Elena Badea (Sfera Business): Cum să nu muncești nici o zi din viața ta

Nu, Elena Badea nu a descoperit o rețetă miraculoasă pentru o vacanță permanentă. Pur și simplu, a avut șansa de a-și construi cariera pe care și-a dorit-o și își iubește meseria.

După 15 ani petrecuți în fruntea echipei de marketing și comunicare ale unei companii din Big 4, Elena Badea a ales, din acest an, să meargă pe un drum nou. Nu este prima dată când schimbă “macazul” – a absolvit Facultatea de Energetică, a predat engleza, apoi a lucrat la reprezentanța unei mari firme internaționale, unde s-a familiarizat cu comerțul internațional, PR-ul și comunicarea, cu negocierile și aspectele operaționale. În 2000, a schimbat iar domeniul și s-a angajat la Arthur Andersen, iar de acolo a trecut la EY România, în poziția de director de Marketing și Comunicare. Din 2016, este partener și Senior Consultant la Sfera Business, companie de training și consultanță înființată în 2010.

Consultant, trainer, public speaker, mentor. Care este legătura între aceste profesii și ce înseamnă fiecare dintre ele pentru Elena Badea? “Pasiunea, transformarea și implicarea”, răspunde Elena. Se consideră un om norocos, pentru că, așa cum spune proverbul chinezesc, simte că nu a muncit o zi în viața sa. “Am fost și sunt foarte pasionată de meseria mea, de om de marketing și comunicare. Asta a contat enorm în perioadele grele, în care coordonam și 15-20 de proiecte în același timp, alături de o echipă minunată, la EY”. Totuși, pentru Elena Badea, cel mai important a fost să învețe ceva nou, în fiecare zi, și să transfere către colegi cât mai mult din cunoștințele și experiența acumulate.

De mulți ani, am această disciplină cu mine însămi, ca în fiecare zi să citesc, timp de o oră, ceva ce mă pasionează. Este un obicei virtuos, de pe urma căruia m-am dezvoltat continuu, deoarece vreau să fac diferența în propriul proiect antreprenorial, dar și în comunitate. 

În anii petrecuți la EY România, proiectul de suflet al Elenei Badea a fost EY Entrepreneur Of The Year. A lucrat doi ani la implementarea lui în România – un an de pregătire și un an de proiect pilot. “Dincolo de logistica evenimentelor și de implementarea procedurilor globale, ceea ce m-a fascinat a fost calibrarea la mediul antreprenorial local, astfel încât ceea ce face acest program să fie în mod natural și firesc relevant pentru România, dincolo de valorile universale pe care le are la bază. Mi-a plăcut, de asemenea, orizontul de cercetare pe care l-a deschis. Încă înainte de a aduce programul în România am făcut, împreună cu colegii mei, studii despre mediul antreprenorial de aici. Aceste studii constituie repere pentru marcarea evoluțiilor din antreprenoriatul românesc între 2012 și 2016. Mai mult, acest proiect ne-a dat ocazia să ne descoperim și noi într-un mod nou – ca profesioniști, ca oameni și ca echipă. Au fost multe momente ale adevărului pe acest parcurs”.

Despărțirea de  EY nu a fost ușoară, dar a venit în momentul potrivit și a fost un pas pe care Elena Badea l-a calculat îndelung. Trecerea spre antreprenoriat este un vis devenit realitate. “Mi-am dorit acest pas și l-am construit treptat, în ultimii trei ani. Vreau să mă reinventez ca antreprenor, folosind în mod inteligent tot ce am învățat în urma anilor petrecuți în firme de top multinaționale. Sunt tristă că am lăsat în urmă un drum pe care am avut multe reușite. De asemenea, m-am despărțit de mulți colegi excepționali, cu care am construit o relație de încredere în multe proiecte dificile, dar frumoase. Este greu să te despărți de un rol în care te-ai validat și ai avut succes, dar s-a întâmplat acum, într-un context extrem de favorabil”, mărturisește Elena Badea.

Prioritatea numărul 1 pentru Elena Badea, în noul său rol, va fi creșterea  gradului de notorietate pentru Sfera Business, a echipei și a proiectelor. Este convinsă că pasiunea pe care o pun în tot ceea ce fac poate fi comunicată mai mult și mai bine. “Pentru mine și pentru colegii mei, Sfera Business înseamnă respect, excelență, inovație și pasiune. Cătălin Stancu, Managing Partner, este un profesionist apreciat pentru activitatea sa și pentru calitatea deosebită a programelor pe care le livrează. Sfera Business este un brand binecunoscut printre firmele de training și consultanță, mai ales în FMCG și retail. Cred și eu, ca și Cătălin, că facem diferența prin experiența demonstrată în carierele noastre profesionale de până acum. Punem pasiune și ne implicăm 100 la sută în tot ceea ce facem, aducem mereu în cursurile noastre aspecte practice, aplicabile imediat în activitatea de zi cu zi, pentru a ne asigura că programele Sfera Business sunt apreciate și relevante”.

Vreau să inspir oamenii să se descopere, să își confrunte temerile, să fie inclusivi și deschiși (nu exclusivi și individualiști) și să co-creeze, în mod sustenabil, viitorul pe care și-l doresc.

Tot pe termen scurt, vor urma studii despre mediul de afaceri românesc și provocările managerilor, după ce, anul trecut, a fost lansat studiul despre provocările managerilor de vânzări – un real succes. Ținta este lansarea a 2-3 studii în fiecare an, de acum înainte. În plus, Elena Badea vrea să dezvolte încă două cursuri, pe lângă cele nouă pe care le are acum în portofoliu – un curs despre inovație și creativitate și unul despre business writing, bazat pe NLP (programare neuro-lingvistică). “Pe termen mediu, ne propunem ca Sfera Business să ajungă să fie un love brand, prin modul diferit și autentic în care alegem să ne implicăm în toate proiectele noastre. Iar pe termen lung, vreau nu doar să ne implicăm în programe pentru tineri și antreprenori, așa cum facem și acum, ci să inovăm și să construim astfel de programe. Am câteva idei în acest sens și vreau să explorez opțiunile pe care ni le dă tehnologia”.

Planurile Elenei Badea sunt legate de Sfera Business. Poate, cândva, va accepta o nouă provocare. Cu condiția ca oferta pe care ar primi-o să sune așa: “Căutăm director de marketing, pasionat de NLP și de transformările pe care acesta le produce în organizații și în oameni. Suntem o companie curajoasă, lucrăm la fricile noastre în mod constructiv și vrem să accelerăm potențialul fiecărui om, fie că este din echipă noastră, fie că e client ori furnizor. Misiunea noastră este să generăm experiențe memorabile, de descoperire, de împărtășire, de explorare, de învățare, de co-creare. Viziunea noastră este o lume în care fiecare om își va atinge potențialul și va contribui prin felul lui unic de a fi, în mod creativ, în comunitate”.

Elena Badea mărturisește că are o mare dorință de face ca oamenii din jurul său să își descopere și să își accelereze potențialul. A constatat că modul în care se transformă mediul de afaceri, impactul disruptiv al tehnologiei și ritmul din ce în ce mai alert al schimbării aduc provocări mari pentru firme și pentru oameni. De aceea, este important să descoperim în noi acele resurse care ne facilitează succesul, echilibrul, împlinirea în acest mediu nou și diferit. “Potențialul, și de business și de dezvoltare personală, este imens. Trăim vremuri extrem de ofertante, iar, ca întotdeauna, singurele limitări sunt cele din noi. Dar eu am învățat de la profesorul meu de NLP, Daniel Bichiș, că putem afla care este diferența ce face diferența. Mă inspiră vibrația nouă a acestor timpuri și potențialul pe care îl vor elibera în oameni”, spune Elena Badea.

Dacă aș putea să mă întorc în timp, un singur lucru aș schimba: aș începe să mă construiesc determinat și conștient mult mai devreme. Pentru mine procesul a început târziu, la treizeci și ceva de ani. E adevărat că timpul este relativ, însă chiar și așa simt că am pierdut timp până m-am trezit și am început să lucrez la mine. 

Găsirea ritmului în care funcționează cel mai bine, în care dă cel mai bun randament, este important pentru un om care vrea să atingă succesul în domeniul său de activitate. Pentru Elena Badea, perioada cea mai propice a zilei începe după orele 18. O știu și foștii săi colegi de la EY România. “Asta nu înseamnă că ziua mea de lucru începe la 6 p.m., ci că îmi las tot ce înseamnă parte de gândire, concepere, revizie sau creație, pentru a doua parte a zilei. În prima parte îmi pun întâlnirile (în medie 2-3 pe zi), particip ca vorbitor la conferințe, țin cursuri sau prezentări, ori fac coaching cu oameni de afaceri. Seara, când nu mă văd cu prieteni, citesc sau scriu. Fie că este un articol, un material de curs, un comunicat de presă, sau un raport de cercetare, seara îmi este mult mai ușor să lucrez cu cuvintele. Finisez mereu cursurile mele de suflet: psihologia vânzării și psihologia leadership-ului”. Împreună cu un alt specialist, Elena Badea pregătește o carte despre puterea brandului personal și își dedică minimum o oră pe zi pentru a învăța ceva nou din domeniile care o pasionează acum: programarea neuro-lingvistică, tehnici de negociere avansată și coaching.

Dacă o persoană aflată la început de carieră i-ar cere un sfat, acesta ar fi unul singur: “Nu te lua după sfaturi! Ele nu sunt decât o repetare a experienței altora. Ascultă-le însă cu atenție și învață să ai un plan pentru tine, pentru viața ta și pentru fiecare situație pentru care poți să te pregătești dinainte. Ascultă ca să înțelegi, înțelege ca să decizi, decide cu încredere în intenția pozitivă din tine și acționează în direcția indicată de ea. Un om valoros nu este acela care vede clar doar ceea ce este, ci acela care vede ceea ce este și mai ales ceea ce poate fi”.

DESPRE ELENA BADEA

A absolvit Facultatea de Energetică în 1992. A ales să devină inginer deoarece îi plăcea ideea de a lucra în sistemul energetic național. “Plus că eram foarte bună la matematică și la fizică, ceea ce ajută mult. Dar în ’92, când am terminat eu, nu se căutau <inginerese>, așa că am fost profesor suplinitor de engleză, câțiva ani, în București. Mi-a plăcut foarte mult. Este meseria la care visez și acum și pe care aș fi păstrat-o dacă salariul era un pic mai bun. Însă nu a fost și nu este cazul de așa ceva în învățământ, din păcate”. De aceea, s-a reorientat către altceva și, timp de șapte ani, a lucrat la reprezentanța unei firme mari internaționale. A învățat multe în această perioadă, de la comerț internațional, la PR și comunicare, negocieri și aspecte operaționale. În 2000, a schimbat din nou domeniul și s-a angajat la Arthur Andersen, iar de acolo a continuat la EY România, ca director de Marketing și Comunicare, până în 2016.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter