Les Echos: Cum ar fi dacă România ar deveni Silicon Valley-ul Europei?

Rețele de telecomunicații în prima linie a tehnologiei, dezvoltatori tineri, calificați și nu foarte scumpi – România are destule argumente ca să atragă startup-urile din lumea întreagă. Așa începe articolul francezilor de la Les Echos, care au încercat să găsească, zilele trecute, câteva explicații pentru care România este una dintre destinațiile în vogă pentru companiile care vor să dezvolte soluții tehnologice de vârf.

„Ce țară are cel mai rapid internet din Uniunea Europeană și al zecelea într-un clasament la nivel mondial? Răspunsul este dezvăluit (parțial) în titlul acestui articol. Cu un debit maxim de până la 73,6 megabiți pe secundă, în al patrulea trimestru din 2015, internetul românesc l-a devansat fără probleme pe cel din SUA (pe locul 20) și Franța (52), potrivit studiului global privind <starea internetului>, realizat de compania tech Akamai. În ceea ce privește viteza medie, România este pe locul zece în zona care acoperă Europa, Orientul Mijlociu și Africa, și pe 19 în lume. Franța este pe locul 21 la nivel european și 44 în lume”, au descoperit jurnaliștii francezi, care cred că acesta un prim motiv bun pentru care companiile specializate în noi tehnologii și telecomunicații ar alege să se instaleze aici. Iar ele nu se lasă prea mult așteptate – în cinci ani, Bucureștiul a atras mai mult de 170 de startup-uri. România mai are și alte atuuri, în afara vitezei internetului. Cum ar fi faptul că, în cei nouă ani de prezență în UE, ocupă locul doi între țările cu cea mai rapidă creștere economică.

În tot răul, și un bine. Cu toate bilele sale negre, regimul Ceaușescu a contribuit, involuntar, la progresul de astăzi, fiindcă anii comunismului, cu supravegherea populației și o poliție secretă foarte activă, au însemnat și dezvoltarea rețelelor telecom de bună calitate, scriu francezii. În anii ’90, lentoarea cu care se mișca RomTelecom, operatorul național de telefonie, a obligat companiile care-i foloseau serviciile să investească în propriile rețele. Iar companiile românești au investit direct în fibră optică, într-o perioadă în care, în vestul Europei, erau „cârpite”, cu costuri mari, vechile rețele.

Tineri și calificați

Poate cel mai mare avantaj pentru companiile care investesc în IT, în România, este faptul că pot găsi aici oameni calificați, care nici nu câștigă exagerat de mult. Salariul unui informatician tânăr începe de la 400 de euro. În plus, românii și-au câștigat reputația că pot să facă „mai mult cu puțin”. Încă o dată, ei ar trebui să fie recunoscători perioadei de dinainte de 1990, când accentul în școală era pus pe științe, tehnologii, inginerie și matematică, crede autorul articolului, care citează revista Quartz. E clar, dictatura a rămas doar în cărțile de istorie, dar românii din Generația Y (cei născuți între începutul anilor ’80 și jumătatea anilor ‘90) au crescut cu un internet de bună calitate și programe școlare axate în jurul matematicii. Pasul următor – formarea de tineri dezvoltatori (bărbați, dar și femei) competenți – a venit firesc. De altfel, aceasta este o altă diferență semnificativă față de alte țări: numărul mare de femei care lucrează în IT&C. Într-un top european, România ocupă locul trei, dacă luăm în calcul acest criteriu. La București, 30 la sută dintre dezvoltatori sunt femei, în vreme ce, la Londra, procentajul coboară spre 19 la sută. Încă o „moștenire” a comunismului, notează Les Echos – pe atunci, femeile erau obligate să participe la „efortul colectiv”.

Piață prea mică

Nu sunt toate roz în industria IT&C din România. „Prejudecățile în legătură cu prezența femeilor în lumea tehnologiei și a startup-urilor, de exemplu, sunt încă prezente, la fel ca în alte țări. Companiile tinere românești din acest sector au dificultăți în a accesa finanțări. Astfel, în ultimii zece ani, acestea au atins un nivel de 13,1 milioane de euro, față de 8,1 miliarde, cât au înregistrat omologii lor din Londra”. Și piața românească este mai mică și are o putere de cumpărare scăzută. Pentru a-și extinde business-ul, firmele românești sunt obligate să caute soluții în străinătate. Un bun exemplu este Aliens by Daria, un start-up specializat în robotică, dezvoltatorul Woogie, un asistent personal cu comandă vocală, pentru copii. Societatea țintește piața americană, care înseamnă 30 de milioane de clienți potențiali, chiar dacă produsul este proiectat și fabricat integral în România.

În acest context, Bucureștiul are adesea probleme cu păstrarea talentelor, dornice să găsească locuri de muncă mai bine plătite. Dar pentru o companie tânără, din domeniul tehnologiei, care dorește să se instaleze aici, sau pentru o firmă consacrată, care se gândește la relocalizare, România începe să semene din ce în ce mai serios cu un mini-Silicon Valley, este concluzia celor de la Les Echos.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close