Elena Badea (Valoria): „Un om cu un plan, cu gândire critică, capacitatea de a se auto-observa și o atitudine deschisă, e o forță imbatabilă”

Fondată de Elena Badea, ex-Director de Marketing al EY România, Valoria este nu doar una dintre cele mai noi companii de pe piața locală de training, consultanță și coaching, ci și una dintre cele mai active. Nu e o întâmplare – Valoria este proiectul pe care Elena Badea l-a gândit de mulți ani și în care a investit toți anii săi de experiență în business development, account management, marketing corporativ, operațional și marketing digital.

Ținta echipei Valoria este clar definită: punerea în valoare a potențialul echipelor și organizațiilor. „Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, spune Elena Badea.

AngajatorulMeu.ro: Sunteți la al doilea switch în carieră, în ultimul an. Ce v-a determinat să luați decizia de a lansa Valoria, compania de consultanță, training și coaching?

ELENA BADEA: Valoria este destinația unui drum început acum patru ani. La vremea respectivă, în 2013, eram Director de Marketing și Comunicare într-o firmă internațională, prezentă de 22 de ani în România. Aveam deja 12 ani de experiență în acea companie și îmi făceam cu pasiune profesia. Pe de altă parte, știam că nu vreau să ies la pensie din acel rol, așa că mi-am făcut un exit plan în trei etape și am început să lucrez la el.

În primul rând, am decis să îmi consolidez brandul personal, activitate pe care o neglijasem oarecum până atunci. Norocul cel mare a fost că rolul meu de Director de Marketing mă punea în situația de a fi invitată ca speaker la numeroase conferințe. În trei ani am vorbit în fața a peste 10.000 de oameni din mediul de business, la peste 60 de conferințe organizate în toată țara. Am scris circa 30 de articole și am coordonat realizarea a 38 de studii despre mediul de afaceri din România (majoritatea dintre ele inițiative intraprenoriale), care mi-au dat o bună notorietate.

În al doilea rând, am decis ce vreau să fac în următoarea etapă a vieții mele profesionale – antreprenoriat. Bine, dar ce anume pot face pentru a avea succes, dar și relevanță pentru comunitate? Răspunsul a venit imediat. Training, consultanță de marketing, coaching. Așa că am căutat toate ocaziile care îmi permiteau să îmi testez ideile, cunoștințele, forțele, într-un mediu safe.

Am ținut training-uri pentru studenți, ca parte a inițiativelor de employer branding ale companiei la care lucram. Am ținut training-uri pentru colegi. Am ținut training-uri pentru ONG-uri, pro bono, ca voluntar. Am primit feedback și m-am analizat performanța, dar mai ales am observat dacă mă împlinește această activitate. Decizia? Da.

Cu partea de consultanță a mers la fel de ușor. Oricum primeam întrebări de la firme antreprenoriale la început de drum, în legătură cu ce pot face mai bine în partea de marketing. Am început să interacționez cu ei ca mentor. Am învățat multe din această experiență, mi-am validat mie că pot face diferența în calitate de consultant, dar mai ales că știu să livrez consultanță, în mod relevant, pentru companii cu o problematică foarte diversă.

În al treilea rând, am identificat o companie spre care să mă îndrept imediat după ce decid să fac schimbarea. Voiam să am o experiență de șase luni până la un an și într-o companie antreprenorială, înainte să merg și să îmi fac propria mea firmă. Din punctul meu de vedere, planul a fost bun. Erau câteva aspecte despre modul în care vinde o companie de training, despre care nu știam și pe care le-am aflat în acest al treilea interval de învățare.

Astfel ajungem acum la momentul prezent. Valoria este destinația unui drum început acum patru ani. Este, totodată, începutul unui drum pe care îmi doresc să merg de acum înainte, și anume acela de antreprenor, de consultant, dar mai ales de mentor.

Pentru mine, a fi mentor este o experiență esențială și cel mai important rol pe care îl pot avea. Cele două personaje cu care mă identific cel mai bine sunt Merlin și Yoda. Nu pentru alcătuirea lor pitorească, ci pentru esența pe care o reprezintă.

Ce sfătuiți pe cineva care își dorește o nouă provocare în drumul profesional? Ce aspecte ar trebui să aibă în vedere, înainte de a accepta o ofertă de angajare sau de a-și lansa propria afacere?

I-aș spune să constate mai întâi în ce relație este cu el/ea însuși. Dacă încă nu și-a dezvoltat capacitatea de auto-observare și auto-evaluare corectă, acesta ar fi primul pas. Un coach bun poate face că aceste aspecte să fie eficient bifate pe MUST HAVE list.

Apoi este important să își facă un plan care să fie aliniat cu intențiile de devenire din următorii 5-10 ani. Este util ca după ce are obiectivul major definit (de exemplu: „să fiu un antreprenor de succes și să am un venit de un milion de euro pe an”), să facă o listă cu ceea ce știe să facă în prezent și care îl ajută la îndeplinirea acestui obiectiv. Apoi îi recomand să se informeze în legătură cu un antreprenor care are în prezent un business de succes și un venit de un milion de euro pe an și să identifice (chiar și numai cu ajutorul google search) ce anume face excepțional de bine acel antreprenor.

Cu cele două liste în față – lista cu ce fac eu bine acum și care mă ajută să îmi ating acest obiectiv și lista cu ce face antreprenorul ales că model excepțional de bine, ceea ce îl face să aibă un mare succes – îi recomand să își facă un plan de învățare și un plan de dezvoltare personală.

Totul trebuie să rămână la un nivel extrem de practic. Nu sunt necesare teoretizări și nici „rigle psihologice”. Este relevant doar să conștientizeze câteva elemente clare, pe care să își orienteze atenția pentru a putea identifica astfel toate oportunitățile de activare, exersare, învățare pentru acele cunoștințe și abilități pe care le mai are de acumulat.

Apoi i-aș spune: „Succesul este posibil pentru toți oamenii, deci și pentru tine. Un om cu un plan, cu gândire critică, capacitatea de a se auto-observa și o atitudine deschisă este o forță imbatabilă în lumea de business”.

Ce înseamnă Valoria? Ce fel de servicii oferiți și cine sunt clienții pe care îi targetați? O întrebare „tocită”, dar încă de actualitate: unde vă vedeți compania peste cinci ani?

Valoria este catalizatorul care ajută companiile să își transforme potențialul în valoare. Dacă imediat după declanșarea crizei din 2008, reacția companiilor a fost reducerea cheltuielilor, urmată de externalizarea proceselor de suport, acum accentul cade pe accesarea potențialului capitalului uman din fiecare companie. În acest moment, oferim trei categorii distincte de servicii: training, consultanță și coaching, dar fiecare dintre ele are ceva unic și diferit.

De exemplu, Valoria oferă cursuri prezente mai rar în oferta de training a firmelor de profil, dar foarte cerute de companii. Dintre acestea fac parte: scriere persuasivă cu tehnici de NLP, psihologia leadership-ului și psihologia vanzării. La toate cursurile din portofoliul Valoria se poate asigura un sistem de follow up gamificat, care, în următoarele 2-3 săptămâni după curs, să le permită participanților consolidarea cunoștințelor și fixarea comportamentelor noi.

Ceea ce este important pentru mine este ca, pe lângă activitatea de business, Valoria să deruleze proiecte pro bono, destinate studenților și tinerilor antreprenori. Vreau să contribui și de acum încolo la construirea ecosistemului antreprenorial din România.

La Valoria am ales să nu targetăm în nici un fel clienții și să nu vindem. Noi ne comunicăm valorile și misiunea, demonstrăm că ambele ne ghidează în permanență, arătăm că suntem pasionați de tot ceea ce facem și că vrem să dezvoltăm parteneriate cu cei care rezonează cu propunerea noastră de valoare. Restul vine, pur și simplu, de la sine.

Ceea ce este important pentru mine este ca, pe lângă activitatea de business, Valoria să deruleze proiecte pro bono, destinate studenților și tinerilor antreprenori. Vreau să contribui și de acum încolo la construirea ecosistemului antreprenorial din România, iar Valoria îmi oferă o platformă suplimentară pentru a face acest lucru. Mentorez șase antreprenori aflați la început de drum, facem cercetări despre mediul de afaceri local (am lansat trei studii deja în acest an) și dezvoltăm parteneriate cu toate organizațiile relevante, care impărtășesc această misiune.

Cine mai face parte din echipa Valoria?

Din echipa Valoria mai face parte Alexandra Cernian, lector universitar la Facultatea de Automatică și Calculatoare – un trainer cu peste zece ani de experiență și un profesionist apreciat în mediul academic. Alexandra este pasionată de inteligența artificială, machine learning, productivitate și tehnici de utilizare eficientă a timpului. Are experiență de predare și cercetare în domenii ca baze de date, inteligență artificială, software engineering, business intelligence, data mining, și este doctor în Ingineria Sistemelor.

Alexandra are peste zece ani de experiență în susținerea de cursuri în companii naționale și multinaționale, și derulează programe de formare și consultanță în programe funcționale și soft skills. A colaborat cu peste 50 de companii naționale și multinaționale, pentru care a susținut peste 350 sesiuni de training și consultanță. Pasiunile ei sunt echitația, călătoriile și sportul, iar recent s-a întors din SUA, unde îi place foarte mult să călătorească.

De când ați lansat Valoria, ați realizat o serie de studii despre și pentru diverse categorii de profesioniști (specialiști în resurse umane și comunicare, oameni de vânzări). De ce sunt importante aceste analize pentru mediul de afaceri?

Studiile pe care le facem sunt o radiografie a anumitor domenii/aspecte cu impact general asupra mediului de afaceri, dar mai puțin cercetate până acum. Un exemplu este Barometrul digitalizării în companiile din România, pe care îl lansăm în această lună. Digitalizarea este un proces cu impact asupra tuturor industriilor și funcțiunilor dintr-o companie. Totuși, nu există un studiu care să arate care este percepția pe care o au liderii de business în legătură cu acest proces, cum au fost firmele pe care le conduc impactate până acum, dacă i-au dat importanță în strategiile de afaceri și au alocat responsabilitatea transformării digitale a firmei unui director din echipa de conducere.

Astfel de informații aducem în studiile pe care le facem, pentru că știm din management că unul dintre principii spune că ceea ce nu măsori nu poți să gestionezi. Astfel, prin studiile noastre contribuim la partea de „măsurare” și facilităm în acest fel demersul de „gestionare” coerentă și relevantă la nivel companiilor.

Anul acesta, Valoria a mai lansat două studii: unul dedicat evoluției previzionate a afacerilor în 2017 și unul dedicat cuantificării cantitative și calitative ale modului în care fac social media marketing companiile din România, în 2017. Vom continua să facem studii de percepție și blitz survey-uri, iar obiectivul nostru este să facem, în medie, 4-6 studii în fiecare an.

În această etapă a vieții mele, mentoratul este cel mai relevant mod de a contribui în comunitate. În prezent mentorez, țin cursuri pentru studenți și oameni de afaceri la început de drum și sunt implicată în proiecte care îi învață pe studenți și liceeni despre antreprenoriat.

Cât de mult contează ca persoanele care se lansează în afaceri să aibă alături un om cu mai multă experiență?

Pentru mine, a fi mentor este o experiență esențială și cel mai important rol pe care îl pot avea. Cele două personaje cu care mă identific cel mai bine sunt Merlin și Yoda. Nu pentru alcătuirea lor pitorească, ci pentru esența pe care o reprezintă: Mentorul. Am învățat de la profesorul meu, Daniel Bichiș, că modelarea strategiilor de succes de la maeștri este una dintre cele mai eficiente metode de devenire. De aceea, am ales acum mulți ani să mă implic în formarea și învățarea celor mai tineri.

Am căutat toate oportunitățile care îmi ofereau astfel de ocazii, iar acum, în această etapă a vieții mele, mentoratul este cel mai relevant mod de a contribui în comunitate. În prezent mentorez, țin cursuri pentru studenți și oameni de afaceri la început de drum și sunt implicată în proiecte care îi învață pe studenți și liceeni despre antreprenoriat.

Valorile mele sunt leadership, învățare și pasiune. Ele mă ghidează în tot ceea ce fac, iar energia pe care mi-o dă faptul că sunt implicată în proiecte care îmi aduc împlinire este extraordinară.

Care sunt planurile echipei Valoria în acest an?

Planurile de anul acesta vor rămâne valabile și în anii viitori. Pe scurt, ele sună așa: „Creează-te pe tine, co-creează împreună cu ceilalți. Identifică potențialul și transformă-l în valoare”.

DESPRE ELENA BADEA

Timp de 15 ani, a fost Director de Business Development și apoi Director de Marketing al unei companii internaționale de top, ce activează în Romania. Are o vastă experiență în business development, account management, marketing corporativ, operațional și marketing digital. A coordonat 38 de cercetări privind mediul de business și antreprenorial din Romania și s-a implicat în programe de formare și coaching pentru manageri și oameni de afaceri, dar și în proiecte de responsabilitate socială și educație. Publică frecvent articole în presa centrală din România și este invitată ca vorbitor la numeroase conferințe naționale, pe teme actuale de marketing și business development.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter