Ce vor IT-iștii de la un job (partea a II-a: Locația)

În prima parte a acestei serii, vă spuneam că din cercetarea făcuta pentru realizarea platformei Echoz – affiliate headhunting, am aflat câteva insight-uri utile companiilor de IT ce doresc să atragă profesionişti. Evident, cel mai important lucru pentru un IT-ist în alegerea unui loc de muncă a rămas salariul. Însă, pe locul doi, destul de greu de anticipat, este locaţia biroului.

Nicolae Andronic, PMP

Fondator @ Echoz.ro

Oraş

Conform studiilor realizate periodic, cel mai important oraş din Romania pe harta IT-ului este, evident, Bucureşti, urmat apoi de Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara. Urmează, la destul de mare distanţă, Braşov, Sibiu, Piteşti, Galaţi, Craiova, Târgu Mureş. Având în vedere că job-urile în IT sunt extrem de volatile, iar perioada medie pe care un IT-ist o petrece la un job este de trei ani, nu-i nici o surpriză că potenţialii angajaţi sunt mult mai uşor de găsit în aceşti poli şi, implicit, şi mai atraşi de aceste oraşe. Dacă o companie nu are birou în unul dintre oraşele menţionate mai sus, o variantă ar fi să se gândească serios la remote office, adică să le permită angajaţilor să lucreze de acasă.

Zona

Acum că am aflat că IT-iştii sunt atraşi în mare parte de Bucureşti şi mai nou de Cluj, să discutăm despre zone. Din pricina aglomeraţiei foarte mari, oamenii încearcă, în mod evident, să aleagă job-uri cât mai apropiate de casă, pentru a nu petrece ore întregi în trafic, în fiecare zi. Totuşi, se pare că are importanţă dacă persoana stă în chirie sau are locuinţă proprie. O persoană care stă în chirie prezintă şanse mai mari să accepte un job într-o zonă mai îndepărtată, având în vedere că dacă job-ul e atrăgător, îşi va putea găsi o chirie mai aproape de birou, pe când un candidat cu locuinţă proprie va alege cu greutate un job la distanţă mare de casă, pentru simplul fapt că… este departe.

Când vorbim despre locația biroului, trebuie luată în considerare și problema accesului. Dacă ai mașină şi trebuie sa ajungi cu ea la birou (copii de dus la gradiniță, etc), te interesează mult cum se ajunge la birou, cât de aglomerat este la orele la care ajungi/pleci și dacă ai unde să parchezi. Dacă clădirea are parcare proprie, vrei să ştii dacă o poţi folosi. Dacă nu foloseşti maşina, vrei să ştii cu ce mijloace de transport în comun poţi ajunge. Tot din pricina aglomerației, trebuie luat în seamă și factorul psihologic. Personal, am refuzat multe oferte doar din cauză că birourile companiei erau în zona Pipera. Lucrasem acolo câteva luni, iar faptul că dimineaţa şi seara faci parte dintr-o masă compactă de oameni, toţi având acelaşi traseu, te face să-ţi pierzi individualitatea şi devine rapid descurajant. Sunt multe motive pentru care locația biroului contează pentru potențialul viitor angajat, multe dintre ele neaşteptate.

Ce fac recruiterii?

Acum să vorbim despre ce fac recruiterii. Dau informaţii detaliate despre istoria companiei, acţionariat, parteneriate, etc, dar ignoră total locaţia biroului. Al doilea cel mai important lucru de care le pasă oamenilor în alegerea unui job şi ei îl ignoră. Total! M-am uitat de curând de curiozitate pe zece anunţuri de angajare de pe diverse platforme de job-uri. Dintre toate, doar unul (!) avea trecută şi strada pe care se află biroul. Fără alte detalii.

Am întrebat câţiva recruiteri de ce nu pun adresa biroului în anunţ. Răspunsul unanim a fost: „Dacă un candidat este interesat de job, va căuta compania şi unde are sediul”. Serios? Da, sigur, IT-iştii sunt nişte mici detectivi care fac screening la ofertele de job-uri. Văd numele companiei, îi caută site-ul, se uită la secţiunea de Contact şi, dacă sunt norocoşi, găsesc acolo măcar o adresă. Dacă nu, merg la Registrul Comerţului şi cer acolo adresa. Pe care apoi o caută pe Google Maps. Are sens? N-are! Iar în momentul în care potenţialul angajat întreabă telefonic unde este locaţia biroului, multe companii evită detaliile sau dau detalii mincinoase, cum ar fi „în apropiere de metrou” (când, în realitate, sunt 20 de minute până la cel mai apropiat capăt de metrou), urmând exemplul păgubos al agenţilor imobiliari de acum câţiva ani. Pe platforma Echoz, noi am rezolvat aceaste probleme punând o hartă mare, interactivă, cu locaţia biroului (vezi exemplu). Pentru că oamenilor le pasă extrem de tare.

Evident, majoritatea companiilor au deja locaţii stabile ale birourilor, ce nu se pot schimba de la o zi la alta. Însă, chiar şi aşa, ar trebui să ia în considerare cum pot pune mai bine în valoare avantajele biroului existent, adăugând mici îmbunătăţiri, cum ar fi o parcare de biciclete, eventual păzită şi dotată cu un duş. Dar despre aceste extra beneficii pe care trebuie să le ofere o companie, vom vorbi în părţile următoare a seriei de articole.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter