Cultura succesului

Succesul este un fel de Graalul sfânt, motivul pentru care fiecare dintre noi face business. Îl căutăm şi depunem eforturi pentru a-l obţine şi a-l păstra. Companiile de succes ies în evidenţă! Sunt recomandate de către clienţii lor. Sunt respectate şi admirate în comunitatea de care aparţin. Sunt curtate de către presă, mediul academic şi furnizori dornici să se asocieze succesului. Sunt căutate de către investitori şi produc bani.

Sergiu Teodosiu

Consultant @ Ascendis

O companie de succes ştie să atragă şi să reţină cei mai buni oameni, oferindu-le sarcini provocatoare, recompense pe măsura performanţei şi un climat plăcut. Afacerile de succes au o atmosferă unică. Ea străbate întreaga organizaţie. Obiectivele şi modul de a le atinge sunt înţelese şi sprijinite de majoritatea angajaţilor. Ştiu să atragă clienţi buni şi pe cei mai buni angajaţi. Companiile de succes recrutează oameni hotărâţi, dedicaţi, implicaţi, dornici, competenţi în a livra servicii profitabile, chiar dacă drumul către aceste rezultate este anevoios şi cere eforturi considerabile. Aceste eforturi sunt acceptate și chiar dorite de către angajaţi, pentru că sunt provocatoare şi conduc către dezvoltarea lor personală. Astfel de companii sunt percepute ca locuri de muncă plăcute şi satisfacătoare.

Majoritatea companiilor afirmă: “Oamenii sunt capitalul nostru cel mai important”, însă majoritatea angajaţilor nu o cred sau… nu o simt. Angajaţilor li se cere să aibă o pasiune pentru calitate, să îşi “iubească” clienţii şi să muncească neîncetat pentru binele unor acţionari deseori necunoscuţi. Asta presupune multă dedicaţie şi implicare din partea lor. Vor face asta dacă se simt apreciaţi, respectaţi, implicaţi şi dacă li se oferă încredere în capacitatea lor de a munci responsabil şi de a lua decizii. Există o diferenţă între a fi dedicat şi a fi implicat în organizaţia din care faci parte şi, implicit, în munca pe care o derulezi. Foarte sugestivă este paralela următoare: într-un mic dejun de tipul “papară cu jumări”, găina este dedicată procesului, pe când porcul este de-a dreptul implicat! Fiecare manager îşi doreşte subordonaţi dedicaţi și, mai ales, implicaţi în producerea de rezultate şi în generarea de performanţă. Cultura succesului trebuie asumată şi trăită de fiecare membru al organizaţiei – manager sau simplu muncitor.

Dacă doriţi să implicaţi oamenii din organizaţie în a avea o cultură a succesului, este nevoie de o dedicare reală a tuturor membrilor acesteia. Acest lucru schimbă rolul managerilor, care, deodată, trebuie:

  • să recruteze oamenii cu atenţie şi să le ofere training-ul și coaching-ul necesare pentru a-i provoca să îşi asume responsabilitatea pentru munca lor;

  • să îşi instruiască subordonaţii corespunzător, în funcţie de responsabilităţile şi resursele aflate la dispoziţia lor;

  • să fie alături de ei pentru rezolvarea promptă a problemelor;

  • să încurajeze oamenii pentru a se implica, să le provoace limitele pentru a le dezvolta potenţialul, să contribuie la îmbunătăţirea climatului în care activează;

  • să ofere subordonaţilor “o gură de aer”, pentru a-şi putea asuma rolul şi, în acelaşi timp, să monitorizeze performanţa, pentru a se asigura că procesul este pe drumul cel bun;

  • să inspire şi să fie un model de comportament.

În decizia de a se alătura sau de a părăsi o organizaţie, angajaţii decid să se alăture companiei şi pleacă, de cele mai multe ori, din cauza şefilor. Gallup a realizat cel mai mare studiu de satisfacţie a angajaţilor, intervievând peste 80.000 de manageri din varii industrii şi de la diferite niveluri de conducere, având aceeaşi provocare: menţinerea unui nivel de motivaţie corespunzător şi păstrarea celor mai talentaţi angajaţi, pentru a asigura succesul companiei. Cele mai importante concluzii ale studiului au fost următoarele: angajaţii îşi părăsesc managerii direcţi, nu companiile în care lucrează.

Companiile investesc din ce în ce mai mult în dezvoltarea profesională şi personală a oamenilor. Un accent deosebit s-a pus, în ultimii ani, pe orientarea culturii organizaţionale către una bazată pe principii și comportamente constructive din partea membrilor ei, demers deloc simplu sau liniar. Ascendis este una din puţinele companii de consultanţă şi training care au dezvoltat, sprijinit şi derulat cu succes astfel de programe complexe, în România. Companiile de succes înţeleg importanţa păstrării unui nivel ridicat de satisfacţie a angajaţilor şi necesitatea ghidării culturii organizaţionale ca modalitate pentru generarea de performanţă şi îmbunătăţirea rezultatelor. O cultură a succesului se clădeşte în timp şi cere atât dedicare, cât şi implicare din partea tuturor membrilor ei, conform valorilor, principiilor şi comportamentelor împărtăşite şi trăite de aceştia, zi de zi.

Cei mai buni şefi:

  • resping gândirea în şabloane

  • tratează fiecare angajat în mod diferit

  • nu se concentrează pe remedierea slăbiciunilor, ci pe potenţarea punctelor tari şi a talentului

  • ştiu că zilnic oamenii lor îi privesc şi îi copiază.

articol publicat în sb.business – ediţia de primăvară 2012

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter