Arhitectul român care „sculptează” mașinuțe vintage din lemn, pentru copiii și bunicii americani

Născut și crescut în România, Vlad Drăgușin trăiește de ani buni în SUA. De când se știe, este îndrăgostit de designul mașinilor americane clasice, de liniile lor „curate” și culorile îndrăznețe. Pe nesimțite, pasiunea s-a transformat într-o carieră: alături de colegii săi de la Candylab Toys, compania fondată de el în Brooklyn, construiește mașinuțe din lemn, care reproduc fidel automobilele anilor ’60-’70.

Acum cinci ani, Vlad Drăgușin a început să proiecteze mașini din lemn, seara și la sfârșit de săptămână. La vremea aceea, era arhitect la studioul Gensler, în New York, iar mașinuțele erau doar un hobby – o evadare, pentru câteva ore, din rutina planificării de clădiri. „În arhitectură, ajungi la un punct în care petreci atât de mult timp pentru alte lucruri”, spune Vlad, întinzându-și larg brațele, „și mult mai puțin pentru design”.

Mașinile, în schimb, erau design pur. „Mi-a plăcut mereu să proiectez și să construiesc lucruri, de la bărci și modele de mașini, în copilărie, la proiecte mari, mai târziu. Designul de jucării și-a făcut loc puțin câte puțin – mai întâi ca un hobby, centrat în jurul pasiunilor mele  – mașinile, prelucrarea lemnului, design, jucăriile și modernismul de la jumătatea secolului trecut”, a povestit Vlad Drăgușin pentru americanii de la Mojo Nation.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

La un moment dat, hobby-ul a început să-i ocupe mai tot timpul, așa că a decis să schimbe cariera de arhitect cu cea de constructor de mașini de jucărie. Succesul a venit rapid, dar deloc întâmplător. Mașinuțele sunt reproduse până la cel mai mic detaliu – de la plasarea farurilor și alegerea anvelopelor, până la găsirea nuanțelor corecte de albastru sau verde. Rezultatul este o jucărie suficient de robustă pentru a face față „testelor” la care va fi supusă de un puști de opt ani, dar și destul de elegantă pentru a-și găsi loc pe biroul bunicului pasionat de mașini. Această atenție pentru design i-a ajutat pe cei de la Candylab să ajungă în magazine de lux, precum Colette, în Paris, și la The Design Museum, la Londra, și să strângă aproape 700.000 de dolari printr-o serie de campanii de fundraising.

Mașinuțele noastre trebuie să arate impecabil, să aibă personalitate, să placă principalilor noștri <clienți> – copiii – și să-i stimuleze să-și creeze propriile lor povești în jurul acestor mașinuțe. Acesta este un aspect esențial pentru noi.

Vlad Drăgușin

Fondator Candylab Toys
Foto: Mojo Nation

Cum „se nasc” mașinuțele Candylab

Totul începe cu găsirea ideii și conceptului de care este atrasă echipa Candylab. Urmează schițele, modelarea 3D și colorarea diferitelor opțiuni. Prototipul este construit in-house, iar pentru asta sunt folosite printuri 3D și utilaje CNC. Pasul următor: ajustarea modelului 3D și discuțiile de estimare a costurilor. Nu de puține ori, lucrurile revin la linia de start, pentru a regla conceptele, pentru a renunța la unele sau pentru a veni cu versiuni mai interesante. Odată ales proiectul final, începe faza de proiectare, alegerea sculelor necesare și stabilirea procesului de fabricare. Cel mai rapid concept final a fost construit în două ore. Cel mai lung a fost de patru luni, fără a lua în calcul procesul de producție.

În viața de zi cu zi, Vlad Drăgușin locuiește în Brooklyn, unde nu are garaj, și are o familie, așa că este proprietarul unei mașini „cuminți”: un Subaru Outback. Asta nu înseamnă că nu a avut și automobile mai „nervoase”. Se amuză când își amintește că, la un moment dat, avea o Delta 881 din 1971 – un automobil lung de 5,5 metri. A condus și Jeep Wrangler, Beetle, Toyota FJ, însă prima sa „iubire” a fost o Dacia.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter