Antreprenoriatul feminin în România, work in progress

Ca antreprenor, am trăit toate experiențele pe care această alegere ți le aduce, de la provocări și eșecuri, la împliniri și reușite. Am crescut o companie de facility management services de la 1 la aproape 600 de angajați, între 2003 și 2015, și am repornit, de doi ani, pe același drum, cu o firmă de eficientizare energetică a companiilor.

Lucian Anghel

Fondator și CEO @ EnergyPal România și FMS

Pentru mine, antreprenoriatul se împletește cu viața mea și din această perspectivă vreau să vă împărtășesc câteva gânduri despre antreprenoriatul feminin. Numeroase studii arată că evoluția acestuia este deficitară în multe țări, chiar și din Uniunea Europeană.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Recent lansat, rezultatele studiului Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2018 arată că, din totalul afacerilor din România, 28,9 la sută sunt deținute de femei. România a înregistrat o creștere la această categorie și este acum pe locul 9 în lume, în contextul în care, anul trecut, se afla pe 13, cu un procent de 27,5 la sută al numărului total de afaceri deținute de femei.

Un studiu realizat de compania de consultanță EY și Kennesaw State University, la nivel global, arată importanța pe care o au femeile și în cadrul afacerilor de familie. În mod specific, unele dintre rezultatele semnificative ale acestui raport includ următoarele:

  • În medie, afacerile de familie au aproximativ cinci femei în conducerea exectivă;
  • Femeile compun 22 la sută din echipa de conducere a unei afaceri de familie de mărime medie;
  • 55 la sută dintre afacerile de familie au cel puțin o femeie în consiliul de conducere;
  • Consiliile de conducere a opt la sută dintre afacerile de famile au 50 la sută sau mai mult femei în componența lor;
  • 70 la sută dintre afacerile de familie au în vedere o femeie pentru a fi următorul CEO.

Revenind la studiul realizat de Mastercard, acesta arată clar că, deși suntem pe locul 9 în lume, ca procent al afacerilor antreprenoriale deținute de femei, din totalul afacerilor antreprenoriale, încă mai avem multe de făcut pe următoarele două direcții:

  • Suntem pe locul 24 din 57 de economii analizate, în ceea ce privește educația antreprenorială (de business și financiară) a femeilor;
  • Suntem pe locul 29 din 57, în ceea ce privește crearea unui mediu de afaceri care să sprijine antreprenoriatul feminin.

Avem astfel confirmarea faptului că actualul cadru de reglementare și programele de susținere a antreprenoriatului par să nu ia în considerare nevoile specifice ale femeilor, în general, și ale femeilor antreprenor, în mod specific – greutatea de a combina viaţa de familie cu cea profesională. Mai sunt și stereotipurile sexiste, care demonstrează că mentalitatea colectivă privind implicarea femeilor din România în afaceri este încă departe de a fi integrat această variantă ca opțiune de evoluție profesională.

De-a lungul activității mele ca antreprenor, mi-am concentrat mereu experienţa, expertiza şi energia pe sprijinirea oamenilor să îşi atingă potenţialul, să facă o selecţie a valorilor, să atingă excelenţa, să aibă curajul să facă o schimbare atunci când aceasta este aliniată cu misiunea lor de viață.

Din această perspectivă, cred că sunt anumite lucruri pe care le putem face împreună, ca membri ai acestei comunități a antreprenorilor din România pentru a susține antreprenoriatul feminin și anume:

  • Să solicităm integrarea aspectelor specifice ale antreprenoriatului feminin în politicile ce privesc IMM-urile, de la faza de design a acestor politici până la monitorizarea separată a rezultatelor acestora asupra antreprenoriatului feminin din România.
  • Să ne implicăm în programe de dezvoltare a cunoștințelor de afaceri, management, finanțare dedicate antreprenorilor și să aducem exemple și studii de caz valoroase din experiența personală de antreprenori
  • Să vobim despre tema aceasta, să o cercetăm pentru a vedea cum evoluează (felicitări Mastercard pentru inițiativa indexului care ne dă de doi ani și datele pentru România!) și să aducem în față poveștile de succes, modelele din antreprenoriatul feminin românesc.

DESPRE ENERGYPAL

Fondatorul brandului EnergyPal, dipl.ing. Lucian Anghel, are experiență în operarea și mentenanța clădirilor de peste trei milioane mp în România. Experiența acumulată în decursul a 15 ani de facility management a condus la realizarea conceptului EnergyPal de eficiență energetică, prin care clienții beneficiază de cele mai eficiente soluții de reducere a costurilor de operare a clădirilor. Echipa EnergyPal este constituită din personal cu experiență de peste opt ani în facility management și asistență tehnică. Personalul este specializat în domeniile: smart metering, HVAC (instalații termice și de climatizare), automatizări, izolații, luminotehnică, mentenanță preventivă și predictivă. Soluțiile și tehnologiile folosite au ca rezultat reducerea costurilor de operare ale beneficiarilor, ceea ce permite finanțarea soluțiilor din economiile realizate.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close