Cum pot fi angajate și integrate pe piața muncii persoanele cu dizabilități, în contextul recentelor modificări legislative

Potrivit Smartree România, unul dintre liderii din România, pe piața de externalizare a proceselor de HR, modificările legislative aduse de Ordonanța de Urgență 60/2017, ce vizează persoanele cu dizabilități apte de muncă, determină angajatorii să își regândească strategia în legătură cu acest subiect.

Pentru protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, companiile cu cel puţin 50 de angajaţi sunt obligate să angajeze această categorie de persoane, într-un procent de cel puţin patru la sută din numărul total de angajaţi. În caz contrar, înainte de OUG, companiile puteau opta pentru plata lunară către bugetul de stat a unei sume echivalente cu 50 la sută din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, înmulţit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap. Angajatorii aveau și opțiunea de a achiziționa produse sau servicii de la unitățile protejate autorizate, în suma echivalentă cu cea datorată la bugetul de stat.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Potrivit specialiștilor Smartree, după apariția OUG, suma datorată către bugetul de stat s-a dublat, iar posibilitatea achiziționării de produse de la unități protejate nu mai există. Activitatea a peste 700 de unități protejate, existente în momentul de față, va fi afectată negativ, în sensul în care ele vor intra în competiție directă cu restul companiilor ce nu fac parte din categoria unităților protejate, dar oferă același tip de produse și servicii. Unitățile protejate fără personalitate juridică nu vor mai putea funcționa decât în cadrul instituțiilor publice. Cu alte cuvinte, dispare o facilitate pentru existența unității protejate fără personalitate juridică, înființată de persoana cu handicap, autorizată să deruleze activități economice independente.

În ultimii ani, numărul companiilor care au apelat la serviciile oferite de unitățile protejate a crescut semnificativ, ca și diversitatea serviciilor oferite. Conform datelor furnizate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, majoritatea unităților protejate au ca obiect de activitate activități de vânzări/intermedieri cu bunuri, ambalare, dar și de fabricare a articolelor textile. „Unitățile protejate au încercat să se adapteze nevoilor angajatorilor și au oferit o gamă variată de servicii și produse, de la programe de training, masaj la birou, până la produse realizate de persoanele cu dizabilități, precum articole textile. Odată cu noile prevederi, cum nu mai au opțiunea apelării la unitățile protejate în scopul deducerii de taxe, teoretic, angajatorii, mai ales cei cu un număr mare de angajați, vor lua în calcul posibilitatea angajării de persoane cu dizabilități”, declară Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.

O altă modificare pe care o aduce noul act normativ este aceea că autorităţile şi instituţiile publice vor avea obligaţia organizării unor concursuri de angajare exclusiv pentru persoanele cu handicap, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Soluții de stimulare a angajărilor pentru persoanele cu dizabilități

Potrivit specialiștilor Smartree, există mai multe soluții de încurajare a angajărilor pentru persoanele cu dizabilități. O astfel de soluție este înființarea unor școli și a unor programe profesionale pentru persoanele cu dizabilități pentru anumite meserii care să corespundă nevoilor din cadrul organizațiilor. Facilitarea accesului la educație a persoanelor cu dizabilități, la servicii de orientare și formare profesională, la diverse materiale didactice adaptate nevoilor lor, în funcție de tipul și severitatea dizabilității, la tehnologii și echipamente de asistare, poate ajuta la dezvoltarea în plan personal și profesional a persoanelor în cauză.

„În prezent, companiile nu au adevărate programe de suport de integrare profesională specializate în domeniul dizabilităţii. Persoanele cu nevoi speciale au dreptul de a beneficia de toate condițiile pentru a-și alege și exercita profesia, meseria sau ocupația. În funcție de gradul de handicap al persoanei, angajatorii trebuie să pună la dispoziție asistență personală, în sensul de sprijin pentru desfăşurarea activității profesionale”, arată Raluca Peneș.

Totuși, în ultima perioadă, în anumite domenii, în cadrul cărora fluxurile operaționale pot fi susținute de persoane cu dizabilități, sunt angajate persoane care să lucreze în retail, pe poziții de casieri, în departamentul de contabilitate, în croitorie sau alte meserii. Acest lucru depinde și de tipul, dar și de gradul de handicap. Totuși, datele furnizate de autorități indică o reprezentare scăzută a persoanelor cu dizabilități pe piața muncii din România.

Conform Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi, la 31 decembrie 2016, numărul total de persoane cu dizabilităţi era de 786.546 persoane, adică 3,54 la sută din populația României. 706.401 sunt adulți, iar restul de 62.066 sunt copii. La finalul anului 2016, numărul total de persoane cu dizabilități angajate a fost de 33.449, iar rata de ocupare era de 17,97 la sută din totalul persoanelor care pot fi angajate.

Potrivit reprezentanților Smartree, o altă soluție ce poate contribui la stimularea angajărilor pentru această categorie de persoane este oferirea de suport/consultanță cu privire la subiecte precum întocmirea CV-ului, modalități de prezentare la un interviu, opțiuni de selecție și aplicare pentru un loc de muncă, dar și o promovare mai bună a canalelor special dedicate acestor persoane, precum site-uri specializate de joburi sau organizații de profil.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close