Moş Crăciun în economie

Consacrat drept un bătrânel care împarte daruri celor mici, Moş Crăciun este un simbol ce cheamă. Este capital de relaţie pe care îl investim în ceilalţi, prin simpla dăruire de cadouri. Se naşte o economie de circumstanţă, care îşi are regulile ei specifice.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente

Dăruim şi primim în baza unui comportament de reciprocitate ce consolidează relaţiile cu ceilalţi şi stimulează consumul. Comunităţi întregi sunt antrenate simultan în jocul social al schimbului de daruri, cu încărcătură simbolică şi efect în economie.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Venituri mai mari, cadouri mai multe

În România, vacanţa de Crăciun coincide cu o creştere a consumului pe toate planurile, de la alimente şi îmbrăcăminte la electrocasnice, credite, vacanţe şi creşterea vânzărilor de maşini. Zeci de milioane de euro sunt puşi în mişcare în numele lui Moş Crăciun. În această perioadă, producţia bunurilor de larg consum cunoaşte un boom care turează motoarele tirurilor ce aprovizionează supermarketurile şi antrenează o forţă de muncă sezonieră.

Cu o creştere a consumului de 7,7 la sută, în acest an, România petrece. Moş Crăciun animă şi mai mult frenezia achiziţiei pe fond sonor de cadouri despachetate şi șampanii desfăcute. Potrivit sondajului realizat de Ferratum Grup, într-un top al cheltuielilor cu ocazia sărbătorilor de iarnă, anul acesta România este pe locul 2 (după Mexic) dintre cele 20 de ţări analizate, în funcţie de procentul veniturilor alocate per gospodărie (31,9 la sută), adică aproximativ 280 de euro.

Cumpărăm cadouri online sau în magazine

Doar 25 la sută dintre românii care au participat la acest sondaj spun că preferă cumpărăturile online, diferenţa fiind reprezentată de cei care colindă magazinele în căutarea de cadouri. Potrivit aceleaşi surse, top 3 cadouri pentru care este alocat bugetul este format din: haine (20,9 la sută), dulciuri (19,4 la sută) şi jucării (12,7 la sută). Pentru respondenţii la acest studiu, 28 la sută din bugetul de sărbători este alocat pentru călătorii, 40 la sută dintre români preferând serviciile AirBnb.

Monetizarea lui Moş Crăciun în magazine este parte din atmosfera în care sunt angrenaţi producători, furnizori, distribuitori, buyeri, merchandiseri şi promoteri. Aranjamente de basm care reconstituie satul Moşului, improvizate în mall-uri ca să-i primească pe cei chemaţi, completează peisajul contra-cost. Punctele de contact cu consumatorul sunt diversificate pe toate categoriile de consumatori, pentru ca toţi să cumpere ceva.

Moş Crăciun, de la simbol la mercantilism

Un Moş Crăciun fără entertainment, uitat într-un sat din Finlanda, nu inspiră. El devine un bun al lumii globalizate numai dacă este amuzant, dacă stimulează consumul, dacă vinde. În acest tip de lume Moş Crăciun înseamnă să mergi la mall, să te distrezi, să alergi printre rafturi după cadouri.

Chiar dacă în copilăria omenirii darul avea multiple semnificaţii, în momentul de faţă cea economică predomină. Morişca consumului învârte indicatorii economici şi desenează grafice de bunăstare statistică. Darul creşterii economice pe bază de consum nu poate dura la nesfârşit. Dacă vine Moş Crăciun şi ne ia darul înapoi?

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experiență profesională de opt ani, timp în care a lucrat la companii multinaționale, în țară și în străinătate. Are un Master în Marketing și Comunicare, la Academia de Studii Economice București. Este certificat Lean Six Sigma și ITIL (IT Information Library), ceea ce-i facilitează o bună înțelegere a proceselor și transformărilor din cadrul organizațiilor. Pe de altă parte, certificarea obținută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate la o companie din Big4, a inițiat și coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creștere a firmelor în 2013-2016, managementul cunoștințelor, experiența de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovație, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendințe și tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente și conferințe de business.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close