Unul dintre principalii piloni ai economiei românești, industria auto angajează, în total, peste 150.000 de persoane, și a contribuit la 47 la sută din exporturi, în 2016, arată un studiu Euler Hermes, jucător specializat în domeniul garanţiilor şi colectării creanţelor.
De la an la an, industria autovehiculelor se bucură de o rentabilitate puternică. În 2016 a înregistrat o rată de creștere impresionantă, nouă la sută în plus față de 2015, iar media globală a avansat cu 1,6 la sută. În acest ritm, se poate vorbi despre o creștere de 6-7 la sută pe an, până în 2020.
Până acum, sectorul a fost condus de producătorii de automobile. Dacia-Renault s-a aflat pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unități de produse în 2016. În prezent, cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto. Marii jucători de pe piață nu sunt transparenți în privința estimărilor și datelor financiare, iar finanțarea bancară este furnizată, de obicei, la nivel de grup, în condiții favorabile, în comparație cu cele locale.
În ceea ce privește evoluția pieței interne, industria automobilelor s-a apreciat în trimestrul IV 2016 pentru autoturisme noi (-1,7 la sută Q1-Q2, până la 32.500 unități), însă a scăzut puternic, în general datorită încetinirii vânzărilor la mâna a doua, până la 101.500 de autoturisme vândute (-15,2 la sută Q1-Q2). Anul 2016 a fost unul dintre cei mai buni din ultimul deceniu, cu o creștere cu 17,4 la sută a numărului de înmatriculări de vehicule, până la 510.000 de unități, dintre care circa 22 la sută (115.000 de unități) automobile noi.
Piața leasingului financiar a crescut cu 25 la sută, în 2016, până la două miliarde de euro. Aproape 77 la sută reprezintă automobile și vehicule utilitare ușoare. Companiile au reprezentat 97 la sută din totalul clienților de leasing financiar, urmate de persoanele fizice, cu doi la sută, și de sectorul public, cu unu la sută. Flota de autovehicule de leasing operațional a crescut cu opt la sută, până la 60.000 de vehicule, în 2016 (aproximativ 13 la sută din toate înregistrările de autoturisme noi), cu așteptări de creștere similare pentru 2017. În 2016, cifra de afaceri totală a sectorului auto a depășit 20 de miliarde de euro, determinată de exporturi, pe măsură ce piața locală este relativ mică și se concentrează pe vehiculele second-hand.
Principalele companii auto ce activează în România sunt Dacia (cifră de afaceri de 4,2 miliarde euro, în 2015), Ford (800 de milioane), iar din urmă vine grupul Volskwagen, în calitate de comerciant și distribuitor, cu 400 de milioane euro. Principalii producători de componente şi consumabile sunt Continental (cu cinci diviziuni), cu cifră de afaceri totală de 2,3 miliarde euro, Autoliv (sisteme de securitate) cu 700 de milioane, Takata (volane) – 500 de milioane, Michelin – 500 de milioane şi Delphi, cu 400 de milioane.
Punctele forte ale industriei auto locale sunt potenţialul de creştere a volumelor, generată de cererea externă, şi evoluţia tehnologică. Puncte slabe pot fi considerate ciclicitatea sectorului şi transparenţa limitată pe evoluţia financiară a subsidiarelor ce fac parte din grupuri internaţionale. Oportunităţile sunt reprezentate de creşterea puterii de cumpărare a consumatorilor care alimentează vânzările interne de autovehicule, capacităţile locale în IT, care ajută la dezvoltarea unor centre regionale de inginerie/IT, pentru companiile furnizorilor, și subvenţiile fiscale, care pot fi o pârghie în atragerea de investitori. În schimb, infrastructura defectuoasă reprezintă o ameninţare serioasă pentru asigurarea unor timpi rapizi de livrare, iar oferta de personal calificat rămâne limitată.