Cristina Săvuică (Lugera – The People Republic): Chief Happiness Officer

În 2001, a deschis prima reprezentanță Lugera, în calitate de Country Manager. Apoi, a devenit Managing Partner în cadrul aceleiași companii. În 2009, a preluat și conducerea subsidiarei Lugera din Cehia și a fost numită Managing Partner România & Cehia, poziție pe care Cristina Săvuică o ocupă și acum.

A început studiile de limba cehă la Praga, în cadrul Universității Carol, a continuat ASE la Praga, facultate pe pe care a  finalizat-o în România. Cristina Săvuică este omul căreia i se datorează transfomarea Lugera dintr-o companie mică, dar cu ambiții mari, în liderul pieţei locale în recrutare şi leasing de perso­nal.

sb.business: Anul acesta, se împlinesc 12 ani de când sunteți prezenți pe piața din România. Ce s-a schimbat în această perioadă, în domeniul dvs. de activitate. Cum au evoluat metodele de recrutare? Cum a evoluat business-ul Lugera?

CRISTINA SĂVUICĂ: Acum 12 ani, piaţa de HR era la început. Între timp, s-a dezvoltat foarte mult, mentalitatea s-a schimbat, a evoluat. Metodele de recrutare sunt din ce în ce mai complexe. De la o cifră de afaceri de 20.000 de euro, noi am trecut de 40 milioane, anul trecut. Totul a început cu un computer, know-how și mult entuziasm. Astăzi, este un business profitabil și un partener pe termen lung pentru multe companii importante. Misiunea Lugera a fost și va rămâne aceea de a fi prima opțiune pentru clienții noștri, având în vedere că se poate adapta, permanent, fiecărui colaborator. Lugera a fost alături de clienții săi în momentele în care bugetele de HR au fost la limita profitabilității pentru companie. Strategia aceasta a funcționat în cel puțin 90 la sută dintre cazuri, dacă luăm în calcul numărul clienților rămași în portofoliu.

Care este decizia pe care o regretați cel mai mult, de când activați în HR? Ați avut vreun alt plan de carieră, la un moment dat? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Nu regret nimic din ce am făcut şi nu mi-am dorit sa fac altceva. Poate, în viitor, o să încerc și alte lucruri. În schimb, satisfacţiile au fost nenumărate: prima dintre ele este echipa Lugera, în totalitatea ei, modul în care a crescut și a ajuns să fie cea mai mare companie de HR de pe piaţă. Apoi, clienţii care sunt cu noi din 2001 și, nu în ultimul rând, procesul de rebranding pentru toate ţările în care există Lugera, desfăşurat şi coordonat din România.

Cum ar arăta un „portret robot” al candidatului pe care și l-ar dori majoritatea companiilor locale? Care sunt greșelile elementare care îi scad șansele de angajare chiar înainte de interviu?

În primul rând, trebuie să aibă o atitudine pozitivă, cunoştinţe solide în domeniul în care lucrează, profesionist, să fie un „team player”. Recruiter-ul vrea, de fapt, să afle care sunt planurile de carieră și dacă job-ul la care aplică candidatul se încadrează în planurile sale, dacă a aplicat pentru că nu are un loc de muncă sau îi displace cel actual, dacă își dorește cu adevărat acel job și intenționează să rămână. Selecţionarea candidaţilor depinde foarte mult şi de cum arată CV-ul. La Lugera, primim CV-uri care sunt refuzate din start, dacă vin de pe adrese de mail din categoria: albinutavesela, alinuta cea sexy, puimic, dorucelviteaz. De asemenea, dacă un candidat ne scrie: „a-m avut experiență în ong, și v-oi fi foarte bucuros să fiu chiemat la un interviu”, soarta CV-ului va fi tot recycle bin. Aceeași destinație o au și mail-urile de la cei care pun în CC încă 20 de firme, iar mesajul sună cam așa: „Cunoscând reputația firmei dvs., aș dori să fac parte din echipa acesteia”. E cam dificil să lucrezi la 21 de firme deodată.

O altă greșeală des întâlnită este confundarea posturilor pentru care aplică. Dacă un candidat trimite CV-ul pentru un job de Marketing Executive și începe scrisoarea de intenție cu: „Am citit cu interes anunțul dvs. referitor la poziția de Front Office Representative etc.”, atunci destinația CV-ului este aceeași: recycle bin. După ce sunt eliminate CV-urile de mai sus, numărul celor rămase scade la jumătate. Apoi contează forma, atenția la detalii și conținutul scrisorii de intenție. Din 1.000 de CV-uri, rămân maximum 100. Dintre candidații rămași, diferența o fac studiile, cursurile, proiectele desfășurate în timpul facultății, activitățile în ONG-uri, diplomele, limbile străine. Cu cât candidatul respectiv a desfășurat activități mai multe, pe parcursul facultății, cu atât șansele de angajare sunt mai mari.

Care sunt aptitudinile pe care candidații și le trec cel mai des în CV, însă nu corespund realității?

Primele care îmi vin în minte ar fi abilitățile manageriale și asumarea responsabilităţii. Mulți candidați încearcă să își mărească șansele de angajare, prin orice mijloace. În jur de 85 la sută dintre ei nu corespund profilului solicitat de angajatori sau îşi trec în CV competenţe pe care nu le deţin. 

Care sunt diferențele dintre Lugera și principalii competitori? Care sunt planurile pentru perioada următoare?

Lugera este o companie extrem de flexibilă, care se adaptează imediat nevoilor clienţilor. Ținta noastră este să rămânem prefered supplier pentru companiile care au nevoie de servicii de HR și să devenim, într-un timp cât mai scurt, una dintre primele trei companii de HR din Europa Centrală și de Est.

De anul trecut, în cadrul Lugera funcționează și o agenție de turism. Cum se împacă această activitate cu cea de bază?

Este o activitate complementară, care asigură servicii atât pentru angajaţii Lugera, cât şi pentru cei 5.000, care sunt în muncă temporară. Lugera Travel a fost deschisă și cu scopul de a le oferi clienților cat mai multe servicii. De activitatea agenției pot beneficia, însă, și persoane cu care nu derulăm activități. Agenția de turism a avut și clienți din companii, care au ales destinații scumpe, dar și muncitori, care au ales în special Bulgaria, Grecia și Turcia. În concluzie, oricine poate să apeleze la serviciile Lugera Travel.

Ați fost inclusă, recent, într-un top al celor mai puternice femei din România. Ce înseamnă, pentru Dvs., o „femeie puternică”?

O femeie puternică este o femeie care îşi asumă responsabilităţi, ia decizii, mişcă lucrurile.

Cristina Săvuică despre…

Lugera Republic: „Oamenii de resurse umane sunt oameni puternici, într-o piață în continuă schimbare. De aceea, am ales ca logo un leu. El simbolizează puterea, iar lângă am adăugat o floare, pentru a evidenția sensibilitatea oamenilor de HR”.

Interviul de angajare: „Zâmbește! Știu, e greu, mai ales când emoțiile sunt cât casa, dar un zâmbet face, de obicei, mai mult decât 100 de vorbe. Fii relaxat – sau, mă rog, cât de relaxat poți fi în situația dată – și, mai ales, fii sincer și… zâmbește!”.

Piața HR: „Tendinţa este crescătoare. Avem semnale că sunt, încă, multe companii interesate să investească în România – de la fabrici, până la centre de servicii, care sunt, deja, foarte multe”. 

Administrarea talentelor: „Angajații își doresc scopuri și oportunități, pentru a inova. Au nevoie de obiective. Pentru a păstra în cadrul organizației angajații performanți și talentați, departamentul de HR trebuie să creeze un mediu de învățare. Trebuie să existe un parteneriat strategic între departamentele de conducere și cele de HR”.

articol publicat în sb.business – ediția de toamnă 2013

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter