Annita Pakioufaki (Stanton Chase): “Nu toată lumea este construită pentru a fi CEO”

Alegerea managerului potrivit este una dintre cheile spre succes ale oricărei companii. Fondată în 1990, Stanton Chase și-a croit rapid drum spre topul celor mai importante firme de Executive Search și este, astăzi, un brand respectat pe toate continentele.

De trei ani, echipa Stanton Chase din România este condusă de Annita Pakioufaki. Alături de colegii săi, trebuie să găsească mereu cele mai bune alegeri pentru a se impune pe o piață în care dinamismul este cuvântul de ordine.

sb.business: Ați putea descrie, pe scurt, serviciile pe care Stanton Chase le oferă clienților săi?

ANNITA PAKIOUFAKI: Stanton Chase oferă diferite servicii, menite să acopere nevoile clienților noștri. Întâi de toate, Executive Search pentru roluri de middle și top management, însă și pentru posturi de specialitate, mai dificil de acoperit. În al doilea rând, oferim servicii de monitorizare a talentelor și a pieței. Acesta este un serviciu de identificare a celor mai buni oameni disponibili pe piață, pentru un anumit rol. În al treilea rând, oferim servicii de evaluare a angajaților. Nu în ultimul rând, organizăm programe de coaching de carieră.

Statisticile spun că 40 la sută dintre directorii executivi părăsesc organizația sau sunt concediați în cel mult 18 luni din momentul în care ajung într-o funcție. Care credeți că este cel mai dificil aspect în activitatea unui executiv sau a unui manager? Credeți că sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?

Cel mai dificil lucru este să-ți gestionezi propria psihologie și să-ți motivezi angajații, fără să renunți dacă nu ești tu însuți motivat. E evident că nu este vorba despre abilități tehnice. Totul se învârte în jurul abilităților interpersonale. Încercăm permanent să aducem la un numitor comun caracteristicile culturale, de comportament și de personalitate. În aproape 80 la sută dintre cazuri, oamenii părăsesc companiile din cauza aspectelor comportamentale.

Care sunt tendințele pe care le-ați observat în ceea ce privește căutarea de directori executivi? Ce roluri noi apar și care sunt competențele necesare pentru aceste roluri? În România, există sectoare care se confruntă cu o activitate intensă, din acest punct de vedere?

Simplul termen de recrutare a executivilor, așa cum era folosit în trecut, nu mai este relevant. Nevoile clienților noștri sunt diferite și mai specializate. Aceasta înseamnă că trebuie să existe diferențe atât între noi, cât și între serviciile pe care le oferim. O tendință necesară a fost identificarea de talente care vor avea un impact semnificativ asupra unei afaceri, fie prin contribuția la veniturile companiei, fie prin consolidarea unei structuri de management existente. Sectoarele care se confruntă cu o activitate puternică sunt cel industrial, agricultura, dar și cel al resursele naturale și cel energetic. Și unele companii din sectorul IT pot fi incluse în această categorie.

În ce domenii există cel mai important deficit de talente? Care ar fi rolurile executive cel mai greu de acoperit?

Cea mai mare lipsă de talente există în roluri comerciale și de vânzări. Sunt unele dintre rolurile executive cele mai dificile.

În ce fel se pot prezenta cel mai bine candidații pentru poziții de directori executivi? Ce pot face pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recruiteri?

Întâi de toate, ar trebui să aibă un CV bun, dar care să nu se întindă pe mai mult de două pagini. Atunci când se prezintă la un interviu, ar trebui să fie ei înșiși, relaxați și sinceri. Să se concentreze pe rezultatele lor, oferind exemple de realizări importante din carieră. Trebuie să fie pregătiți, să-și fi făcut „temele” despre persoana pe care o întâlnesc, despre compania respectivă și despre poziția pentru care candidează. Ce pot face pentru a-și spori vizibilitatea? Să aibă o bună reputație și rezultate în industria în care activează, iar profilul lor de LinkedIn să fie actualizat permanent.

Ar trebui să vedem fiecare zi ca pe un proces de învățare, care ne va ajuta să ne dezvoltăm și să devenim mai buni.

Din experiența dumneavoastră, ați observat să existe vreo greșeală anume pe care o fac executivii, în procesul de recrutare?

Cea mai comună greșeală este aceea de a se supraestima și de a avea un comportament arogant. O altă eroare ar fi lipsa de pregătire și de entuziasm, precum și incapacitatea de a putea să demonstreze de ce ar trebui să fie aleși pentru rolul respectiv.

Dacă ar fi să oferiți un sfat managerilor din zilele noastre, cum ar suna el?

Fiecare dintre noi ar trebui să-și creeze o carieră pentru el însuși și să urmeze pașii de care este nevoie pentru a ne atinge țintele. Acestea ar trebui să fie realiste, bazate pe abilitățile noastre și nu pe ceea ce ne-am dori să fie. Nu toată lumea este “construită” pentru a fi CEO. Ar trebui să vedem fiecare zi ca pe un proces de învățare, care ne va ajuta să ne dezvoltăm și să devenim mai buni, astfel încât să ne atingem obiectivele despre care vorbeam mai devreme. Ar trebui să fim noi înșine și să nu fie teamă să ne împărtășim cunoștințele și celorlalți.

Care sunt avantajele de a lucra cu un jucător mare, global, în comparație cu ceea ce oferă o companie mică, în recrutarea de executivi? De ce ar trebui să fie Stanton Chase prima alegere?

Ne bazăm pe o rețea extinsă de birouri, prezente în toată lumea, care cooperează. Aceasta înseamnă că există un schimb permanent de informații și posibilitatea de a efectua și recrutări transfrontaliere. Există o cunoaștere profundă a unor grupuri de practică diferite, care sunt conduse de lideri regionali și globali. Acest lucru oferă o expertiză puternică. Firmele mici, locale, au acces limitat la tendințele și practicile de la nivel mondial. De asemenea, nu dețin astfel de instrumente sofisticate și baze de date atât de complexe. Un client ar trebui să aleagă Stanton Chase pentru că îi place ceea ce avem de oferit. Ceea ce oferim este o abordare mai personală. Schimbul de informații și comunicarea sunt parte integrantă a întregului proces de recrutare. Urmăm cu strictețe metodologia potrivită, procesul potrivit. În același timp, suntem o companie etică, ce respectă limitele și nu ia niciodată un candidat pe care l-a recrutat pentru o anumită companie. Din păcate, aceste condiții nu sunt îndeplinite de multe companii din domeniul nostru de activitate.

În ce fel s-a schimbat recrutarea de executivi, din punctul de vedere al business-ului, în ultimii ani? Care sunt așteptările pentru 2014, atât în ceea ce privește profesia Dvs., în general, și compania pe care o conduceți, în mod special?

Schimbarea este una majoră. Acest lucru se datorează mediului de afaceri și tendințelor economice globale. Piața a devenit mai matură și mai exigentă. În același timp, există o cerere importantă pentru recrutarea transfrontalieră și internațională. Profesia de recruiter, la fel ca multe altele, se află în fața mai multor provocări. Din punctul meu de vedere, 2014 va aduce schimbări pozitive. Compania noastră are colaborări strânse, mai ales cu jucători locali și multinaționali mari, care sunt dispuși să investească, în continuare, în angajarea celor mai buni oameni cu putință, folosind cele mai bune metode posibile. Marea noastră provocare va fi să nu fim comparați cu firmele de recrutare în masă.

DESPRE ANNITA PAKIOUFAKI

Are o experiență profesională bogată, în companii multinaționale de top, din sectorul serviciilor și bunurilor de larg consum, precum și din domeniul farmaceutic, unde a deținut funcții de conducere în vânzări, marketing, trade marketing, comercial și aprovizionare. Și-a început cariera la serviciul comercial al ambasadei SUA din Atena. A preluat, apoi, departamentul de dezvoltare a afacerilor Gr. Sarantis S.A. (lider în sectorul bunurilor de larg consum), și a coordonat acitivitatea din Cipru, Liban, Malta și Portugalia. După patru ani, s-a alăturat companiei Johnson & Johnson, în Grecia, și a ocupat mai multe poziții de top, în departamentele de vânzări și trade marketing. Înainte de a prelua conducerea Stanton Chase București, la începutul lui 2011, în funcția de Managing Director, a îndeplinit rolul de comercial & supply chain manager, în cadrul Merck Sharp & Dohme (unul dintre liderii sectorului farmaceutic), în Atena. A absolvit Colegiul American din Grecia și este licențiată în Sociologie.

articol publicat în sb.business – ediția de toamnă 2014

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close