Cât de important este brandul personal, pentru oamenii de afaceri din România

Personalitatea internațională care este o sursă de inspirație pentru cei mai mulți oameni de afaceri români, prin felul în care își construiește brandul personal, este antreprenorul în serie Richard Branson, urmat de alte două personalități internaționale excepționale – Tony Robbins și Barack Obama. Aceasta este una dintre concluziile primului studiu despre modul în care este percepută importanța brandului personal în mediul de afaceri din România, lansat de Valoria – „Puterea brandului personal 2017”.

„Prin prezentul studiu, ne-am propus să aflăm modul în care este percepută importanța brandului personal în mediul de afaceri din România. Am vrut să aflăm câți respondenți își construiesc consecvent și proactiv brandul personal, care sunt principalele canale de comunicare ale brandului personal, care consideră respondenții că sunt beneficiile asociate construirii brandului personal, ce personalități sunt nominalizate ca modele de pe scena internațională. Din câte știm, este prima inițiativă de acest gen din România, pe care o vom consolida prin noi studii și conținut de calitate despre acest subiect de importanță vitală”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.

Câți își construiesc consecvent brandul personal?

Numai 32 la sută dintre respondenți spun că au un demers consecvent și proactiv de construire a brandului personal. Restul de 68 la sută îi adună pe cei care au abordări punctuale, oportuniste sau, dimpotrivă, nu își gestionează în nici un fel brandul; 65 la sută dintre aceștia nici nu consideră că este probabil să înceapă să facă acest lucru în următoarele 6-12 luni.

Cei care nu au ales până acum să își construiască brandul personal spun ca principalul motiv este faptul că nu au timp pentru această activitate (25 la sută), nu este o prioritate pentru ei (19 la sută) sau nu s-au gândit la acest aspect (14 la sută).

Pe de altă parte, numai 26 la sută dintre respondenții care deja își construiesc brandul personal spun că fac acest demers de peste zece ani. Cei mai mulți dintre ei (38 la sută) lucrează la brandul personal de 1-3 ani, iar 21 la sută își construiesc brandul personal de 4-7 ani.

Cum își construiesc brandul personal?

56 la sută dintre respondenți pun pe primul plan comunicarrea experienței lor de afaceri și a competențelor relevante pentru a-și construi brandul personal, dar 54 la sută consideră comunicarea propriilor valori drept partea cea mai importantă a acestui demers.

Este important că 40 la sută dintre respondenți spun că nu au o strategie de dezvoltare a brandului personal, dar vor să își facă una. Dintre respondenți, zece la sută au o strategie dar nu o aplică, patru la sută nu au și nici nu își vor face una, iar nouă la sută spun că nu este cazul.

Canalele folosite pentru comunicarea publică a brandului personal sunt dominate de LinkedIn (59 la sută) și Facebook (53 la sută). Pe locul trei sunt evenimentele care dau ocazia de a vorbi în public (38 la sută). Blogul personal apare pe ultimul loc, cu numai 12 la sută.

Ce domenii abordează pentru diferențierea brandului personal?

Principalele cinci domenii majore, pe lângă cel al profesiei, care sunt alese pentru a comunica brandul personal sunt: domeniul social (52 la sută), educația (50 la sută), antreprenoriatul (49 la sută), cultura (24 la sută) și inovația (22 la sută). Chiar dacă 27 la sută dintre respondenți spun că au un proces care să le faciliteze identificarea temelor relevante pentru dezvoltarea brandului personal, dintre care șapte la sută nu îl aplică încă, restul de 73 la sută nu au un astfel de proces și dintre aceștia numai 36 la sută lucrează la asta.

Ce beneficii și indicatori atașează brandului personal?

Cele mai importante trei beneficii aduse de brandul personal sunt: recunoașterea și vizibilitatea pe care le aduce (pentru 67 la sută dintre respondenți), faptul că dezvoltarea acestuia face parte din strategia de evoluție profesională (pentru 66 la sută dintre respondenți), dar și creșterea angajabilității pe piața muncii (pentru 41 la sută dintre respondenți).

Dintre indicatorii de performanță folosiți pentru a urmări/măsura progresul în construirea brandului personal, vedem că numărul de menționări în presă este utilizat numai de 16 la sută dintre respondenți. Pe locul unu se află numărul de contacte noi de business, care este, de altfel, un indicator de networking, dar care, indirect, este folosit ca să indice puterea brandului personal.

Cu cine lucrează la brandul personal?

Numai 18 la sută dintre respondenți au locat un buget lunar pentru activități care să conducă la construirea brandului personal. Cei mai mulți respondenți (37 la sută) care alocă un astfel de buget sunt cei de 34-49 ani, ceea ce corespunde cu o etapă foarte activă din viața profesională, la fel ca și în cazul celor de 25-33 de ani, care răspund pozitiv în procent de 36 la sută.

Cei mai mulți (47 la sută) spun că ar colabora cu un consultant specializat pentru dezvoltarea brandului personal, 35 la sută s-ar consulta cu prieteni mai avansați în procesul acesta, iar 33 la sută ar apela la un executive coach sau un life coach. Doar 24 la sută spun că ar dori să primească acest tip de consultanță de la un profesionist în marketing.

49 la sută dintre respondenți nu au participat la nici un training cu tema brandului personal în ultimii trei ani (2013-2016). Doar 18 la sută spun că au participat la un astfel de training în acest interval de timp, 14 la sută au participat la două, zece la sută la trei, iar nouă  la sută la peste trei traininguri.

„Brandul personal este ce, cât și în ce fel comunicăm cine suntem. Este managementul percepției celorlalți despre tine, după ce ai comunicat cine ești. Brandul personal influențează relațiile cu ceilalți și facilitează aderența la valorile pe care le susții prin opiniile și proiectele tale. Este un instrument care cere pricepere, dacă vrei ca scopul pe care ți-l propui să fie atins. Este despre cum te porți cu ceilalți, cum vorbești, cum te îmbraci, ce postezi pe LinkedIn sau la ce dai like pe Facebook. Prin studiul de față am vrut să aflăm care este nivelul de conștientizare din România asupra importanței tuturor acestor aspecte ce țin de brandul personal. Am încredere că prin acest demers subliniem nu numai importanța subiectului, ci punem în circulație și un conținut de valoare”, afirmă Constantin Măgdălina, expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al studiului.

Despre studiu

Studiul Valoria sondează percepțiile managerilor și directorilor executivi cu privire la importanța și beneficiile brandului personal în mediul de afaceri din România. Pentru realizarea studiului s-a folosit metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) cu eșantionare relevantă pe segmente de vârstă, la nivel de populație. Cele 1.500 de răspunsuri au fost colectate între 10 aprilie și 19 iunie, preponderent de la respondenți din mediul urban, cu vârsta între 18 și 55+ ani. 13 la sută dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, șapte la sută din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane de euro, 15 la sută din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane de euro, 25 la sută cu cifra de afaceri între 1-10 milioane de euro și 39 la sută sub un milion de euro cifră de afaceri. 69 la sută dintre respondenți sunt angajați cu normă întreagă, 28 la sută au propria firmă, opt la sută sunt liber-profesioniști. Diferența este reprezentată de respondenți cu alte tipuri de situații pe piața muncii.

DESPRE VALORIA BUSINESS SOLUTIONS

Este o companie de consultanță, training și coaching. „Misiunea noastră este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, spune Elena Badea, Managing Partner.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter