, prin identificarea de persoane ale căror trăsături principale să fie adaptabilitatea, curiozitatea cognitivă, unicitatea, atitudinea pozitivă,  dorința de a învăța și o doză puternică de entuziasm. Iar noi, compania, consider că e important să fim conștienți de valoarea resursei umane și să-i oferim cadrul propice de creștere.

Ce planuri de recrutare are Hirschmann, pe termen scurt, mediu și lung?

Ținând cont de faptul că domeniul nostru de activitate este unul extrem de dinamic, în continuă schimbare, găsim necesar să adaptăm permanent strategia de recrutare și prioritățile, pentru a putea răspunde eficient la nevoi.

Focusul se află pe descoperirea de talente, iar tinerii absolvenți reprezintă o categorie importantă în politica noastră de recrutare. În acest sens, am creat programe de practică și mentorat, destinate să pregătească studenții atât din punct de vedere teoretic, cât și practic. La sfârșitul lor, poate exista posibilitatea angajării, desigur, în funcție de necesitatea de moment. Dovadă stau colaborările pe care le avem cu universitățile și asociațiile studențești de profil.

Punem accent și pe recrutarea internă – suntem adepții promovărilor, ai creșterii și dezvoltării continue ale angajaților noștri.  O promovare făcută la timpul potrivit se poate transforma în motivație și loialitate.

Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.? Cum îi motivați?

Motivarea angajaților depinde foarte mult de tipologia lor. Pachetul de beneficii pe care îl oferim conține, printre altele, asigurarea transportului, element foarte important, ținând cont de faptul că avem angajați din peste 150 de localități, din perimetrul județului. Oferim abonament de sănătate, punem accent pe activități de wellbeing, prin abonamente la sala de sport, posibilitatea participării la competiții sportive, ieșiri în natură, programe cu impact la nivel social. Grija pentru angajați, faptul că încercăm să răspundem nevoilor lor, oportunitățile de dezvoltare profesională, de avansare, de training, și implicarea lor în acțiuni comunitare ori în definirea culturii organizaționale, sunt tot atâtea variabile ce pot motiva angajații pe care îi avem.

Odată ce ai aflat ce vrei să faci, următorul pas ar fi să-ți evaluezi nivelul curent al fiecărei competențe și apoi să vezi în ce măsură îl poți dezvolta mai departe: să începi să studiezi, să ieși din zona de confort, să te pui în situații sau contexte care te pot ajuta să-ți dezvolți anumite aptitudini și competențe.

Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Pornim de la un concept destul de simplu, și anume acela de a crea specialiști, nu doar de a-i atrage pe cei deja existenți. Lucrăm pe mai multe paliere și ne-am focusat tot mai mult, în ultimii ani, pe atragerea talentelor, a tinerilor absolvenți care doresc să se inițieze în domeniu. Oferim posibilitatea integrării acestora în programe de practică, mentorat și internship, alături de specialiștii noștri, care le împărtășesc din experiența lor, mergând pe premisa că studentul de azi poate fi angajatul de mâine.

De asemenea, notorietatea pe care ne-am câștigat-o în decursul anilor este un factor determinant, care trezește de la sine interesul candidaților – amplificat, desigur, de dezvoltarea unor programe de employer branding destinate să ne facă mai vizibili în rândul celor interesați.

Ce le spuneți tinerilor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase? Ce îi sfătuiți pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională?

Personal, cred mai puțin în ascensiuni spectaculoase în carieră, iar dacă asta se întâmplă s-ar putea să fie puțin riscant, dacă fundația creșterii este mai puțin solidă. La fel cum, în gastronomie, aluatul are nevoie de timp să dospească, să crească, ca mai apoi să se coacă și, în final, să avem un rezultat delicios, la fel sunt de părere că este nevoie de timp, de pași bine gândiți și asumați, de o creștere graduală, sănătoasă, în profesie.

Cred că pentru a face o alegere oportună e nevoie, întâi de toate, să petreci timp cu tine, cu gândurile tale, să-ți pui întrebări pentru a realiza ce-ți dorești și chiar să te sfătuiești cu cei apropiați. De multe ori, un punct de vedere din exterior te poate ajuta să fii mai obiectiv. Odată ce ai aflat ce vrei să faci, următorul pas ar fi să-ți evaluezi nivelul curent al fiecărei competențe și apoi să vezi în ce măsură îl poți dezvolta mai departe: să începi să studiezi, să ieși din zona de confort, să te pui în situații sau contexte care te pot ajuta să-ți dezvolți anumite aptitudini și competențe (de pildă, practica în domeniu, programe de internship, voluntariat).

Să-ți setezi obiective reale, graduale, astfel încât o posibilă nereușită să nu te demotiveze, să găsești resortul intern de a persevera, să rămâi focusat pe scop. Să renunți la impulsivitate, să ai răbdare și bunăvoință și să fii atent la cum te simți atunci când întreprinzi activitățile respective. Sentimentele, emoțiile tale pot deveni instrumentul de măsură a succesului tău. Dacă ele îți aduc bucurie, satisfacție, motivație, înseamnă că ești pe drumul cel bun.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR?

Consider că în fiecare zi mă aflu în ipostaza de a lua decizii importante, și când afirm asta mă refer cu precădere la responsabilitatea pe care o am în legătură cu candidații. Înțeleg că o decizie mai puțin inspirată ar putea avea un impact major asupra lor. Faptul că, la un moment dat, pot contribui la decizia de  a angaja sau nu o anumită persoană, poate însemna refuzul posibilității lansării sale în domeniu.

Pe de altă parte, știu că fiecare om este responsabil pentru propriile decizii, că fiecare are așezate în fața lui opțiuni și că merge pe calea lui în funcție de alegerile pe care le face. Eu aleg să-mi asum și să învăț din propria experiență, dar și din a celorlalți. Revenind la întrebare, cea mai importantă decizie a mea este să devin în fiecare zi cea mai bună variantă a mea, iar când nu reușesc, să fiu îngăduitoare cu mine și să înțeleg că mâine e o nouă zi, ce-mi oferă alte experiențe din care pot asimila învățăminte.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close