Industriile cele mai afectate de digitalizare din România

Digitalizarea este o realitate vie, un proces în derulare. Înaintează cu viteză şi nu lasă nimic neatins. De la multiplicarea punctelor de contact cu consumatorul, prin dispozitivele mobile, până la realitatea virtuală, digitalizarea ne pătrunde în casă şi în gând.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

Perspectiva tranziţiei către era inteligenţei artificiale aprinde imaginaţia liderilor de business, dar automatizarea proceselor operaţionale dă frisoane angajaţilor. Digitalizarea dă răspunsuri la ineficiențele din companii, dar provoacă şi multe nelinişti decidenţilor, în legătură cu evoluţia industriei şi a modelului lor de business.

Pentru a afla părerea liderilor de business în legătură cu procesul de digitalizare, compania Valoria a realizat studiul Barometrul Digitalizării companiilor din România. Acesta sondează percepţiile managerilor şi directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 329 răspunsuri, a fost aplicat între 9 februarie și 11 aprilie.

În acest articol vom prezenta o selecţie interpretată a răspunsurilor oferite de respondenţi în funcţie de industrie după cum urmează:

  1. Încrederea în procesul de digitalizare

  • Firmele cel mai puternic influenţate de digitalizare sunt 80 la sută dintre cele din IT şi 80 la sută dintre cele din media şi publicitate, urmate de 75 la sută dintre cele din servicii financiar-bancare. Industriile cel mai puţin sau deloc influenţate de digitalizare în România sunt construcţii/imobiliare, alimentaţie/agricultură şi transporturi.
  • Dacă cele mai multe dintre companiile din utilităţi/energie sunt încrezătoare în digitalizare, dar nu au cunoştinţele necesare pentru a valorifica această tendinţă, cele mai multe companii din transporturi (50 la sută) sunt încrezătoare şi spun că ştiu cum să facă acest lucru.
  1. Responsabilitatea liderilor pentru digitalizarea afacerii

  • Industriile care au dat responsabilitatea unui lider din top management, pentru dezvoltarea digitală a afacerii, sunt: cercetare şi dezvoltare (83 la sută dintre companii), utilităţi/energie (50 la sută), industria farmaceutică şi de sănătate (50 la sută), comerţ retail şi en gros (44 la sută). Industriile care sunt pe ultimele locuri la acest capitol includ: construcţii/imobiliare (83 la sută nu au făcut acest lucru), industrie/producţie (72 la sută) şi servicii – altele decât financiar-bancare (57 la sută).
  • Cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesară pentru a dezvolta un model digital de afacere. 75 la sută dintre companiile financiar-bancare nu au făcut acest pas, deşi această industrie este una dintre cele mai impactate de digitalizare, 71 la sută dintre companiile care furnizează alte tipurii de servicii pentru afaceri sunt în aceeaşi situaţie, la fel şi 60 la sută dintre companiile din media şi publicitate, şi 50 la sută din energie şi utilităţi. Toate aceste industrii spun însă că dau prioritate construirii unei astfel de expertize.
  1. Impactul digitalizării asupra creşterii afacerii

  • Industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30 la sută a marjei de profit, în următorii trei ani, sunt: Media şi Publicitate, IT, Alte Servicii (mai puţin cele financiar-bancare). Este de remarcat faptul că firmele din telecomunicaţii (25 la sută) au spus că digitalizarea va conduce la scăderea marjei lor de profit cu -1 până la -5 la sută, în următorii ani.
  • Industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30 la sută a cifrei de afaceri, în următorii trei ani, sunt: Cercetare şi Dezvoltare, Media şi Publicitate, Alte Servicii. Pe de altă parte, observăm că 25 la sută dintre companiile din Media şi Publicitate se aşteaptă la o scădere a cifrei de afaceri cu -5 până la -10 la sută, în următorii trei ani. De asemenea, 20 la sută dintre companiile de construcţii/imobiliare prevăd o scădere a cifrei de afaceri între -10 şi -20 la sută.
  • Există industrii care se aşteaptă la o creştere a numărului de angajaţi, ca urmare a digitalizării, şi industrii care aşteaptă scăderi ale acestui indicator. Totuşi, industriile care se aşteaptă la o scădere de peste 30 la sută a numărului de angajaţi, în următorii trei ani, sunt cele din IT şi Comerţ.
  • Industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30 la sută a valorii companiei, ca urmare a digitalizării, sunt: Cercetare şi Dezvoltare, Media şi Publicitate şi IT. Cele mai pesimiste răspunsuri au venit din partea Serviciilor, altele decât cele financiar-bancare, deoarece 25 la sută dintre acestea prevăd o scădere a valorii companiei între -5 şi -10 la sută.

Aşadar, impactul digitalizării este diferenţiat în funcţie de fiecare industrie. Există industrii care sunt mai extroverte şi, în consecinţă, mai vizibile, cum sunt turismul şi advertising-ul, şi industrii mai introverte, care nu resimt atât de tare presiunea consumatorilor, cum este industria de energie/minerit.

Drept urmare, sunt industrii avansate pe calea digitalizării şi industrii care au demarat mai greu. Industrii ale căror marje de profit au fost afectate de digitalizare, cum este industria de telecomunicaţii, cu tarife de voce şi text în scădere, şi industrii cum este cea financiar-bancară, care sunt ameninţate de apariţia modelelor de business digital tip Fintech.

Ce este alarmant este că cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesară pentru a dezvolta un model digital de afacere. Într-o lume în care viteza de execuţie şi centrarea pe consumatorul digital sunt tot mai importante, sustenabilitatea lui business as usual intră în vibraţie.

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library®), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate la o companie din Big4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter