Anul 2017, Black Friday-ul economiei românești

Evoluția economică a României din ultimul an generează emoție. De la entuziaști susținători ai consumului ca marcă a bunăstării, la contestatari vehemenți ai măsurilor pro-ciclice. În 2017, sentimentul de business a pendulat între încrederea dată de creșterea economică din 2016 și scepticism cu privire la sustenabilitatea creșterii economice în a doua jumătate a anului. Cel puțin așa arată datele cercetării comparative Evoluția afacerilor din România din 2017, realizată de compania Valoria.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

Studiul a fost realizat în rândul a 308 executivi de top ai companiilor importante din România – multinaționale și antreprenoriale – despre evoluția previzionată a afacerilor în 2017. Indicatorii urmăriți sunt: cifra de afaceri, profit, investiții, evoluția numărului de angajați și a nivelului salariilor. Decidenții care au dat răspunsurile despre acești indicatori conduc companii din 14 industrii și au cifre de afaceri cuprinse între un milion și mai mult de 100 de milioane de euro. Ținând cont că principalele industrii ce contribuie la creșterea economică de 6,1 la sută, estimată pentru 2017 de Comisia Națională de Prognoza, sunt: producție, agricultură și alimentație, construcții/imobiliare, comerț en gros și retail, am selectat datele relevante pentru acestea din analiza Valoria. 

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Producție industrială

Perspectiva de creștere a companiilor de producție este una rezervată. Numai 29 la sută dintre companii se așteaptă la creșterea cifrei de afaceri cu 5-10 la sută (față de 23 la sută la începutul anului). În același timp, patru la sută dintre respondenți (față de 13 la sută anterior) nu prevăd nici o creștere a cifrei de afaceri în 2017.

Previziunile privind evoluția profitului în 2017 au suferit ajustări în a doua parte a anului. 39 la sută dintre companiile de producție (față de 35 la sută anterior) se așteaptă la o creștere a profitului lor în intervalul 1-5 la sută, iar 11 la sută (față de trei la sută la începutul anului) se așteaptă ca profitul companiei să nu sufere nici o modificare față de anul anterior.

Conform rezultatelor cercetării, 23 la sută dintre companiile de producție spun că nu vor crește investițiile în 2017, față de zece la sută cu șase luni în urmă. În ceea ce privește evoluția numărului de angajați, 32 la sută spun că se așteaptă ca personalul lor să crească cu 1-5 la sută pe parcursul acestui an, în timp ce 34 la sută se așteaptă ca nivelul salariilor să crească cu doar 5-10 la sută, în 2017.

Agricultură și alimentație

Companiile din agricultură și alimentație au o perspectiva de creștere pozitivă în 2017. 40 la sută se așteaptă ca cifra lor de afaceri să crească între 10-20 la sută, în timp ce 20 la sută se așteaptă să crească între 5-10 la sută. Profitul este așteptat să fie în marja 5-10 la sută pentru 40 la sută dintre companii, în timp ce investițiile vor crește cu 30 la sută pe același interval. 60 la sută dintre companiile din agricultură și alimentație se așteaptă ca numărul de angajați să crească între cinci și 20 la sută corelate cu salariile ce se așteaptă să crească corelat pe același interval. 

Construcții și imobiliare

În a doua parte a anului, companiile de construcții și imobiliare își ajustează ratele de creștere. Nu mai puțin de opt la sută dintre ele se așteaptă la creșterea cifrei de afaceri cu 10-20 la sută (față de 33 la sută la începutul anului). Perspectiva este confirmată de Comisia Națională de Prognoză, care a rectificat estimarea de creștere de la șase la sută făcută în 2016, pentru anul acesta, la 1,5 la sută din prezent. În consecință, și previziunile privind evoluția profitului în 2017 sunt și ele ajustate. Doar 12 la sută (față de 33 la sută la începutul anului) se așteaptă ca profitul companiei să crească între 10-20 la sută. În septembrie 2017, 37 la sută dintre companiile de construcții și imobiliare spuneau că nu vor face investiții în 2017, iar 31 la sută vor face investiții de 1-5 la sută.

În semestrul al doilea al anului 2017, 38 la sută dintre respondenți nu se așteaptă la nici o creștere a numărului de angajați în 2017, în timp ce 27 la sută dintre companiile de construcții și imobiliare se așteaptă ca salariile să crească între cinci și zece la sută, iar 35 la sută se așteaptă la salarii în creștere cu 10-20 la sută. 

Comerț en gros și retail

Nu este deloc surprinzător faptul că perspectiva de creștere a companiilor din comerț en gros și retail este una pozitivă. Acestea se așteaptă la creșterea cifrei de afaceri cu 5-10 la sută (față de 23 la sută la începutul anului). În același timp, 25 la sută dintre respondenți (față de 23 la sută anterior) prevăd o creștere între 10-20 la sută a cifrei de afaceri în 2017, iar 16 la sută (față de 15 la sută anterior) se așteaptă la o creștere între 20-30 la sută.

Previziunile privind evoluția profitului în 2017 sunt optimiste: 18 la sută (față de opt la sută în martie 2017) previzionează o creștere a profitului între 10-20 la sută. Conform rezultatelor cercetării, 14 la sută (față de opt la sută anterior) dintre companiile de comerț en gros/retail spun că vor să își crească investițiile cu 10-20 la sută.

Scade de la 31 la 20 la sută procentul companiilor care spun că se așteaptă ca personalul lor să crească cu 1-5 la sută în acest an. Doar 34 la sută dintre companiile de comerț en gros/retail (față de 46 la sută anterior) se așteaptă ca salariile să crească între cinci și zece la sută, iar 31 la sută dintre companii se așteaptă la creșteri de 1-5 la sută.

Pe final de an

Nici cei mai optimiști comentatori nu se așteptau la o creștere economică de 6,1 la sută a economiei României. Totuși, dacă se întâmplă, această evoluție are ca surse principale creșterea cu 7,7 la sută a consumului, corelat cu creșterea de 22 la sută a salariilor din sectorul bugetar și scăderea investițiilor la doi la sută. Creșterile industriilor de mai sus sunt importante, numai că performanța primelor trei este devansată de un nesănătos consum. În 2017, România trăiește un iluzoriu Black Friday.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experiență profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaționale, în țară și în străinătate. Are un Master în Marketing și Comunicare, la Academia de Studii Economice București. Este certificat Lean Six Sigma și ITIL (IT Information Library), ceea ce-i facilitează o bună înțelegere a proceselor și transformărilor din cadrul organizațiilor. Pe de altă parte, certificarea obținută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate la o companie din Big4, a inițiat și coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creștere a firmelor în 2013-2016, managementul cunoștințelor, experiența de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovație, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendințe și tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente și conferințe de business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close