Diana Iosu (Lalique PR): „Deși sunt un produs pur de multinațională, mereu a mocnit în mine o pornire spre antreprenoriat”

După aproape două decenii petrecute în companii multinaționale de top, Diana Iosu, manager de comunicare externă și relații cu media al Telekom România, până în vara acestui an, a decis să înceapă un nou capitol în cariera sa: va merge pe calea antreprenoriatului, însă nu va părăsi domeniul căruia îi cunoaște toate secretele.

Lalique PR, compania fondată de Diana Iosu, din pasiunea pentru comunicare, va acoperi tot ce înseamnă acest domeniu – de la comunicare corporate până la organizare de evenimente și proiecte speciale de PR, adaptate nevoilor specifice de business.

AngajatorulMeu.ro: După mulți ani la Telekom, pornești pe un nou drum. Ce sentimente te încearcă?

DIANA IOSU: După mulți ani de telecom, de fapt, pentru că cei opt ani de Telekom au urmat celor peste 13 la Connex/Vodafone. Sunt, e drept, o mulțime de ani. Când am plecat de la Vodafone și m-am uitat pe cartea de muncă, nu mi-a venit să cred câtă vechime în muncă acumulasem deja la o vârstă relativ fragedă. Nu am simțit însă trecerea acestor ani. Pentru că nici o zi n-a semănat cu alta. Acest job se mulează pe schimbările și evoluția firească a tot ce îl înconjoară. De la evoluția tehnologiei, a economiei, a vremurilor până la urmă. Orice schimbare, în orice plan, se reflectă și are impact în comunicare.

Ce sentimente mă încearcă? Entuziasm, împlinire, nerăbdare, curiozitate, fascinație. Nu pot să spun că nu sunt zile când îmi lipsește tot ce înseamnă noțiunea de multinațională, cu bune și rele, că doar ar fi ciudat altfel. Cel mai mult însă îmi lipsește echipa și colegii, în general. Dar ținem legătura, ne ținem aproape, așadar e un sentiment gestionabil.

Alegerea echipei care să ofere consultanța în definirea și punerea în practică a strategiei de comunicare este esențială și din ce în ce mai mulți conștientizează rolul și valoarea adăugată aduse de acest domeniu. Trăim într-o eră nouă, diferită, în continuă schimbare.

Ce înseamnă Lalique PR? Care este povestea agenţiei tale? Ce fel de servicii oferă și cine sunt clienții pe care îi targetează? Cine a fost primul client?

Deși sunt un produs pur de multinațională, întotdeauna a mocnit în mine o pornire și o aplecare către antreprenoriat. Iar pentru că iubesc comunicarea și ceea ce fac de când am descoperit acest domeniu, am îmbinat cele două pasiuni și am creat Lalique PR.

Echipa agenției combină experiența solidă în domeniu, de 20 de ani, la nivel național și internațional, în telecomunicații, una dintre cele mai dinamice și complexe industrii la nivel global – inclusiv din punct de vedere al comunicării, cu entuziasmul izvorât din satisfacția de a crea povești de succes. Acești ani de experiență în comunicare ne-au oferit platforma de a jongla cu toate instrumentele de comunicare și cele mai variate tehnici.

Alegerea echipei care să ofere consultanța în definirea și punerea în practică a strategiei de comunicare este esențială și din ce în ce mai mulți conștientizează rolul și valoarea adăugată aduse de acest domeniu. Trăim într-o eră nouă, diferită, în continuă schimbare. Comunicarea corporate, astăzi, mai mult ca oricând, nu se mai rezumă la relații cu presa, evenimente, strategii pentru situații de criză sau tactici de guerilla.

Acum, este important să îți poți construi reputația folosind cel mai potrivit mix de canale, strategii inovative și cea mai eficientă abordare, pentru a ajunge acolo unde este publicul tău.

Toate acestea se pot obține având alături o echipă cu experiență, cu know-how acumulat din nenumărate proiecte ce îi permit să identifice și să conceapă mereu noi abordări în cele mai diverse contexte.

Pasiunea pentru comunicarea corporate, diplomația și prezența de spirit în comunicarea de criză, abilitatea de a gestiona politici publice și echilibrul în coordonarea campaniilor de CSR se numără printre atuurile care ne diferențiază.

Reputația se câștigă în ani de muncă asiduă și se poate pierde într-o clipă. Existăm așadar pentru a clădi, a reconstrui și a consolida reputații. Pentru a preveni și a intui pericolul și a-l gestiona eficient în cazul în care devine real.

În ceea ce privește clienții, țintim atât companii mari, cât și medii sau mici, precum și persoane publice pentru care nevoia de comunicare este una reală. Avem experiență, entuziasmul și resursele necesare să răspundem oricărui tip de cerințe din punct de vedere comunicare.

Primul client a fost ATCA – Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată, un ONG cu rezultatele remarcabile în programele de intervenție pentru copiii cu tulburări comportamentale și din spectrul autist, și specializat în domeniul de formare a terapeuților ABA din România. Cred că nu a fost întâmplătoare această asociere, pentru că întotdeauna am fost legată de programele și inițiativele Fundațiilor Vodafone și Telekom, în care m-am implicat nu doar ca și comunicator, ci și ca voluntar activ.

Mai există loc pentru o agenţie de PR nouă, pe o piaţă tot mai aglomerată? Ce vă deosebește de ceilalţi?

Loc pentru produse și servicii de calitate există întotdeauna, indiferent de domeniu. Sunt lanțuri de supermarketuri, farmacii, case de avocatură, care au mii de unități și continuă să se extindă într-un ritm susținut, cu succes, în pofida aglomerării.

Cerere pentru servicii de comunicare va fi întotdeauna, acestea devenind o componentă de nelipsit pe harta activităților unei instituții. Puține își permit să funcționeze din inerție, fără promovare sau o definire clară a direcțiilor strategice, atât în plan intern, cât și extern.

Ce ne diferențiază – o experiență solidă, competențe de necontestat, cu rezultate remarcabile, un entuziasm debordant, pasiune, dedicare, seriozitate, abordare inovativă, viteză de reacție, flexibilitate și adaptabilitate.

Clientul ideal este cel cu care ai o înțelegere comună asupra obiectivelor de business și, ca atare, și de comunicare. Iar dacă intervine și <chimia> din punct de vedere business, situația chiar tinde să devină ideală.

Care este prima întrebare pe care ți-o pune un potenţial client şi care ți-ai dori să fie? Cum sună primul tău sfat pentru el?

Prima întrebare pe care mi-o pune un potențial client, de regulă, este cum văd ca abordare o situație specifică de comunicare sau cât de repede își poate atinge un anume obiectiv din punct de vedere comunicare. Care mi-aș dori să fie – când începem? 🙂 Primul sfat diferă foarte mult de la un client la altul. De obicei sunt generoasă în a oferi recomandări cu rezultat imediat, atât cu intenția de a ajuta, cât și din dorința de a convinge că am înțeles nevoia specifică.

Care sunt proiectele la care lucrezi în momentul acesta? Cum vă găsiţi sau cum vă alegeţi clienţii? Cum arată clientul ideal?

În prezent lucrez la un proiect de rebranding – constat că mă urmărește acest tip de proiect, având în portofoliul personal – atât rebranding-ul Connex/ Vodafone, cât și Cosmote/ Romtelecom/  Telekom -, dar sigur nu întâmplător. Ofer, de asemenea, consultanță pe partea de comunicare pentru branduri din domenii variate, precum sănătate, nutriție sau social. Mă bucur însă să am prilejul să vorbesc despre un proiect căruia mă dedic momentan cu multă pasiune: organizarea unui bal de caritate – Balul Bucuriei – pentru ATCA, cu scopul de a obține fondurile necesare terapiei copiilor cu tulburări comportamentale și din spectrul autist pentru 2018. Marea provocare pentru reușita acestui eveniment este că aproape toate produsele și serviciile relaționate cu respectivul bal sunt oferite sau obținute pro bono. Este o abordare relativ nouă pentru mine, dar am găsit o deschidere și o susținere peste așteptări și am toată încrederea că va fi un succes și o experiență memorabilă.

Sinceră să fiu, suntem atât de proaspeți pe piață încât nu am avut timp de „vânătoare” de clienți. Am avut însă bucuria să fim abordați. Clientul ideal este cel cu care ai o înțelegere comună asupra obiectivelor de business și, ca atare, și de comunicare. Iar dacă intervine și „chimia” din punct de vedere business, situația chiar tinde să devină ideală. 🙂

Care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac companiile în legătură cu gestionarea imaginii lor?

Cred că marea greșeală pe care o poate face o instituție este să pretindă că este altceva decât este. Să prezinte oferte nereale, cu informații ascunse, înșelătoare. Cred că aici se pierde cel mai mult. Și mă refer la orice domeniu, nu la unul anume. Din punctul meu de vedere, este cea mai grea lovitură dată reputației. Odată pierdută încrederea într-un produs, se pierde și în brand, în instituție. Iar acestea sunt lucruri esențiale și deosebit de greu de recuperat sau de salvat.

La polul opus, la recomandările de dorit în comunicare, sunt transparența, corectitudinea informației, viteza de reacție, flexibilitatea și adaptabilitatea.

Care au fost argumentele care au înclinat balanța în favoarea lansării propriei afaceri?

Un context favorabil din punct de vedere profesional, dar și un moment optim, aș spune, din punct de vedere personal – am avut un declic când am împlinit 40 de ani, anul acesta, simțeam că voi schimba ceva esențial și am simțit că, dacă nu o fac acum, pierd acel start câștigător.

Toate experiențele din acești ani, petrecuți în aceste companii, și-au pus amprenta asupra mea și mi-au oferit competența, abilitatea și puterea să ajung aici. Deși controversate, multinaționalele formează profesioniști desăvârșiți, cu abilități incontestabile.

Care a fost drumul tău profesional? Dacă ai putea să te întorci în timp, ce ai schimba?

Parcursul meu profesional a fost unul pe cât de stabil, pe atât de dinamic și provocator. Am avut norocul – și aici mărturisesc că o spun cu mândrie – să lucrez în medii prestigioase, la cele mai înalte standarde, cu oameni și culturi organizaționale de excepție. Vodafone și Telekom, atât în plan local, cât și internațional, sunt două companii de elită, care îți oferă cadrul ideal de dezvoltare profesională, mai ales dacă ai și apetitul necesar să absorbi. Toate experiențele din acești ani, petrecuți în aceste companii, și-au pus amprenta asupra mea și mi-au oferit competența, abilitatea și puterea să ajung aici. Deși controversate, multinaționalele formează profesioniști desăvârșiți, cu abilități incontestabile.

Din punct de vedere profesional, dacă m-aș întoarce în timp, nu aș schimba nimic.

Care este proiectul cel mai drag la care ai lucrat până acum?

Mi-e foarte greu să aleg un anume proiect drag. În general, proiectele mele de suflet vin din sfera socială, iar aici am nenumărate exemple. Din sfera comercială, un proiect de amploare și memorabil, care a creat legături solide și de durată, atât în plan profesional, cât și personal, a fost rebranding-ul Cosmote/ Romtelecom/ Telekom mobil/fix. A fost un volum de muncă copleșitor, pe măsura rezultatelor, însă, care au fost remarcabile și au înscris proiectul în topul realizărilor pe această zonă.

Îmi place foarte mult să lucrez cu oamenii, să îi descopăr, să răspund nevoilor lor. Sunt fascinată să constat cât de diferiți pot fi. Mă inspiră acest aspect și îmi dă putere, ritmul de lucru într-un astfel de job fiind unul foarte alert.

Cum arată o zi obișnuită de muncă? Ce te inspiră în munca de zi cu zi?

Ceea ce este fascinant în acest domeniu este tocmai că foarte rar o zi seamănă cu alta. Există, da, activități recurente, precum rapoarte de monitorizare, rapoarte de evaluare, ședințe prestabilite și constante, însă doza de necunoscut și de imprevizibil este mult peste medie, comparativ cu un job obișnuit.

În munca de zi cu zi mă inspiră oamenii. Îmi place foarte mult să lucrez cu oamenii, să îi descopăr, să răspund nevoilor lor. Sunt fascinată să constat cât de diferiți pot fi. Mă inspiră acest aspect și îmi dă putere, ritmul de lucru într-un astfel de job fiind unul foarte alert. Viteza de reacție este un element cheie pentru un comunicator, iar având în vedere comprimarea timpului la care asistăm cu toții, o bună gestionare e esențială.

Cum ar suna un sfat pentru cineva care își dorește o nouă provocare în drumul profesional? Ce aspecte ar trebui să aibă în vedere, înainte de a accepta o ofertă de angajare sau de a-și lansa propria afacere?

Cred că în primă fază este important să își identifice și să își definească foarte clar direcția în care are aplecare și care este munca care îi aduce cea mai multă bucurie și îi vine cel mai natural să o facă. Odată stabilită această direcție, lucrurile vin mult de la sine.

Ca aspect de avut în vedere la angajare, ar fi: angajatorul – să fie unul serios, cu o reputație curată, un mediu de lucru sănătos și decent, potențialul de dezvoltare personală și evoluție în carieră, șeful direct, programul de lucru și pachetul de beneficii.

Înainte de a-și lansa propria afacere – încredere în potențialul propriu.

O întrebare „tocită”, dar încă de actualitate: unde îți vezi compania peste cinci ani?

În cinci ani o văd vie și activă, cu angajați mulțumiți și dedicați, cu o experiență mai extinsă și mai solidă și cu un portofoliu onorabil de clienți fideli și constanți.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter