Iuliana Morlova (Noriel): „Singurul mod de a realiza lucruri minunate e să iubești ceea ce faci”

Cu o reţea de 56 de magazine și o puternică platformă online, Noriel Group este liderul pieţei de retail de jucării din România. Fondată în 1995, compania și-a schimbat, anul trecut, proprietarul, după ce a fost achiziționată de Polish Enterprise Fund VII, un fond de private equity administrat de Enterprise Investors.

Tot de anul trecut, Noriel are și un nou HR Manager. Un om cu 15 ani de experiență în Resurse Umane, Iuliana Morlova nu are o misiune ușoară, având în vedere planurile ambițioase ale companiei: deschiderea a încă 40 de magazine, în următorii trei ani.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în recrutare?

IULIANA MORLOVA: Aventura în recrutare a început cu mult timp în urmă – 15 ani, mai exact -, într-o agenție de recrutare. Anunțurile din ziare asigurau cea mai mare bază de candidați, online-ul era încă început, iar headhunting-ul suna exotic.

Care sunt principalele calități pe care le căutați la un candidat?

Noriel este liderul pieței de retail de jucării din România, cu o rețea de 56 magazine în mai multe orașe și cu o puternică platformă online. Având în vedere că activăm într-un domeniu în care sunt foarte importante comunicarea și relația cu clientul, apreciem persoanele implicate, responsabile, extrovertite, cu inteligență socială și, nu în ultimul rând, cărora să le placă lumea colorată a copilăriei.

Care este întrebarea dvs. preferată în timpul unui interviu de angajare? Care sunt greșelile cele mai frecvente pe care le fac candidații, în timpul procesului de recrutare?

Nu am o întrebare preferată. Discuția se mulează pe tipul de competențe specifice poziției și experiența candidatului. Ceea ce i-ar putea descalifica pe candidați ar fi lipsa de pregătire, atât în ceea ce privește informarea minimă despre companie, cât și capacitatea de a povesti despre experiențele anterioare, ceea ce ar putea arăta că nu sunt suficient de interesați de job. La polul opus ar fi dorința exagerată de a face impresie bună, ceea ce duce la exagerări sau chiar minciuni legate de calificări și realizări anterioare.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează Noriel?

Sunt regiuni ale țării în care întreaga piață de retail întâmpină dificultăți legate de numărul de candidați specializați. Fiind liderul pieței în sectorul nostru de activitate, așteptările sunt mult mai mari. Ne dorim angajați interesanți, cu abilități de comunicare și care manifestă activ cunoștințe de customer service. Suplinim lipsa angajaților calificați cu specializarea la locul de muncă, prin programe de training dedicate. Pentru pozițiile de conducere din magazine, ne-am concentrat prioritar pe angajații existenți, la care, prin instrumente și mijloace specifice, am identificat un potențial real de a ocupa poziții de management.

Ce planuri de recrutare are Noriel, pe termen scurt, mediu și lung?

Noriel este o companie în plină expansiune. În următorii ani, ne dorim să deschidem peste 40 de magazine, așa că avem planuri serioase de extindere și consolidare a echipei. În trei ani vom crește numărul angajaților cu cel puțin 50 la sută.

Cred că este o greșeală încercarea de a tempera entuziamul tinerilor. Trebuie doar să-i ghidăm corespunzător, să-i facem conștienți de competențele lor, să le oferim proiecte interesante și diversitate.

Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.? Cum îi motivați?

Bineînțeles că ținem cont de faptul că tânăra generație este foarte dornică de a învăța și de a se afirma, așa că am început să acordăm o importanță foarte mare programelor de training și dezvoltare, oportunităților de avansare, programelor de recunoaștere. Ne considerăm angajații parteneri în activitatea de zi cu zi și susținem dezvoltarea profesională și stabilitatea echipei.

Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în cadrul companiei și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Metodele de recrutare folosite sunt cele clasice: cu ajutorul platformelor de recrutare online, târguri de joburi, recomandări din partea angajaților sau promovări ale pozițiilor deschise direct în magazine. Putem oferi și un program de lucru flxibil, astfel încât tinerii să își poată continua studiile. Notorietatea brandului Noriel ne ajută, de asemenea, în recrutare.

Pe lângă respectarea promisiunilor făcute la angajare, formarea profesională, planul de carieră, diversitatea în muncă, atmosfera din cadrul echipei și încurajarea inițiativei cresc angajamentul față de companie.

Ce le spuneți tinerilor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase? Ce îi sfătuiți pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională?

Încurajez și apreciez tinerii care doresc creșteri rapide și spectaculoase în carieră, dacă acest lucru are la bază un fundament real, dacă nivelul de performanță este potrivit așteptărilor. Cred că este o greșeală încercarea de a tempera entuziamul tinerilor. Trebuie doar să-i ghidăm corespunzător, să-i facem conștienți de competențele lor, să le oferim proiecte interesante și diversitate. Așadar, le spun să rămână consecvenți obiectivelor lor, să nu se descurajeze ușor, să investească în dezvoltarea lor personală, să se cunoască pe ei înșiși, pentru a-și păstra autenticitatea.

Persoanele care practică o meserie aleasă în acord cu preferințele și competențele personale și nu în acord cu ambițiile părinților, ajung să fie împlinite profesional mult mai rapid și mai natural. Până la urmă, succesul se obține prin pasiunea și responsabilitatea pe care fiecare dintre noi le investește în munca sa, indiferent de vârstă. După cum spunea și Steve Jobs, fondatorul Apple, „singurul mod de a realiza lucruri minunate e să iubești ceea ce faci”. Așa eviți plafonarea și alegerile nepotrivite, în carieră și în viață, în general.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de manager HR?

Toți managerii iau decizii, asta  face parte din rutină. Un clasament al deciziilor poate fi făcut ținând cont de multe criterii: impact, atingerea unor obiective, stabilizarea echipei, motivarea echipei, șamd. Pe măsură ce realizez că deciziile vin și pleacă, pot spune că decizia cea mai importantă este aceea de care îmi amintesc cel mai mult timp – poate chiar decizia de a urma drumul pe care sunt azi.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter