Cum să-ţi motivezi echipa în mod eficient

Unii autori sunt de părere că pe un om nu-l poate motiva nimic din exterior, că el se motivează singur. În cazul motivării în management, există mai multe teorii ce explică pe larg acest termen, precum Teoria X Teoria Y, Teorii comportamentale, Piramida lui Maslow.

Eliade Rotariu

Director general @ De Klausen

Într-o abordare pragmatică, din experienţa personală, am observat că principalii factori de motivare sunt:

  • Banii

  • Recunoașterea

  • Dezvoltarea profesională și personală

  • Promovarea sau posibilitatea de promovare

Există modalităţi concrete, pentru fiecare factor motivator. Adesea, middle sau top management-ul nu au acces la bani, iar dacă mai cresc salariile, “ies din piaţă”, le cresc costurile produselor. Sunt limitări obiective, greu de controlat. Deseori, în procesul de reducere a costurilor, limitarea bugetului HR este printre primele acţiuni. Paradoxal, realitatea cu care se confruntă organizaţia arată necesitatea dezvoltării capitalului uman, datorită cerinţelor noi ale pieţei și schimbărilor multiple și rapide, la care angajaţii trebuie să se adapteze. Altfel, oamenii “de ieri”, fără abilităţi și cunoștinţe aliniate la cerinţele actuale, pot fi o frână în dezvoltarea sau adaptarea firmei.

Banii sunt o marfă. Talentul nu este. Timpul şi talentul pot compensa, adesea, lipsa banilor, dar banii nu vor compensa niciodată lipsa oamenilor potriviţi.

Jim Collins

Deși unii sunt tentaţi să spună că doar banii motivează, nu este chiar așa. Există și alţi factori motivatori, care nu costă nimic, dar te pot ajuta să obţii un angajament mai mare al oamenilor pe care-i conduci. Vei reuși să-i faci să se simtă mai bine, mai confortabil, mai atașaţi de echipă și obiective. Recunoașterea înseamnă să lauzi o persoană pentru munca depusă, să-i scrii un bileţel, s-o chemi la masă sau să-i oferi o cafea, în semn de apreciere. Să-i cumperi o carte și să-i scrii o dedicaţie frumoasă, să-i oferi o diplomă sau orice alt gest, o dovadă sinceră de preţuire. Dezvoltarea profesională se referă la a le oferi oamenilor contexte în care se pot dezvolta armonios (de exemplu, să înveţe să conducă o mașină). Omul apreciază când îl înveţi ceva, deoarece simte că îi crește valoarea. Acest lucru îl va stimula și va apărea satisfacţia care-l motivează să lucreze. Utilizarea eficientă a învăţării este cheia pentru un avantaj competitiv sustenabil. Este esenţial ca învăţarea să susţină strategia firmei (până la nivel individual) și să fie un motor pentru dezvoltarea organizaţională și personală.

Iată câteva exemple de soluţii practice pentru dezvoltarea personalului, cu un cost redus:

  • On the job training – combină metode de training și mentoring; permite obţinerea rapidă a performanţelor.

  • Coaching sau manageri care să lucreze folosind tehnici de coaching, pentru a favoriza învăţarea și încrederea în sine.

  • Blended Learning – mixarea mai multor metode de învăţare (inclusiv menţinerea activităţilor de training clasic), așa încât să devină incitante, interactive, concentrate și, de ce nu, plăcute.

  • Mobile learning – utilizarea tehnologiilor Smartphone, cu lecţii periodice, chiar zilnice, legate de o anumită temă.

  • Buddy learning – încurajarea susţinerii reciproce și împărtăşirii experienţelor, pe teme comune de învăţare; lucrul în perechi sau grupe foarte mici.

La început de carieră, recunosc că m-a motivat mult partea financiară. Fiindcă uneori nu-mi ajungeau banii, simţeam o presiune financiară constantă. Am fost motivat să sar ierarhii, să găsesc poziţii în care să câștig suficient. Apoi, mi-am dat seama că, pe măsură ce creșteau veniturile, creșteau și cheltuielile. Banul în sine nu mai era atât de motivator cum am crezut la început. Deși a fost un stimulent puternic, în timp, mi-am dat seama că este o iluzie. Un alt factor de motivare a fost recunoașterea, faptul că oamenii din echipa mea veneau să-mi ceară sfaturi, să-mi pună întrebări, primeam o diplomă sau eram evidenţiat într-o ședinţă.

Dacă aș fi avut cunoștinţele de acum, aș fi procedat altfel. Ca manager începător, am folosit mai mult “biciul” (de ex. ameninţarea că le voi tăia din salariu). Toate acestea îmi luau mult efort și eram prea înverșunat. Încercam să fac ordine adoptând un stil “milităros”. În timp, am văzut că, dacă folosesc metode constructive, oamenii sunt mai productivi, mai zâmbitori. Mi-am dat seama că se poate proceda și altfel. Nu neg că și coerciţia are rostul ei și este un factor motivator puternic, pentru anumite persoane. Dar asta este o altă discuţie.

În practica managerială, motivarea oamenilor cu “biciul” te va costa energie și nervi. Va crea stres pentru tine și oamenii cu care lucrezi. În schimb, dacă-i vei motiva pozitiv, vor face un lucru din convingere. Nu vei mai fi nevoit să stai în spatele lor, la fiecare acţiune. Dacă reușești să-i duci în zona în care se automotivează, într-un sens pozitiv, să le spui o vorbă bună, să-i lauzi, să-i dezvolţi, atunci energia consumată va fi mai mică și va crea o atmosferă mai bună.

Mult succes!

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter