Doi candidați – un singur job. Cum aleg companiile.

Din postura de candidat, cunoști doar o parte a procesului de recrutare. De regulă, știi informațiile despre responsabilități și cerințe, date despre companie, scurte informații despre colegi și manageri. Iată cum se vede procesul de recrutare din perspectiva unei agenții de HR și care sunt criteriile folosite de companii în departajarea candidaților aflați pe lista finală.

Corina Diaconu

Managing Director @ ABC Human Capital

1. E-mail-ul care conține CV-ul. Cele câteva rânduri din corpul e-mail-ului sunt, adesea, definitorii în a alege să deschidem CV-ul sau nu. De regulă, ne atrag atenția greșelile de scriere, lipsa semnelor de punctuație și abordarea mult prea directă. Dacă abordarea și exprimarea din corpul e-mail-ului respectă un stil office, deschidem CV-ul, iar primul aspect care ne atrage atenția este fotografia, așezarea și organizarea generală a informațiilor, apoi datele personale ale candidatului. Sunt primele criterii de care ținem cont până la vizualizarea informațiilor profesionale.

2. Selecția via telefon sau e-mail. Odată ce considerăm că profilul candidatului se potrivește job description-ului, îl sunăm sau îi trimitem un e-mail, pentru a-l invita la interviu. În această fază, urmărim spontaneitatea, interesul, entuziasmul și exprimarea candidatului.

3. Interviul. În primul rând, contează punctualitatea și vestimentația. Sunt premisele ce ne detemină să credem că angajatul este potrivit pentru postul respectiv. Urmează discuția pentru a ne convinge. De regulă, în cadrul interviului, povestim despre responsabilitățile job-ului, despre cerințe și despre companie – adesea, numele acesteia este confidențial. În această etapă, apreciem candidații care sunt spontani și oferă răspunsuri întrebărilor, chiar dacă acestea îi pun în dificultate, perseverează, chiar dacă poate au uitat un anumit cuvânt în limba engleză și pun întrebări, demonstrând, astfel, interes pentru job. Urmează interviul cu angajatorul, unde contează toate aspectele pe care specialistul HR al agenției de recrutare le are în vedere. La interviul cu angajatorul, primează, însă, întrebările tehnice, precum și personalitatea candidatului care trebuie să se integreze în cultura companiei.

4. Testarea are menirea de a pune candidatul în situația în care trebuie să realizeze unul dintre task-urile pe care le presupune noul job. În această etapă, contează gândirea analitică, demonstrarea rezultatelor, creativitatea și încadrarea în timp.

5. Lista scurtă – doi candidați, de regulă cu personalități diferite. Practica a dovedit ca unul dintre candidații de pe lista finală are o personalitate puternică, știe să se impună, deși poate nu are un background profesional foarte solid. Celălalt candidat este mult mai potrivit din punct de vedere profesional, însă ca fel de a fi este mai liniștit, nu se impune la fel ca primul.

Una dintre practicile comune, atunci când există dificultate în alegerea unui candidat, este angajarea a două persoane pe același post, pe o perioadă de trei luni. În acest caz, miza este compararea și alegerea persoanei care se descurcă cel mai bine, în situațiile de lucru. Nu este o practică recomandată, dar este o realitate, iar din postura de candidat ai două variante: trebuie să demonstrezi că ești cel mai bun sau să refuzi această situație. Există și companii care preferă să cheme candidații aflați pe lista finală la o săptămână de cunoaștere a mediului de lucru, a colegilor. În acest timp, candidații trebuie să demonstreze că înțeleg stilul de lucru din companie și să  fie proactivi în oferirea de noi idei ce pot fi implementate.

Iată ce aspecte contează în decizia finală, atunci când doi candidați sunt pe lista finală. Soft skill-urile fac diferența:

  • Energie și inițiativă

    Implică-te în proiectele care sunt în responsabilitatea ta și vino cu idei noi, care să contribuie la dezvoltarea business-ului!

  • Cooperare

    Chiar dacă ești în etapa de training, lucrează alături de colegi! Împrietenește-te cu acei colegi simpatici din departamentul IT și din departamentul de design! Numai prin colaborare poți finaliza proiecte frumoase.

  • Cere ședințe, pentru a afla noutățile!

  • Oferă proiectele la timp! Astfel, arăți respect față de colegi și seriozitate. Vor ști că pot miza pe tine, atunci când vor avea deadline-uri strânse.

  • Implică-te în rezolvarea problemelor companiei și oferă soluții!

  • Fii flexibil atunci când vine vorba de schimbarea sau completarea proiectelor!

  • Oferă rapoarte de activitate cu rezultate transpuse în grafice. Vor convinge superiorii că ești o fire analitică, centrată pe dezvoltarea business-ului.

  • Prin caracterul tău, trebuie să dai dovadă de integritate, onestitate, responsabilitate, deschidere, corectitudine în relațiile cu ceilalți.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter