Drumul spre angajare, pas cu pas

Cu toţii am fost juniori cândva. Fără direcţie, confuzi, proaspăt absolvenţi de liceu sau facultate și speriaţi de necunoscut. Învăţământul ne-a dat acces la tot felul de informaţii: unele ne-au plăcut, ne-au atras, pe altele le-am respins. Iar la absolvirea școlii ne aflam în faţa a nenumărate necunoscute: ce mi-ar plăcea să mă fac când voi fi mare? Ce știu ce fac? Ce se caută?

Andreea Hrab

Global HR Manager @ RIA Solutions Group

Mai jos sunt câteva sugestii pentru cei care se află la început de drum profesional. Sper să îi ajute să aibă succes mai repede și să-și găsească mai ușor direcţia în privinţa profesiei.

Cum aleg ce vreau să fac?

În România, orientarea profesională eficientă pare să fie la început și încă nu este un domeniu care să primească atenţia pe care o merită de fapt. Tinerii din ziua de azi au noroc cu accesul foarte facil la informaţii, care-i poate ajuta să decidă mai ușor ce vor să facă în viitor. Pentru absolvenţii de liceu care nu doresc să urmeze o facultate, există suficiente oportunităţi în construcţii, vânzări și alte domenii ce nu necesită cunoștinţe specializate. Ei pot să descarce un model de CV recomandat pe Internet și să contacteze cât mai multe companii de recrutare, chiar dacă respectivele firme nu sunt în căutare activă. Cele mai multe vor păstra CV-ul în baza de date și îi vor contacta când au nevoie de o persoană cu profilul lor.

Am întâlnit mulţi juniori care cer niște salarii derizorii, doar ca să pornească la drum, și apoi constată că nu se descurcă deloc cu banii primiţi sau că există o disproporţie mare între ce primesc și efortul depus. Se frustrează repede și pleacă.

Contactarea directă a firmelor este o altă opţiune valabilă, ce poate duce la oportunităţi de angajare nemediatizate. Mersul pe jos prin oraș 🙂 îi va pune în contact cu afișele puse de multe magazine, care anunţă că sunt în căutare de personal. Evident, site-urile de job-uri sunt la îndemâna oricui, iar efortul de creare a CV-ului este minimal. Sugerez cu căldură actualizarea lui permanentă, astfel încât, atunci când se candidează pentru un post făcut public, acesta să cuprindă activitatea trecută și prezentă, cu toate detaliile. Pentru cei care care doresc să își continue studiile, lucrurile sunt ceva mai complicate. Sugestia mea este să arunce o privire atentă asupra tipurilor de posturi cerute cu frecvenţa cea mai mare pe site-urile de specialitate și să stabilească o compatibilitate între interesele proprii și cele ale angajatorilor, în momentul în care aleg facultatea pe care să o urmeze. Astfel, studiile vor reprezenta un atu real în căutarea unui loc de muncă, la terminarea lor. Pentru toţi tinerii, recomand completarea unui test de personalitate, care să le spună mai multe despre potenţialul lor și apoi să facă legătura dintre aceste abilităţi și ce anume se caută pe piaţa locurilor de muncă (această compatibilitate poate face parte din test sau o pot stabili singuri).

Acesta ar fi, pe scurt, un răspuns la întrebarea: cum aleg ce vreau să fac? Să zicem că ai ajuns în stadiul în care știi ce vrei să faci și începi să candidezi pentru diverse locuri de muncă vacante. Îmi permit să îţi dau câteva sugestii legate de aspectele ce pot face diferenţa dintre un candidat ales pentru interviu/angajare și tine. Am să le iau pe rând:

CV-ul

Descarcă un model de CV de pe Internet. N-are sens să reinventezi roata. Dacă nu găsești ceva convenabil, contactează o firmă de recrutare și cere unul sau, pur și simplu, pe cineva din departamentul de resurse umane al unei firme care are așa ceva. Îţi sugerez să alegi un model de CV care să prezinte informaţia într-o manieră aerisită, ușor de urmărit și citit.

În ceea ce privește conţinutul CV-ului:

  • Asigură-te că datele de contact sunt corecte și complete: nume, prenume, telefon, adresă de e-mail, oraș de origine, oraș în care vrei să lucrezi. Am întâlnit adesea situaţii în care am dorit să intrăm în legătură cu candidaţi care păreau cu potenţial, dar datele de contact erau incorecte.

  • Creează-ţi o adresă de e-mail care să fie constituită din numele și prenumele tău. În multe cazuri, va fi mai profesionistă decât adresa personală.

  • Dacă alegi să pui o fotografie, asigură-te că este una decentă, doar cu chipul tău, precum cea de buletin sau pașaport.

  • Când vorbești de experienţa profesională, dacă există, asigură-te că:

    • Pornești de la prezent și mergi cronologic în trecut;

    • Precizează perioada, pe luni și ani, în care ai lucrat pentru fiecare angajator în parte;

    • Scrie corect numele angajatorului și orașul în care ai lucrat pentru acesta;

    • Fă o scurtă descriere a domeniului de activitate al angajatorului, inclusiv numărul de angajaţi;

    • Fă o listă de responsabilităţi, dă câteva detalii relevante, dar nu scrie un roman. Un rând este suficient;

    • Dacă ai lucrat la aceeași companie, dar aceasta și-a schimbat denumirea între timp, nu o trece ca fiind experienţe profesionale separate, pentru că vei crea impresia că te-ai plimbat printre locurile de muncă prea mult și că ești instabil;

    • Dacă ai avut experienţe profesionale project based, dacă ești freelancer și dorești să te angajezi ca să ai un venit stabil, precizează asta la fiecare proiect pe care decizi să-l menţionezi în CV. Așa va avea sens de ce o dată la 3-6-12 luni ai lucrat, aparent, în altă parte;

    • Dacă ai, la început de carieră, mai multe locuri de muncă acceptate, doar pentru a avea un venit, ideal este să le creezi o secţiune separată (Other jobs / activities), în care să precizezi, pe scurt, cât ai lucrat acolo, numele angajatorului și o frază legată de responsabilităţi. Tot aici poţi include și activităţile de voluntariat, dacă există;

    • Studiile trebuie precizate tot invers cronologic, de la ultimul training la liceu. Precizează: unitatea de învăţământ, secţia și anul absolvirii, ori, dacă e cazul, anii între care ai urmat studiile în cauză;

    • Dacă ai premii câștigate la concursuri, indiferent de ce tip sunt acestea, precizează-le într-o secţiune separată, sub studii. Îţi vor scoate în valoare competitivitatea;

    • Ideal este să adaptezi conţinutul CV-ului la postul în cauză, adică să scoţi în evidenţă experienţa profesională relevantă pentru postul pentru care candidezi, dar mărturisesc că nici eu nu am făcut asta niciodată când mi-am schimbat locul de muncă. Prin urmare, nu voi insista pe subiect;

    • Unii angajatori agreează CV-urile în care sunt precizate realizările deosebite avute la fiecare loc de muncă, dar aceste informaţii pot fi obţinute și în timpul interviului;

    • Dacă ai proiecte personale, mai ales dacă ai terminat o facultate și nu ai experienţă profesională, creează o secţiune separată în CV și descrie pe scurt proiectele în cauză, motivul pentru care le-ai făcut și, eventual, la ce te-au ajutat;

    • Precizează dacă ești disponibili pentru deplasări și cât timp (10, 50, 100 la sută), dacă dorești să lucrezi în ţară sau în străinătate, dacă ești dispus să-ţi schimbi orașul de domiciliu și unde, ce limbi străine cunoști, ce abilităţi de utilizare a calculatorului ai, ce alte abilităţi ai (simţul umorului, inteligenţa, sociabilitate etc), ce hobby-uri ai;

    • Scrisoarea de intenţie: creează una generală, care să meargă în orice situaţie sau care să fie ușor de adaptat la post: să schimbi doar numele companiei și postul. Decât să faci una superficială, mai bine nu atașezi nici una. Găsești modele și pe Internet;

    • Dacă firma pentru care candidaţi este una internaţională, tradu-ţi CV-ul în engleză și trimite această variantă, chiar dacă nu reprezintă o condiţie obligatorie;

    • Verifică greșelile de literă și de exprimare. Roagă un amic să te ajute, pentru a avea un ochi mai critic decât al tău.

Și acesta a fost CV-ul. 🙂

Interviul

Este etapa cea mai dificilă și mai stresantă pentru candidaţi. Dar este o condiţie necesară ca să găsești locul de muncă vizat. Iată câteva sugestii:

  • Recrutorii sunt și ei oameni. Încearcă să-ţi adaptezi programul la cerinţele lor, când te invită la interviu: pleacă ceva mai devreme de la lucru sau începe mai târziu. Evită pretenţiile de a susţine interviul sâmbăta sau la ore târzii, pentru că asta va solicita un efort suplimentar din partea recrutorului și o atitudine mai puţin deschisă în privinţa ta.

  • Când cauţi loc de muncă, asigură-te că îţi verifici e-mailul zilnic, chiar de mai multe ori pe zi, și că stai cu telefonul dupa tine. Adesea, candidaţii pierd oportunităţi pentru că nu sunt disponibili când sunt căutaţi. Pe scurt, răspunde la e-mailuri și la telefon.

  • Încearcă să fii disponibil când dorește recrutorul, dar dacă îţi este imposibil, nu-ţi periclita prezentul loc de muncă, fiindcă nu ai garanţia că vei avea succes cu noua candidatură. Șomajul este o experienţă pe care nu și-o dorește nimeni. Încearcă o abordare win-win și sigur se va găsi soluţia de mijloc.

  • Înainte de a merge la interviu, recitește-ţi CV-ul, fiindcă nu este indicat să-l ţii în faţă ca să-l urmărești. Un recrutor se va aștepta să știi ce ai făcut din punct de vedere profesional.

  • Află cât mai multe informaţii despre firmă înainte de interviu. Majoritatea candidaţilor vin la interviu și nici măcar nu știu pentru ce post sunt intervievaţi, ceea ce este neprofesionist. Este obligatoriu să știi ce face compania, dacă este românească sau internaţională etc. Află aceste lucruri pe internet, folosește LinkedIn ca sursă de informaţii direct de la persoane care lucrează pentru angajatorul în cauză. Vei fi surprins de câtă deschidere există din partea angajaţilor în a furniza informaţii legate de firma pentru care lucrează.

  • În domeniul IT, nu există reguli legate de modul în care te îmbraci pentru interviu, dar o ţinută casual nu are cum să nu creeze o impresie bună. Blugi, camașă și adidași uniformi la culoare sau pantofi reprezintă ţinuta ideală pentru un interviu faţă în faţă. În cazul în care candidezi pentru posturi în care vei lucra cu publicul sau în posturi de conducere, recomand cu căldură costumul elegant, fără culori tari, cu o cămașă de culoare caldă, dar care să nu contrasteze foarte mult cu culoarea costumului. Bărbaţii pot purta cravată sau nu, dar fără a-și descheia cămașa prea mult. Fetelor le recomand o fustă până la genunchi sau ușor sub. Gândește-te la cum ești tu ca persoană și ce vrei să sugerezi și alege culorile în funcţie de asta. De exemplu, eu am ales pentru toate interviurile la care am participat un costum negru cu pantaloni și o cămașă galbenă, roșu pal, verde pal sau portocaliu pal. Mi-a mers de fiecare dată. 😉

  • Dacă interviul are loc online, se păstrează aceleași reguli dacă se face conferinţă video. Dacă nu ţi se cere activarea camerei, îţi recomand să te abţii de la fumat sau băut cafea în timpul interviului, ca formă de respect faţă de recrutor și ca un semn că iei interviul în serios. Este recomandat să fii relaxat și autentic la interviu, dar acestea sunt reguli nescrise, de bun simţ.

  • Îţi recomand să anticipezi câteva dintre întrebările interviului, citind pe internet despre asta și răspunzând anticipat la ele. Astfel, emoţiile nu te vor mai bloca așa de tare, mai ales pe cei care nu au experienţă anterioară de interviu.

  • Fii tot timpul punctual la interviu. Este un aspect important, ce spune multe despre seriozitatea ta și despre interesul faţă de respectivul loc de muncă. Dacă anticipezi că vei întârzia, anunţă. Iar dacă intervine ceva și nu mai ești disponibil pentru interviu, la data și ora fixate, anunţă din timp, prin telefon, cu scuzele de rigoare, și încearcă să se întâmple numai o dată și să ai explicaţii plauzibile. Dacă nu te prezinţi și nu anunţi, nu te aștepta să fii invitat la un viitor interviu. Deja ai creat impresie proastă.

  • Aceleași reguli se aplică și în cazul unui eventual test tehnic, la sediul firmei sau online. Spre surpinderea mea, 30-40 la sută dintre candidaţi nu se prezintă la testul tehnic sau la interviu, ceea ce este uimitor pentru mine, având în vedere că sunt în căutare activă a unui job. Multe companii au bază de date în care vei primi statusul ca nu te-ai prezentat și vei fi evitat la o candidatură viitoare.

  • În timpul interviului, la întrebarea „Ce îmi poţi spune despre tine?” – cel mai adesea, blocantă pentru mulţi – poţi face un rezumat al experienţei profesionale sau poţi întreba, la rândul tău: „vă interesează să vă descriu cum sunt eu ca persoană sau să vă descriu mai în detaliu experienţa mea profesională?”. Astfel, vei clarifica așteptările recrutorului în privinţa răspunsului la această întrebare și vei sugera interes real faţă de respectivul loc de muncă și faţă de dezvăluirea informaţiilor relevante pentru persoana care te intervievează.

  • Când menţionezi de ce ai părăsit locurile de muncă anterioare, îţi sugerez să fii sincer, dar diplomat. Nici un recrutor nu este interesat de un candidat care vorbește urât despre compania la care a lucrat anterior.

  • Când ești întrebat de foștii manageri, fii, de asemenea, sincer, dar diplomat.

  • Te asigur că un recrutor cu experienţă își va da seama dacă ascunzi informaţii, indiferent de cât de bine îţi propui să prezinţi un alt adevăr. În plus, vrei să creezi impresia de persoană de încredere, pe care se poate pune bază. Sinceritatea la interviu este primul pas.

  • Ascultă cu atenţie întrebările recrutorului, nu-l întrerupe, iar dacă nu ai înţeles clar ce vrea să afle de la tine, repetă întrebarea, pentru a te asigura că știi ce să răspunzi. E de preferat o clarificare decât un răspuns pe lângă subiect. Va economisi timpul recrutorului, iar acest lucru va fi apreciat.

  • Când mergi la interviu, păstrează în minte ideea că un interviu este dublu: firma vrea să afle mai multe informaţii despre tine, dar și tu vrei să afli mai multe informaţii despre firmă. Prin urmare, nu te sfii să pui cât mai multe întrebări, la finalul interviului: cere mai multe detalii despre domeniul de activitate, procedurile interne, client, despre proiecte, viitorul șef, sistemul de evaluare a performanţei, despre training-urile oferite, beneficii, tot ce crezi că te interesează pentru a lua decizia dacă acea companie este ceea ce cauţi. Altfel, poţi avea surprize neplăcute, după angajare, ce vor duce la frustrări și la părăsirea rapidă a locului de muncă, din cauza dezamăgirilor. Asigură-te că așteptările tale sunt cât mai realiste și îţi va merge bine după aceea. Și nu uita: nu există firma perfectă, nu există șef ideal și nu te du la pomul lăudat cu sacul.

  • Una dintre cele mai grele întrebări din timpul interviului este cea legată de așteptările salariale. Am întâlnit mulţi juniori care cer niște salarii derizorii, doar ca să pornească la drum, și apoi constată că nu se descurcă deloc cu banii primiţi sau că există o disproporţie mare între ce primesc și efortul depus. Se frustrează repede și pleacă, ceea ce reprezintă o pierdere și pentru ei, și pentru companie. Nu fi lacom, dar nici prea sfios. Înainte de interviu, calculează un buget care să-ţi acopere nevoile de bază: chirie, mâncare, ceva haine etc. – mă refer aici la juniori. Asigură-te că lași loc de negociere, astfel încât atât tu, cât și angajatorul, să ieșiţi mulţumiţi din negocierea în cauză. Și nu accepta un salariu sub minimum de care ai nevoie, decât dacă beneficiezi de venituri suplimentare și te interesează foarte tare respectivul loc de muncă, sau dacă te sprijină părinţii.

  • Dacă la interviul faţă în faţă participă mai multe persoane, deși este greu, încearcă să păstrezi contactul vizual tot timpul și să te uiţi, pe rând, la toţi.

  • Nu uita, la plecare, să mulţumești pentru timpul acordat și să-ţi exprimi, dacă este cazul, dorinţa de a lucra pentru ei.

Oferta

Când primești oferta de angajare, asigură-te că ea cuprinde: salariul, concediul, data de începere, postul pe care vei fi angajat și, eventual, responsabilităţile. Dacă reușești să ceri semnarea contractului înainte de demisie este ideal, dar în majoritatea cazurilor nu este nevoie, mai ales în cazul companiilor internaţionale, care sunt cinstite cu candidaţii. Dacă ai nevoie de timp să analizezi oferta, sugestia mea este să răspunzi la e-mail și să precizezi data la care vei da un răspuns ferm, pozitiv sau negativ. Va fi o dovadă de profesionalism, care te va face și mai dorit de către angajator. Dacă ai decis să accepţi oferta, dă răspuns la e-mail și precizează și data de începere, asfel încât noul angajator să își planifice detaliile logistice în liniște. Cam acestea sunt sugestiile mele, venite din experienţa mea de recrutor. Sper să te ajute și să le folosești pentru a-ţi maximiza șansele de succes, când îţi dorești foarte mult un loc de muncă.

Multă baftă!

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter