Cine face jocurile pe piața farma din România

Piața farmaceutică din România va înregistra afaceri-record în 2018. Apetitul românilor pentru pastile și tratamente va fi stimulat de campaniile publicitare și de situația de criză din sistemul sanitar. În tentativa de a-și găsi singuri soluții pentru problemele de sănătate, românii apelează tot mai frecvent la farmacii, iar această tendință se vede în datele financiare prezentate de KeysFin.

Potrivit datelor statistice, în România erau înregistrați oficial, în 2016, 158 de producători de medicamente și preparate farmaceutice, și peste 6.700 de comercianți cu ridicata și amănuntul.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Principalii jucători

Potrivit unei analize KeysFin, marile companii și-au consolidat afacerile, în ultimii ani, astfel că topul principalilor jucători nu a suferit modificări semnificative.

Sectorul producției (CAEN 2110/2120) este condus de Terapia, cu afaceri de 567,98 milioane de lei (2016), Antibiotice (334,99 milioane) și Sandoz (320,38 milioane). Clasamentul producătorilor este completat, în ordinea cifrei de afaceri, de Labormed Pharma, Gedeon Richter România, Fiterman Pharma, Infomed Fluids și Biotehnos.

În comerțul cu amănuntul (farmacii/CAEN 4773), topul este condus de Sensiblu, cu afaceri de 1,67 miliarde lei, urmată de DONA (SIEPCOFAR), cu 902,69 milioane lei în 2016, și Help Net Farma, cu 549,90 milioane. În top 5 mai apar Catena Hygeia și Ropharma. În comerțul en gros (CAEN 4646), lider este Mediplus Exim, cu o cifră de afaceri de patru miliarde de lei, urmat de Farmexpert DCI (2,9 miliarde). Topul este completat de Fildas, Farmexim și Sanofi România.

Din punct de vedere geografic, cele mai multe firme din sectorul farma activează în București (1.237), Cluj (322), Argeș (285), Bihor (279), Iași (279) și Dolj (278). În total, în România erau înregistrate, în 2016, 6.905 companii în producția și distribuția de medicamente, cu peste 65.000 de angajați.

Afaceri și profit în creștere

Potrivit analizei Keysfin, care a luat în calcul datele financiare ale companiilor producătoare și distribuitoare de medicamente, afacerile acestora au evoluat susținut în ultimii ani, de la 37,92 miliarde de lei, în 2012, la 47,87 miliarde, în 2017. Estimările pentru 2018 merg spre atingerea pragului de 50 de miliarde de lei. „Creșterea prețurilor la medicamente, pe fondul valului de inflație din acest an, va influența ascendent cifra de afaceri din acest sector. Estimările noastre indică aproximativ 49,77 miliarde lei. Nu este exclus ca această cifră să fie depășită. Evoluția vremii, cu efectele sale, va influența substanțial această estimare”, afirmă analiștii de la KeysFin.

Creșterea afacerilor a fost însoțită și de o evoluție semnificativă a profitabilității. În 2012, firmele din industria farma raportau un profit total de 1,65 miliarde de lei. În 2017, s-a ajuns la 2,38 miliarde, iar în 2018, experții estimează un nivel cu 54 la sută mai mare față de anul de referință 2012, de 2,53 miliarde lei. „Creșterea cifrei de afaceri  din industria farma, care ajuns la 26 la sută în intervalul 2012-2017, vine în principal pe fondul extinderii susținute a lanțurilor de farmacii și a campaniilor de promovare agresive. Urmând modelul implementat cu succes în alte țări, piața farma a devenit principalul consumator de bugete de promovare, iar efectele s-au văzut rapid în creșterea afacerilor și a numărului de clienți”, spun experții.

2018, anul consolidărilor

Experții de la KeysFin estimează că, în acest an, dincolo de depășirea pragului de 50 de miliarde de lei – cifră de afaceri, companiile din comerțul farmaceutic își vor tempera extinderea teritorială, iar acoperirea geografică, la nivel regional și local, va atinge un nivel considerat optim. „Asistăm la o consolidare a pieței. Din 2012, jucătorii din farma au investit masiv, în principal în extinderea rețelelor de distribuție, iar analizele noastre arată că am atins un moment de apogeu. 2018 se anunță a fi anul consolidărilor. Vom asista, cel mai probabil, la fuziuni și achiziții, și mai puțin la deschideri de unități noi”, afirmă analiștii.

Potrivit acestora, în acest an, companiile vor miza în primul rând pe investiții în programe de fidelizare a clienților și pe extinderea gamei de produse. „Dezvoltarea rețelelor de farmacii  se va axa, în viitor, în primul rând pe dezvoltarea calității serviciilor. Evoluția economică pozitivă, creșterile salariale, vor susține acest demers. Pe de altă parte, principala provocare o va reprezenta inflația. Dinamica prețurilor va influența în mod semnificativ performanțele de vânzări”, conchid specialiștii de la KeysFin.

Piața globală, 800 miliarde de dolari

Trendul crescător se regăsește și la nivel global. Piața globală a produselor farmaceutice  este estimată să crească cu circa cinci procente, în acest an, și să depășească 800 de miliarde de dolari. În Europa, Germania este liderul incontestabil în producția de medicamente. Bayer AG, Roche și Boehringer Ingelheim au venituri anuale de aproape 130 miliarde de dolari. Urmează Marea Britanie, cu GlaxoSmithKline și Accord Healthcare (fostul Actavis), cu venituri anuale de 50 de miliarde de dolari. Din topul celor mai mari companii farmaceutice din Europa mai fac parte Novartis (Elveția), Sanofi (Franța), Astra Zeneca (Suedia), Nonvo Nordisk (Danemarca) și filiala Teva Pharmaceutical Industries din Olanda.

Potrivit experților, viitorul pieței farmaceutice este strâns legat de dezvoltarea companiilor de biotehnologie, care dezvoltă noi tratamente, în special pe segmentul imuno-oncologic.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close