Diferențe la nivel decizional în companiile din România

În cadrul unei companii sunt lideri care iau decizii la nivel strategic și manageri care iau decizii la nivel operațional. Primii sunt top management-ul, iar ceilalți reprezintă middle management-ul. Punctele lor de vedere sunt, de multe ori, convergente, dar uneori pot să difere cu privire la evoluția companiei. Aceste diferențe apar atunci când și unii și ceilalți sunt întrebați în legătură cu estimarea cifrei de afaceri, profitului, investițiilor, numărului de angajați sau salariilor pentru următorul an, așa cum a făcut compania de consultanță Valoria, în studiul Evoluția afacerilor în 2018.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

 

Rezultatele obținute sunt următoarele:

Doar 11 la sută dintre top manageri prevăd o creștere a cifrei de afaceri cu 10-20 la sută în 2018

Top management-ul companiilor respondente pare să fie mai rezervat decât middle management-ul. Doar șapte la sută dintre top manageri spun că cifra de afaceri a companiei va crește cu peste 30 la sută, în timp ce nouă la sută dintre middle manageri spun acest lucru. Diferența este și mai mare pe intervalul de creștere +10-+20 la sută, acolo unde numai 11 la sută dintre top manageri văd această creștere a cifrei de afaceri, în timp ce 21 la sută dintre middle managerii văd la fel. Opiniile celor două categorii de management sunt relativ similare pe intervalul +5-+10 la sută de creștere a cifrei de afaceri – top management (31 la sută) vs middle management (30 la sută).

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Așteptările privind creșterea profitului sunt asemănătoare

În ce privește profitul, top și middle management-ul au aproximativ aceeași părere. Singurele două diferențe notabile se referă la creșterea profitului pe intervalul  +10-+20 la sută, top management 11 la sută vs middle management 17 la sută, și așteptarea că profitul va stagna pentru zece la sută dintre top top manageri și șase la sută dintre middle manageri. Pesimismul scăderii profitului este împărtășit în mod egal de top și middle management, în jurul valorii de 13 la sută.

Diferențe majore între top și middle management apar la previzionarea investițiilor

La capitolul investiții, se remarcă cea mai mare discrepanță între părerile top și middle management-ului. În timp ce middle management-ul este mai încrezător (16 vs cinci la sută) în creșterea investițiilor pe palierele superioare, +10-+20 la sută sau (șapte vs patru la sută top management) pe palierul +20-+30 la sută și (zece vs unu la sută top management) pe palierul peste +30 la sută, prin comparație cu middle management, top management-ul preconizează o creștere mai mare pe palierul +1-+5 la sută (40 vs 21 la sută middle management).

Middle managerii își doresc o creștere mai mare a numărului de angajați

18 la sută dintre top manageri estimează o creștere între +5-+20 la sută a numărului de angajați, față de 26 la sută dintre middle manageri, și 40 la sută din top management spune că se aștepta la o creștere între +1-+5 la sută a numărului de angajați vs 31 la sută din middle management care spune același lucru. În același timp, 19 la sută din top management vs 23 la sută middle management spune că va fi zero la sută creșterea numărului de angajați.

Top managerii, mai rezervați în ceea ce privește creșterea salariilor

Este pe toată linia de creștere mai optimist văzut de către middle management decât de top management. Cea mai mare diferență este pe palierul de creștere +5-+10 la sută, acolo unde doar cinci la sută dintre top manageri, față de 33 la sută dintre middle manageri, spun că salariile vor crește. Diferențe importante între top management (13 la sută) și middle management (36 la sută) sunt și pe palierul de creștere +1-+5 la sută, dar, și mai interesant, pe palierul de scădere a salariilor -1-5 la sută, acolo unde 19 la sută din top management vs doi la sută din middle management spune că salariile vor scădea.

În concluzie

Așadar, există diferențe de percepție uneori chiar importante între top management și middle management-ul companiilor. Top management-ul caută linia orizontului de decizie, ținând cont de un cadru de referință mai larg. Middle management-ul are în vedere mediul intern de operare și victorii de etapă, prin atingerea unor indicatori de performanță. Mediul volatil și impredictibil, cuplat cu responsabilitatea mai mare, a creat reflexul conservator decizional la nivelul top management-ului. Middle management-ul pariază mai mult, pentru că are mai puțin de pierdut. Diferențele de percepție sunt, de fapt, o diferență de impact la nivel decizional.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library®), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere a firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close