Ce fac și ce nu fac companiile pentru eficientizarea energetică

Eficiența energetică se referă la modalităţile prin care putem obţine acelaşi beneficiu (lumină, încălzire, mişcare, etc.) folosind mai puţină energie. Despre eficienţa energetică se vorbește de foarte mult timp. Motivul este unul simplu: economisirea energiei și utilităților înseamnă şi economisirea banilor.

Lucian Anghel

Fondator și CEO @ EnergyPal România

Mai mult, criteriile de cumpărare ale clienților orientate spre produse și servicii cu impact minim asupra mediului, dar și interesul din ce în ce mai mare pentru raportarea rezultatelor non-financiare, fac din eficientizarea energetică un subiect care merită toată atenția.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

În cele ce urmează, bazat pe experiența echipei pe care o conduc, voi puncta cele mai importante dintre acțiunile pe care companiile le fac deja, nu le fac deloc (în general) sau ar trebui să le facă, pentru a obține eficiența energetică.

Ce fac companiile pentru a crește eficiența energetică, de obicei

  1. Adoptă măsuri tip copy/paste, fără a face o analiză a impactului real al acestora asupra specificului companiei lor;
  2. Implementează măsuri de tip înlocuirea iluminatului cu iluminat LED, fără a face o analiză a timpului de amortizare a soluției și aleg cea mai ieftină soluție LED care poate conduce la ineficiență a investiției, a calității iluminatului și o rată mare de defecțiuni;
  3. Angajează un auditor energetic/manager energetic doar punctual, pentru a se conforma cerințelor impuse de lege, fără a solicita un plan realist de măsuri de eficientizare energetică;
  4. Realizează doar măsuri punctuale pe analiză energetică, fără a avea o imagine de ansamblu (de exemplu, fac analize termografice doar ale unor părți din clădire, contorizează parțial doar unii dintre consumatori, implementează măsuri tip start/stop doar pentru unele echipamente, etc);
  5. Sunt tentate să adopte măsuri costisitoare, de tip automatizări BMS, fără să fii epuizat măsurile de tip fără cost sau cost redus și efect imediat;
  6. Implementează doar măsuri locale de reducere a consumului, fără a contoriza și evalua impactul asupra economiei totale de energie din companie (robineți termostatați, filtre, izolații conducte, relee programabile, etc.).

În cazul fericit în care unele soluții de eficientizare energetică sunt implementate și măsurate, acestea nu sunt comunicate în cadrul companiei și nici către clienți.

Ce nu fac companiile, de regulă (însă există și excepții)

  1. Nu consideră eficientizarea energetică o prioritate, neavând o imagine de ansamblu asupra potențialului de reducere a costurilor operaționale;
  2. Nu contorizează echipamentele principale din clădire, depozit, fabrică, și nu adaptează consumul la gradul de ocupare al spațiului, orarul de funcționare sau fluxul de producție;
  3. Nu iau în calcul monitorizarea zilnică a consumului de utilități și analizarea depășirilor mediilor de consum;
  4. Nu iau în calcul măsurile de tip No Cost/Low Cost și sunt blocate în paradigma obținerii surselor de finanțare;
  5. Nu au un plan de eficientizare energetică cu măsurători înainte de implementare, monitorizarea în timpul implementării și rezultate măsurate la final;
  6. Nu fac campanii de educare/motivare/ conștientizare a personalului din cadrul companiei referitor la adoptarea unei atitudini proactive de reducere a risipei de energie;
  7. Nu iau în calcul la achiziția/înlocuirea echipamentelor, performanța energetică, drept unul dintre criteriile de selecție.

Ce ar trebui companiile să facă pentru a obține eficiența energetică

  1. Să desemneze o persoană responsabilă cu managementul energetic al companiei (poate avea un cumul de funcții, de exemplu cu rolul de director tehnic sau director administrativ);
  2. Să analizeze intern sau cu ajutorul unui consultant contextul specific al companiei, în vederea găsirii celor mai potrivite abordări pentru eficientizarea energetică;
  3. Să realizeze măsurători ale consumului pe grupele principale de consumatori din cadrul companiei/proprietății și să monitorizeze comportamentul de consum al companiei;
  4. Să elaboreze un plan de măsuri care să cuprindă analiza tehnico-economică a oportunității de implementare și a timpului de amortizare;
  5. Să identifice parteneri dispuși să finanțeze soluțiile cu plata din saving-ul de energie;
  6. Să implementeze și să monitorizeze efectul măsurilor pe durată medie-lungă;
  7. Să intervină atunci când apar depășiri de consum sau anomalii și să corecteze cauzele înainte de-a înregistra pierderi energetice mai mari;
  8. Să comunice rezultatele generate de planul de eficientizare energetică a companiei în interiorul acesteia, către angajați, și în exterior, către clienți, ca strategie green de companie.

DESPRE ENERGYPAL

Fondatorul brandului EnergyPal, dipl.ing. Lucian Anghel, are experiență în operarea și mentenanța clădirilor de peste trei milioane mp în România. Experiența acumulată în decursul a 15 ani de facility management a condus la realizarea conceptului EnergyPal de eficiență energetică, prin care clienții beneficiază de cele mai eficiente soluții de reducere a costurilor de operare a clădirilor. Echipa EnergyPal este constituită din personal cu experiență de peste opt ani în facility management și asistență tehnică. Personalul este specializat în domeniile: smart metering, HVAC (instalații termice și de climatizare), automatizări, izolații, luminotehnică, mentenanță preventivă și predictivă. Soluțiile și tehnologiile folosite au ca rezultat reducerea costurilor de operare ale beneficiarilor, ceea ce permite finanțarea soluțiilor din economiile realizate.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close