Cu cine facem digitalizarea?

Digitalizarea este astăzi un subiect tot mai central în lumea de business. Vorbim foarte des despre beneficiile pe care le aduce, despre impactul pe care îl produce, despre modele de afaceri bazate pe digitalizare. Nu vorbim însă despre cine face digitalizarea. Cine sunt cei care pun în practică ceea ce se decide la nivel strategic de către lideri? Cum „arată” liderii care susțin digitalizarea?

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

1. Potențialul Generației Y aduce oportunități

Potrivit raportului Governance Studies Brookings, începând cu 2025, generația Y (alcătuită din cei născuți între 1982-1993) va reprezenta 75 la sută din totalul forței de muncă la nivel global. Generație cunoscută drept cea a nativilor digitali, aceasta are un nivel avansat de utilizare a mediului online și tehnologiilor digitale.

Se vede bine că proiecția demografică pentru 2025 identifică această generație drept resursă principală de personal. În acest sens, un studiu al World Economic Forum arată că, pentru generația nativilor digitali, trei aspecte contează cel mai mult când își aleg angajatorul: promovarea în carieră (48 la sută), cultura companiei (38 la sută) și oportunitățile de training/dezvoltare personală (32 la sută).

Cu ajutorul mediului online, aceștia se pot informa în legătură cu toate aceste aspecte și exclude din opțiunea lor de carieră companiile care au un rating scăzut sau review-uri slabe.

2. Impactul liderilor analfabeți digital

Numai că o strategie de recrutare a talentelor și dezvoltare digitală are nevoie de sprijinul managementului. Sunt foarte puține companii care au o strategie digitală bine articulată. Unul dintre motive este și faptul că în structura consiliului de administrație nu există lideri cu competențe digitale dovedite.

Compania de headhunting Russell Reynolds a făcut o cercetare pe un eșantion de 300 de companii din SUA, Europa și Asia, și a aflat că 72 la sută din membrii consiliului de administrație nu au aptitudini digitale. Acest rezultat ar putea conduce la ideea că avem de-a face cu echipe manageriale cu abordări conservatoare.

Studiul The digital advantage: How digital leaders outperform their peers in every industry, realizat de compania de consultanță în tehnologie Capgemini, arată că echipele manageriale de acest tip susțin prudența și nu inovația. Managementul conservator înțelege nevoia unei puternice viziuni unificatoare, a unei guvernanțe și culturi corporative robuste, care să dea garanție că managementul investițiilor este bine făcut. Managerii de top ai acestui tip de companii sunt sceptici în legătură cu valoarea noilor trenduri digitale, iar preocuparea prudentă față de cheltuieli conduce la pierderea de oportunități în avantajul concurenței.

Ținând cont de cei doi indicatori (EBIT și marja de profit net), profitabilitatea pentru companiile conservatoare digital este de doar nouă la sută, prin comparație cu 26 la sută, în cazul companiilor cu management centrat pe transformare digitală.

3. Atragerea și retenția nativilor digitali

Potrivit Robert Hohman, CEO Glassdoor.com, atragerea și retenția nativilor digitali e bine să înceapă cu ascultarea acestor angajați. Companiile pot să integreze ceea ce aceștia exprimă atât în interiorul organizației, cât și pe platformele sociale, cum sunt Facebook, LinkedIn sau Twitter. Deoarece acestea sunt mediile unde pot fi întâlniți cel mai des nativii digitali, orice recomandare adresată de proprii angajați altora din aceeași generație poate să conteze în luarea deciziei de angajare.

Companiile ar fi bine să-și facă o prioritate din selecția nativilor digitali și să devină angajatorii preferați ai acestora. Concret, companiile pot recurge la următoarele tactici:

  1. Să identifice departamentele care se potrivesc cel mai bine competențelor nativilor digitali și să-i integreze în acestea;
  2. Să le stimuleze dezvoltarea profesională și să-i responsabilizeze;
  3. Să amenajeze spații fizice de lucru personalizate pentru nativii digitali și spații de lucru virtual;
  4. Să adopte instrumente de lucru care să faciliteze schimbul de informații și cunostințe;

Selecția talentelor digitale e bine să țină seama și de nivelurile ierarhice și distribuția lor în cadrul companiilor în care intră. Numai în felul acesta, efectul de schimbare va fi semnificativ și rezultatele vor apărea.

Cele 72 la sută dintre companii care nu au în structura de conducere o persoană cu aptitudini digitale ar fi bine să găsească și să includă o astfel de persoană. Altfel, managementul conservator și precauția excesivă vor conduce la cost de oportunitate și pierderea de avantaj competitiv.

Două posibile soluții pentru generarea acestei schimbări sunt: 1. organizarea unor ateliere de inițiere în tehnologie pentru management și 2. crearea unui grup de consultanți în tehnologie pentru echipa de management.

Adevărați arhitecți de organizație, liderii pot să contribuie la construirea unei culturi digitale în cadrul companiilor, prin: comunicarea pe aceleași canale pe care o fac nativii digitali, organizarea de sesiuni tematice de lucru și hackathoane, managementul vizual al proceselor și progresului proiectelor în lucru, conceperea de grile digitale pentru evaluare performaței pe fiecare proiect.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare, la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library®), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte, certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate la EY, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la evenimente şi conferinţe de business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter