Cluj-Napoca: Onyx Beacon livrează soluţii IT pentru americanii care produc avioanele de luptă F-16 şi F-35

O companie IT cu sediul în Cluj-Napoca se numără printre furnizorii Lockheed Martin, una dintre cele mai mari firme de produse şi servicii militare din lume.

Clujenii de la Onyx Beacon produc dispozitive care ajută la gestionarea chiar şi de 40 de ori mai rapidă a mărfurilor pe care americanii le au în două depozite din Orlando, Florida. În cele două depozite, Lockheed Martin foloseşte beaconi, pentru a gestiona mai rapid şi mai eficient echipamentele, piesele şi coletele cu care lucrează zilnic, transmite news.ro.

Beaconii sau „balizele”, aşa cum poate fi tradus termenul, sunt dispozitive de mărimea unui portofel sau mouse, care folosesc tehnologia Bluetooth şi pot trimite pe telefon sau tabletă informaţii legate de locul în care se află obiectul pe care beacon-ul este montat sau, pur şi simplu, informaţii despre acel obiect.

Soluţia celor de la Onyx este potrivită în numeroase domenii, de la turism la marketing şi de la gestionarea de stocuri până la activitatea unui muzeu. Conceptul le-a atras atenţia şi americanilor de la Lockheed Martin, unul dintre cei mai importanţi jucători din domeniul apărării în SUA. Americanii au început, cu câteva luni în urmă, un proiect-pilot, în cadrul căruia au început utilizarea beaconilor şi a sistemului Tracko, în două depozite din Orlando. Proiectul pilot a reuşit, iar acum colaborarea continuă.

„Dincolo de faptul că producem beaconi Bluetooth, avem şi o soluţie integrată, care se numeşte Tracko. Aceasta foloseşte beaconii împreună cu o platformă software şi devine astfel o soluţie RTLS, adică Real Time Locating Service. Asta înseamnă localizarea unor obiecte în spaţii închise, precum depozitele sau mall-urile. Asta nu se poate face altfel, cu GPS-ul de exemplu, iar ceea ce e nou la noi este faptul că folosim tehnologia bluetooth”, spune Claudiu Rusu, Marketing and Communications Manager la Onyx Beacon.

Soluţia care poate reduce timpii de gestionare a coletelor chiar şi de 40 de ori

Lockheed Martin folosește beaconii pentru a gestiona pachete şi piese care, ulterior, ajung în producţie. „Pe ei, în primul rând, îi interesează să îşi reducă timpii de căutare. Folosesc multe pachete şi cutii care arată la fel şi până acum dura mult să le găsească. Se pierd mult timp şi mulţi bani. Timpul se reduce mult când foloseşti o astfel de soluţie”, afirmă Claudiu Rusu.

În timp ce concurenţa şi restul pieţei abia descoperă această nişă, cei de la Onyx vin cu inovaţii la fiecare update. „La beaconii noştri avem un buzzer. De exemplu, ai un depozit cu scaune care arată cam la fel, iar tu cauţi unul anume, comandat de cineva. Îl vezi pe hartă, dar ajungi lângă el şi vezi că este stivuit cu alte câteva sute de scaune, care arată la fel. Cu ajutorul acelui buzzer, poţi face beacon-ul să emită un sunet şi în acel moment îl poţi găsi mai uşor. Pentru lucruri de acest gen au ajuns the big guys să lucreze cu noi. În faza de testare mai avem o funcţie de movement history, cu care poţi vedea pe unde <s-a plimbat> un anumit bun din depozit. E ceva ce folosim în colaborarea cu o firmă din domeniul de automotive şi sunt montate pe motostivuitoare. Pe ei îi interesează să optimizeze traseele utilajelor, ca să nu irosească timp. Este utilă funcţia şi, mai mult decât atât, poţi vedea heat map-uri, ca să vezi dacă sunt zone unde lucrurile se mişcă mai greu sau chiar există blocaje”, explică reprezentantul Onyx Beacon.

Cu ani în urmă, beaconii au captat atenţia pieţei prin colaborări cu un supermarket din Cluj şi cu un operator de telefonie mobilă. Tehnologia a ajuns şi în Bucureşti – în 2015, 500 de iBeaconi au fost montaţi pe mijloacele de transport public, pentru a ajuta persoanele cu deficienţe de vedere. Folosind, la fel, o aplicaţie pentru telefonul mobil, beaconii emiteau un semnal pe telefon prin care anunţau utilizatorul când şi ce autobuz va ajunge în staţie, printr-un mesaj vocal. Totuși, interesul la nivel naţional este unul scăzut, chiar dacă multe oraşe îşi atribuie titulatura de smart city. „Piaţa din România este undeva la unu la sută. La nivel internaţional, însă, această tehnologie nu mai este un moft şi se foloseşte dincolo de un simplu experiment. Se foloseşte şi în proximity marketing, în mall-uri sau magazine”, spune Claudiu Rusu.

Clienți din Austria, Italia sau Dubai

Străinii, pe de altă parte, descoperă tot mai mult plusurile unei astfel de investiţii. Muzeul din Salzburg, o instituţie culturală care are 11 sedii cu tematici diferite, răspândite în tot oraşul, a instalat, în urmă cu un an, o reţea de beaconi, pentru a le facilita vizitatorilor o experienţă multimedia. Tehnologia a ajuns şi în Orientul Mijlociu. Într-un an de la adoptarea „balizelor”, aproape două milioane de utilizări a avut o aplicaţie introdusă de o cunoscută bancă, cu sedii în Abu Dhabi şi Dubai. Clienţii care intră în filialele în care există beaconi primesc pe telefonul mobil, prin intermediul unei aplicaţii, notificări despre campanii şi promoţii. Banca poate fi notificată cu privire la profilul clientului care tocmai a intrat în clădire şi poate oferi personalului informaţii preţioase, care să ajute la abordarea acestuia şi la o interacţiune mai eficientă între client şi funcţionar.

În Italia, în regiunea Bolzano, compania de Transport SASA încearcă să educe utilizatorii transportului în comun  prin intermediul aplicaţiei mobile SASABus. Utilizatorii înregistraţii în aplicaţie pot transforma kilometri călătoriţi cu autobuzul în puncte ce pun utilizatorul într-un clasament general.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter