Digitalizarea IMM-urilor din România

Digitalizarea este pentru toate companiile, de la cele multinaționale la întreprinderile mici și mijlocii. Uneori este implementată structurat, alteori ia forma unor soluții digitale pentru rezolvarea unor probleme operaționale.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

Digitalizarea și avantajul IMM-urilor

Spre deosebire de companiile mari, companiile mici și mijlocii au avantajul că pot integra digitalizarea, de la bun început, în modelul de business. Generația tinerilor antreprenori a internalizat atât de mult utilizarea tehnologiei în viața lor privată, încât, atunci când încep un business, nici nu se mai gândesc la adoptarea soluțiilor digitale că fiind o mare reușită. Pur și simplu, le vine natural să integreze tehnologia în activitatea companiilor fondate de ei.

Asa cum arată și rezultatele studiului Barometrul digitalizării în companiile din România, realizat de compania de consultanță Valoria, 73 la sută din companiile mici și mijlocii din servicii (IMM) au fost influențate în foarte mare măsură de digitalizare. Doar 60 la sută dintre respondenți spun că sunt încrezători că au cunoștințele necesare ca să valorifice digitalizarea, iar 87 la sută dintre acești antreprenori nu consideră modelele de business digital o amenințare pentru compania lor.

Măsuri concrete pentru digitalizarea IMM-urilor

În funcție de scopul propus – să reducă riscul, să optimizeze costurile sau să valorifice rapid oportunitățile – cele mai frecvente soluții de digitalizare adoptate de companiile mici și mijlocii pot include:

  1. Soluții de arhivarea documentelor în format electronic – tranziția de la hârtie la documente digitizate.
  2. Facturarea electronică – folosirea unor servicii de trimitere, recepție și procesare a facturilor, care salvează timp și bani.
  3. Definirea proceselor pentru managementul documentelor – centralizarea documentelor de pe smartphone-uri, laptop-uri sau scanere dă un plus de viteză în căutarea și regăsirea informației prin structurarea acesteia.
  4. Digitalizarea comunicării cu consumatorul – utilizarea mesajelor text pe telefon (SMS), web chat, social media consolidează relația cu consumatorul și optimizează costurile.
  5. Digitalizarea colectării datelor – prin intermediul unui dispozitiv de înregistrare smartphone, tabletă, scanner portabil și conectarea acestuia la un router, pentru transferul electronic al informației, se face procesarea instantanee și se salvează timpul și costul de deplasare.
  6. Dezvoltarea unui mailroom digital – o platformă centrală ce colectează informația care intră în organizație și o trimite către departamentul relevant, crește productivitatea cu 30-50 la sută și reduce cu trei până la zece ori timpul de răspuns, în relația cu clientul.

Ce pot obține IMM-urile din digitalizare

Potrivit Barometrului digitalizării în companiile din România, 64 la sută dintre companiile mici și mijlocii de servicii din România se așteaptă să genereze cu zece la sută mai multe venituri în următorii cinci ani, cu ajutorul Big Data și data analytics, 64 la sută cu ajutorul dispozitivelor conectate la Internet (IoT) și 28 la sută prin intermediul realității virtuale.

Alegerea acestor produse sau servicii poate să însemne trei lucruri pentru companii:

  1. Că cele șase soluții de mai sus ori au fost parțial sau în întregime adoptate și se trece la nivelul următor;
  2. Că modelele lor de business privilegiază aceste trei soluții de digitalizare, și
  3. Că pariază pe aceste trei soluții deoarece au cel mai mare potențial de creștere.

Cu ajutorul digitalizării, 58 la sută dintre companiile mici și mijlocii de servicii din România se așteaptă ca atât profitul, cât și cifra lor de afaceri, să crească între cinci și 20 la sută, în următorii trei ani.

În concluzie

Potrivit ultimului raport al Institutului Național de Statistică, sectorul serviciilor are o pondere tot mai mare în PIB, datorită creșterii valorii adăugate. Semn al maturizării modelului de dezvoltare economică la nivel de țară, serviciile cu valoare adăugată mare sunt furnizate tocmai de companiile care scalează rapid datorită digitalizării. În măsura în care companiile din România vor adopta digitalizarea, vor fi performante și vor crește competitivitatea economiei românești.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experiență profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaționale, în țară și în străinătate. Are un Master în Marketing și Comunicare, la Academia de Studii Economice București. Este certificat Lean Six Sigma și ITIL (IT Information Library), ceea ce-i facilitează o bună înțelegere a proceselor și transformărilor din cadrul organizațiilor. Pe de altă parte, certificarea obținută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate la o companie din Big4, a inițiat și coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creștere a firmelor în 2013-2016, managementul cunoștințelor, experiența de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovație, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendințe și tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente și conferințe de business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter