De pe terenul de baschet, în biroul de recrutor la Chrysler

Există carieră după o viață de sportiv? Dacă-l întrebi pe Cortney Scott, baschetbalistul care, nu cu mult timp în urmă, era unul dintre actorii principali ai campionatul românesc, răspunsul vine fără ezitare. Cortney este astăzi HR Generalist la Chrysler, în Detroit, și coordonează 1.500 de oameni.

Cortney Scott a studiat la Universitatea din Iowa, este licențiat în Comunicare, la Universitatea din Oakland, și absolvent de master în training și dezvoltare personală, la aceeași instituție. Timp de 12 sezoane, a jucat baschet profesionist în Europa – în Turcia, Portugalia și România -, după ce, la un moment dat, a fost aproape de o carieră în campionatul de fotbal american, NFL.

Cei trei ani petrecuți în România, la CSU Sibiu și Otopeni, i-au schimbat viața. Nu este o figură de stil – Cortney este căsătorit cu o româncă. „Am o mulțime de amintiri frumoase din România. Soția mea și familia ei sunt cele mai bune lucruri care mi s-au întâmplat vreodată. Apoi, toate relațiile cu oamenii pe care i-am cunoscut acolo înseamnă enorm pentru mine. Într-un fel, este amuzant, pentru că m-am lăsat de baschet de câțiva ani, dar simt că încă fac parte din acea comunitate. Am muncit mult, în toată cariera mea. Întotdeauna am vrut să las ceva bun în urmă, pe unde am trecut. Cred că am reușit”, spune Cortney Scott.

„Clientul” Barack Obama

După retragerea din baschet, în 2012, prima opțiune a lui Cortney Scott a fost antrenoratul. Deocamdată, a renunțat la idee. „Nu-i ușor să răzbați în această meserie, în SUA. Să zicem că Resursele Umane au fost a doua opțiune. Întotdeauna mi-a plăcut să lucrez cu oamenii, iar munca în acest domeniu îmi permite să-i ajut să-și atingă aspirațiile”.

Foto: autonews.com

Cortney lucrează în Detroit, la uzina Chrysler (FCA US LLS, după fuziunea Chrysler – Fiat, în 2014). Jefferson North Assembly Plant se întinde pe 280.000 de metri pătrați și are mai mult de 4.500 de angajați. Primul model produs acolo, în 1992, a fost Jeep Grand Cherokee. În august 2013, pe poarta uzinei a ieșit mașina cu numărul 5.000.000. În 2010, Barack Obama a vizitat fabrica (foto), iar muncitorii au aflat că primul automobil nou, cumpărat de președintele SUA, a fost chiar un Jeep Grand Cherokee, din anul 2000.

Fostul baschetbalist lucrează în cadrul departamentului „Relații de muncă”, așa că are în grijă în special chestiunile disciplinare. Asta poate să însemne, printre altele, o bătaie între colegi sau o problemă cu un angajat care absentează. „În munca mea, una dintre mai mari provocări este să cunoști foarte bine toate legile referitoare la relația angajat-angajator. Dacă nu le cunoști, riști să pui compania în poziția de a fi dată în judecată, iar asta poate să însemne cheltuieli importante”.

Greșeala care nu se iartă: minciuna

FCA caută, în primul rând, candidați capabili să ia decizii. Rapid și bine. În timpul unui interviu de angajare, au o pondere semnificativă așa-numitele întrebări comportamentale. „Una dintre ele poate fi: <Ai avut vreodată un conflict cu un coleg de serviciu? Dacă da, cum ai rezolvat problema?>. Vrem să auzim cum și dacă acel candidat a găsit soluțiile potrivite. Odată ce ești angajat la FCA, este vital să ajuți managementul și să-i oferi tot ce are nevoie pentru a avea succes”, declară Cortney Scott.

În opinia lui Cortney, o greșeală de neiertat, în timpul interviului de angajare, este ca omul care se află în fața recrutorului să mintă. „Fii sincer în legătură cu CV-ul tău și nu încerca să ascunzi lucruri. Noi verificăm tot timpul informațiile din CV și referințele furnizate. Dacă aflăm că am fost mințiți, colaborarea se încheie în secunda următoare”. Primul sfat pentru oamenii care își caută de lucru este să roage mai multe persoane să se uite peste CV-ul lor. Aceasta este cartea de vizită a oricărui candidat, așa că ar fi ideal să fie eliminate greșelile gramaticale și să existe acolo suficiente informații – dar nu prea multe. „Pentru mine, ca recrutor, au un avantaj candidații care s-au implicat în acțiuni de voluntariat și care demonstrează, astfel, că sunt pregătiți să ofere ceva comunității și că sunt dornici să ajute alți oameni”.

O altă condiție pentru ca un candidat să obțină o slujbă la FCA este capacitatea de a lucra în echipă. „În domeniul nostru, este esențială. Lucrăm direct cu UAW (Sindicatul Lucrătorilor din Industria Auto) și pentru un manager care poate să-ți lanseze cariera sau care poate să ți-o stopeze definitiv. În cazul în care nu ești în stare să lucrezi bine cu oamenii, atunci cariera ta în compania noastră va fi de foarte scurtă durată”.

Odată trecute interviurile, există o mulțime de beneficii pentru angajați, spune Cortney Scott. De fapt, el este convins că nu există multe locuri în lume în care job-uri care necesită în nivel de pregătire destul de scăzut să fie plătite atât de bine. „Este un loc excelent pentru a-ți construi o viață mai bună, iar oferta extrasalarială este excepțională. În ceea ce privește managementul, beneficiul meu preferat este programul de leasing. Pot lua o mașină în leasing, de la companie, la un preț decent, iar după doi ani o pot returna și primesc în schimb una nouă. În plus, pot alege ce extraopțiuni are mașina mea. Acum conduc un Dodge Ram 1500, cu motor Hemi, cu dotări sport. Este o camionetă foarte agresivă și extrem de puternică”.

NENUMĂRATE CALDE, DOUĂ RECI

„Ultima oară când am jucat baschet la nivel profesionist a fost la Sibiu. A fost trist, pentru că știam, încă dinaintea debutului în acea ediție de campionat, că va fi ultimul meu sezon. Pierdusem din viteză și nu mai aveam pasiunea de la începutul carierei. Acum colaborez cu echipa Universității din Oakland, dar într-un rol diferit: cel de comentator (foto). Le pot împărtăși fanilor din experiența mea și încerc să vorbesc și direct cu jucătorii, atât cât este posibil”. Dacă ar fi să facă un bilanț al anilor petrecuți în România, balanța s-ar înclina rapid în favoarea experiențelor pozitive. „Am două amintiri neplăcute din România. Prima, când am jucat semifinala campionatului și am avut parte de un arbitraj oribil. Încă mă enervez când îmi aduc aminte de acel meci. A doua, când a trebuit să plec de la CSU Otopeni, în plin sezon, din cauza problemelor financiare. A fost o experiență foarte urâtă, dar am trecut peste ea”.

Cortney mărturisește că, atunci când locuia în România, cel mai mult i-a lipsit familia sa. Dorul a rămas, dar s-au schimbat personajele. „Vin des în vizită la părinții soției mele, care trăiesc acolo. Mi-e foarte dor de ei. I-am rugat de multe ori să vină să stea la noi, în SUA, pentru că ne lipsesc tot timpul. Mi-e dor și de colegii mei din Sibiu, de cei de la Otopeni și de sârbii cu care am jucat. Le-am urmărit carierele de la distanță și îi pomenesc des în comentariile mele de la Oakland University”. Dacă ar primi o ofertă de lucru în România, Cortney ar lua-o serios în considerare. „Sunt mereu deschis la oportunități. Totuși, nu știu dacă și-ar permite salariul meu de acum”, glumește el.

Cortney Scott despre…

HR: „Resursele Umane reprezintă un domeniu în continuă creștere și în permanentă schimbare. Există o mulțime de oportunități în HR. Înainte, departamentul HR era gândit mai mult ca un grup de sprijin, dar acum luăm deciziile importante alături de management. Îmi fac griji pentru oamenii care avansează prea repede, dar care nu înțeleg conceptul de bază al domeniului”.

Industria auto: „După planul de salvare din deceniul trecut, industria auto o duce mai bine ca oricând. Au fost ani grei, dar cred că toată lumea a învățat ceva din asta. Business-ul este în creștere constantă și devine tot mai globalizat. Scandalul de la Volkswagen a atras atenția asupra calității. Cred că niciodată nu am acordat mai multă atenție acestui aspect”.

Baschet: „Dacă ar fi să fac o comparație între baschetul american și cel european, cea mai mare diferență pe care am observat-o pe când jucam este viteza. În SUA, se joacă mult mai rapid, iar regulile NBA sunt foarte diferite de cele din Europa. Pe de altă parte, baschetul european este mult mai dur. Primul lucru pe care-l spun tinerilor americani care pleacă în Europa este să fie pregătiți să joace mai lent și să fie foarte atenți la faulturi”.

„COMERCIANTUL” CORTNEY SCOTT

Cortney a crescut într-o familie de antreprenori. Tatăl său avea o mică afacere în Jackson (Michigan), iar Cortney a prins gustul business-ului de foarte tânăr. La un moment dat, a început să adune fier vechi, pe care-l vindea la centrul de colectare. A strâns destui bani cât să-și cumpere prima mașină. La 13 ani. Era un Dodge Coupé, din 1950, și a costat 200 de dolari.„N-a prea meritat, dar mi-a plăcut mult mașina. De fapt, sunt înnebunit după mașinile vechi și-mi place să le repar chiar eu”. Cortney s-a apucat să meșterească singur la „noua” mașină, cu ajutor doar verbal din partea tatălui său. „Venea, din când în când, să-mi spună ce să fac, dar nu mă ajuta deloc. Îmi spunea că trebuie să învăț eu cum se face. Și am învățat”. După ce a reparat mașina, a schimbat-o cu un kart. A schimbat kart-ul cu un ATV, apoi a schimbat ATV-ul cu o motocicletă, iar motocicleta cu o camionetă. Toate acestea, înainte să împlinească 15 ani.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter