eJobs: 8 din 10 companii au dificultăți să găsească candidați valoroși

Dintre angajatorii români participanți la un studiu desfășurat de eJobs – majoritatea afaceri mici și mijlocii -, 86 la sută se confruntă cu o lipsă acută de candidați valoroși, atunci când recrutează. Competitivitatea ridicată de pe piața muncii este unul dintre principalele motive, însă două companii din zece consideră că accesul la candidați specializați este îngreunat și de lipsa brandului puternic de angajator al acestora.

Pentru fiecare poziție deschisă, 58 la sută dintre companii susțin că au mai puțin de 50 de aplicanți, în timp ce 26 la sută primesc între 50 și 100 de CV-uri. Doar șapte la sută dintre angajatori au până la 200 de candidați pentru o poziție deschisă, iar nouă la sută au peste 250 de candidați. Acestea sunt, în majoritate, companii mari și foarte mari. Cu toate acestea, și oferta de candidați, în ansamblu, a scăzut în ultimii câțiva ani, observă 77 la sută dintre companiile respondente, în timp ce cinci la sută consideră că a stagnat sau că a crescut ușor.

Recrutarea, mai dificilă

Ca urmare, procesele de recrutare au devenit prea lungi, susțin 47 la sută dintre companii, și mai dificile decât acum doi ani (42 la sută). Timpul de recrutare pentru pozițiile deschise este cuprins, pentru aproape jumătate dintre respondenți, între 30 și 60 de zile, iar 14 la sută reușesc să angajeze după 90 de zile sau mai mult. O treime dintre companii, în special dintre cele mici și mijlocii, declară că procesul de recrutare nu depășește 30 de zile, și numai cinci la sută ocupă o poziție în mai puțin de două săptămâni.

Când încep procesul de recrutare pentru o nouă poziție, companiile mizează în principal pe platformele de recrutare online (93 la sută), pe recomandările venite din cadrul echipei existente (67 la sută), rețelele de socializare (40 la sută), dar și pe aplicările directe, pe site-ul companiei (26 la sută). Totuși, pentru a găsi candidați valoroși, companiile au început să diversifice tot mai mult metodele de atragere a acestora. Jumătate dintre companiile participante la sondajul eJobs caută potențiali angajați în alte orașe decât cel în care recrutează, iar 49 la sută caută candidați și în domenii de activitate conexe jobului deschis. Aproape un sfert oferă un salariu mai ridicat decât nivelul pieței, iar nouă la sută investesc în programe prin care să-și dezvolte și consolideze un brand atractiv de angajator.

Piramida nevoilor

Cel mai greu de recrutat sunt candidații pentru poziții precum cele de muncitor calificat (37 la sută), specialist IT (26 la sută) sau specialist în vânzări (26 la sută). Managerii, contabilii sau specialiștii în finanțe-bănci sunt, pe de altă parte, categoriile care pun cele mai mici probleme recrutorilor.

În procesul de recrutare a unui nou angajat, angajatorii plasează abilitățile profesionale (60 la sută) în topul celor mai convingătoare aspecte, atunci când evaluează un candidat, urmate de pasiunea pentru domeniu (44 la sută) și nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (40 la sută). În coada clasamentului aspectelor pe care le consideră cele mai convingătoare la un candidat se regăsesc criterii precum studiile și cursurile de specialitate urmate, companiile pentru care candidații au lucrat anterior sau planurile profesionale.

La rândul lor, și candidații consideră că abilitățile lor profesionale reprezintă cel mai mare atu (58 la sută), urmate de experiența acumulată în câmpul muncii (54 la sută) și nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (52 la sută). În corelație cu opiniile recrutorilor, și candidații cred că sunt mai puțin importante aspecte precum pozițiile ocupate anterior, planurile profesionale și companiile în care au mai lucrat.

Deși angajatorii se plâng de lipsa candidaților, 89 la sută dintre aceștia sunt interesați de noi oportunități de carieră, potrivit sondajului eJobs. Cei mai mulți au între 19 și 45 de ani și lucrează fie în companii foarte mici, cu cel mult zece angajați, fie în companii aflate la polul opus, cu peste 1.000 de angajați. 61 la sută dintre ei ar fi interesați să schimbe atât compania pentru care lucrează, cât și jobul, 24 la sută ar fi interesați doar de o schimbare a angajatorului, dar să lucreze tot pe o poziție similară celei ocupate acum, iar opt la sută doar jobul curent și sunt deschiși de o evoluție pe orizontală, în cadrul angajatorului lor actual.

Motivele care îi determină pe respondenții la sondajul eJobs să își dorească un nou loc de muncă sunt pachetul salarial actual (60 la sută), lipsa oportunităților de dezvoltare profesională (48 la sută) și lipsa motivației (43 la sută). Salariul nu este însă întotdeauna un criteriu eliminatoriu când vine vorba de alegerea unui nou job. Jumătate dintre respondenți nu și-ar schimba o carieră care le place și îi face fericiți doar pentru bani. 19 la sută ar pune în plan secundar pasiunea pentru jobul actual doar dacă li s-ar oferi o dublare a salariului actual, iar 14 la sută ar pleca pentru o mărire de 50-80 la sută.

„Chiar dacă, la nivel declarativ, 89 la sută dintre angajații români și-ar dori un nou loc de muncă, nu toți se și află într-un proces activ de căutare. Mai degrabă, s-ar putea spune că sunt deschiși oricăror oportunități profesionale care să întrunească setul de criterii și așteptări pe care le au de la un job. Ce este cert, însă, este faptul că acești angajați pot în orice moment să facă o schimbare de carieră, iar acesta este un indiciu și un semnal de alarmă important pentru angajatori în ceea ce privește echipa actuală. Devin tot mai necesare programele complexe de retenție a talentelor, dar este și o veste bună pentru angajatorii interesați să atragă candidați valoroși în viitor”, declară Bogdan Badea, Head of Sales în cadrul eJobs.

Studiul eJobs a fost realizat în perioada august – septembrie, pe un eșantion format din 180 companii, dintre care 60 la sută au sub 100 de angajați, iar 28 la sută între 100 și 500 de angajați. La sondaj au participat 1.794 de respondenți candidați, dintre care 62 la sută femei și 38 la sută bărbați, majoritatea (83 la sută) cu vârsta între 26 și 55 de ani, și fără funcții de conducere (63 la sută).

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter