Executive Search – pașii spre găsirea candidatului ideal

Atunci când companiile decid să angajeze oameni pentru posturile cheie din middle și top management, miza este mare. Salariile de bază, oferite pentru aceste poziţii, sunt la un nivel ridicat, iar angajatorii vor căuta un candidat care îndeplinește toate cerinţele în privinţa experienţei necesare, se potrivește pentru rolul respectiv (și pentru organizaţie) și este hotărât să facă parte din acea companie o perioadă semnificativă.

Annita Pakioufaki

Managing Director @ Stanton Chase International Bucharest

Găsirea persoanei potrivite este esenţială – de ea va depinde, în mare măsură, succesul organizaţiei. Prin urmare, procesul de selecţie trebuie să fie extrem de riguros și, în cele mai multe cazuri, confidenţial. Firmele de executive search sunt specializate în angajarea de profesioniști de nivel înalt. De aceea, sunt obișnuite să facă faţă tuturor problemelor ce apar într-un proces de recrutare la acest nivel. În mod normal, există un număr limitat de candidaţi dintre care poţi să alegi – în cele mai multe cazuri, acești profesioniști sunt trataţi foarte bine de către angajatorul actual și rareori ajung pe piaţă, adică ajung să îşi posteze CV-ul. Astfel, companiile au dificultăţi în a găsi aceste tipuri de profesioniști; şi de aceea, multe apelează la companii specializate, care să o facă în locul lor.

Toate firmele de executive search solicită alocarea unei sume iniţiale, denumită „retainer” – un procentaj din suma totală percepută pentru derularea proiectului (per total, costul serviciului nu se modifică). Scopul „retainer-ului” este de a consolida angajamentul cu firma de căutare, pentru timpul și efortul pe care aceasta le va investi în proiect – o căutare presupune între 150 și 200 de ore, în comparaţie cu 20-30 de ore, durata standard a unui proces de recrutare „obișnuit”. Deși nu oferă o garanţie a succesului, timpul alocat permite firmei de recrutare să acopere un segment de piaţă mai larg și să ia în considerare un număr substanţial de candidaţi calificaţi. Orice recrutor are nevoie de sprijinul total al clientului, pentru a justifica acest tip de efort.

Ce vor face firmele de căutare? La începutul procesului, vor avea mai mult timp pentru a cunoaște compania și pentru a afla exact ce își dorește de la viitorul angajat. Evident, acest lucru va fi de ajutor în timpul procesului de recrutare și va permite adaptarea întregului proces, așa încât să se potrivească organizaţiei; astfel, vom maximiza șansele de identificare a candidaţilor cu aptitudinile, experienţa și personalitatea căutate de client. Procesul de căutare propriu-zis include, adesea, o varietate de tehnici.

La Stanton Chase International, abordarea presupune dezvoltarea unui plan de recrutare personalizat în funcţie de cerinţele și calendarul clientului, ce constă în abordarea pe căi multiple, o parte de preselecţie și una de assessment / evaluare. Metodologia de evaluare include o combinație între un interviu structurat, bazat pe competenţe, o evaluare psihometrică și o verificare aprofundată a „istoricului” candidatului. Se spune că „firmele angajează oameni pentru abilităţile tehnice și experienţa lor, dar îi concediază pentru lacunele lor comportamentale”.

Pentru fiecare misiune de căutare, gestionăm angajamentul sub forma unui proiect de consultanţă, adaptat pentru nevoile specifice ale clientului. Analizăm cultura organizaţională, factorii-cheie de succes, competenţele factuale și comportamentale, calificările și experienţa, dar și caracteristicile personale. Nu numai cei mai potriviţi candidaţi vor fi programaţi pentru interviu, dar și cei care își doresc cu adevărat rolul oferit. În mod normal, intervievăm între 15 și 20 de oameni, înainte de a ajunge la o listă scurtă de 3-5 candidaţi.

Această selecţie este prezentată alături de detalii complete despre experienţa candidatului, punctele forte și – dacă este cazul – punctele slabe. Din start, vom sublinia exact ce așteaptă fiecare candidat de la poziţia respectivă, ca să evităm așteptările nerealiste. Beneficiile folosirii unei firme de executive search sunt, prin urmare, numeroase. Tehnicile detaliate, alături de experienţa firmei, sunt o garanţie a faptului că orice companie (clientul) va găsi cea mai bună persoană disponibilă pentru postul vacant.

Pe de altă parte, există și o nevoie și o cerere mare de noi talente. Unul dintre serviciile noastre este „talent mapping” – o „hartă” a talentelor. Acesta le oferă companiilor șansa de a găsi cei mai buni oameni disponibili pe piaţă, pentru un anumit rol. Ele își pot compara oamenii cu ceilalţi de pe piaţă și pot decide dacă doresc să-și consolideze echipa și să treacă la o nouă angajare. Pentru reușita procesului, este nevoie de o foarte bună cunoaștere a pieţei. În plus, e pusă în valoare capacitatea consultanţilor. Ei trebuie să fie în măsură să intervieveze oamenii buni de pe piaţă și, dacă este necesar, să le explice oportunitatea unei schimbări în carieră. Suntem consultanţi, iar treaba noastră este să ne sfătuim clienţii, constant, în legătură cu oportunităţile ce le vor face organizaţia mai puternică, prin atragerea și angajarea celor mai buni oameni.

articol publicat în sb.business – ediţia de primăvară 2014

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter