My HR Lab: Social media a devenit principala „armă” utilizată de recrutori pentru a găsi candidați

Peste 90 la sută dintre oamenii de HR, angajați în companiile din România, utilizează canalele de social media pentru a desfășura acțiuni de recrutare, rezultă în urma unui studiu realizat de compania de consultanță în resurse umane My HR Lab, în aprilie-mai.

Cei mai mulți oameni de HR folosesc social media pentru a posta anunțuri de recrutare (38 la sută) și pentru a aborda candidați (33 la sută). Doar patru la sută utilizează canalele online de socializare pentru a desfășura diverse acțiuni, în timp ce 25 la sută folosesc online-ul pentru a promova imaginea companiei pentru care lucrează.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

48 la sută dintre respondenți utilizează social media pentru a recruta diferite tipuri de candidați, 19 la sută folosesc canalele de social media pentru a recruta entry level/ juniori și specialiști, iar 15 la sută recrutează prin intermediul rețelelor de socializare persoane entry level sau juniori. Doar 11 la sută dintre oamenii de HR din România folosesc social media pentru a recruta specialiști, manageri și top manageri.

Profesioniștii activi în domeniul resurselor umane folosesc în general LinkedIn pentru a desfășura acțiuni de recrutare. Și site-urile ce promovează joburi se regăsesc printre opțiunile lor, iar 31 la sută dintre respondenți indică Facebook drept unul dintre cele trei canale pe care le utilizează pentru a recruta candidați.

Pentru a recruta entry level și juniori, oamenii de HR consideră că cele mai bune metode pe care le pot utiliza sunt site-urile ce promovează joburi (35 la sută), mediul academic, în special asociațiile studențești (24 la sută) și Facebook (20 la sută). Doar 14 la sută dintre ei cred că târgurile de joburi sunt utile pentru a recruta entry level și juniori.

„Având în vedere că rata generală a șomajului în România a atins, la sfârșitul lui 2017, nivelul de 4,6 la sută, a găsi și a recruta entry level și juniori este tot mai dificil pentru diferite tipuri de companii. Oamenii de HR au fost nevoiți să se adapteze și să utilizeze alte metode, precum contactarea frecventă a universităților și asociațiilor studențești sau, pur și simplu, folosirea Facebook-ului. Față de 2016, numărul oamenilor de HR care utilizează site-urile de joburi pentru a recruta candidați entry level sau juniori a scăzut cu 18 la sută. Chiar și așa, 35 la sută dintre respondenții noștri folosesc aceste canale pentru a găsi candidați cu o experiență de muncă limitată”, declară Beatrice Galațanu (foto), Owner & Trainer My HR Lab.

Pentru a recruta specialiști și manageri, 79 la sută dintre respondenți consideră că LinkedIn este cel mai potrivit canal. Ceilalți și-au împărțit opțiunile între site-urile specializate în promovarea anunțurilor de recrutare, evenimente și conferințe, agenții de recrutare sau networking. Atunci când este necesar să promoveze un anunț de recrutare, majoritatea oamenilor de HR iau în considerare site-urile de joburi (82 la sută), secțiunea de cariere de pe site-ul companiei (75 la sută) și LinkedIn (72 la sută). 37 la sută postează anunțul pe platformele interne ale angajatorului (ex. intranet), în timp ce 18 la sută aleg Facebook.

„Acest lucru nu înseamnă neapărat că oamenii de HR sunt mai familiarizați cu LinkedIn. Am putea să deducem că oamenii de HR nu au acces la toate canalele de social media unde este prezentă compania pentru care recrutează (ex. Facebook, Instagram, Twitter). Majoritatea business-urilor, atunci când folosesc platformele de social media, se concentrează pe promovarea serviciilor și produselor, și doar câteva își promovează activ imaginea de angajator. Este convingerea noastră fermă că, pentru a rămâne competitive pe o piață a candidaților, companiile trebuie să folosească canalele de social media nu doar pentru a posta anunțuri de recrutare, ci și pentru a promova proiecte și activități de resurse umane creative”, spune Beatrice Galațanu.

Circa 60 la sută dintre companii au o persoană sau un departament desemnat să promoveze brandul de angajator pe rețelele de social media. Marketingul se ocupă de acest task în 28 la sută dintre companii, urmat de HR (23 la sută). În 17 la sută dintre business-uri, specialiștii de Employer Branding au sarcina de a promova brandul de angajator în social media, și doar șase la sută dintre companii au un specialist Social Media care se ocupă de promovarea imaginii de angajator prin intermediul rețelelor de socializare. În jur de 66 la sută dintre respondenți sunt de părere că o echipă formată din HR, Marketing, PR & Comunicare ar trebui să fie responsabilă de promovarea brandului de angajator în social media. Doar cinci la sută consideră că oamenii de resurse umane ar putea fi desemnați să promoveze imaginea angajatorului pe rețelele de socializare.

Companiile au început să-și sporească prezența online prin extinderea vizibilității pe mai multe canale de social media. Fie din dorința de a fi mai aproape de clienți, fie datorită faptului că urmăresc consolidarea imaginii de angajator, 38 la sută dintre companiile reprezentate de respondenții My HR Lab sunt prezente pe cel puțin trei canale de social media.

Față de 2016, numărul companiilor prezente pe cel puțin trei canale diferite de social media a crescut cu șase la sută. Pe de altă parte, numărul celor care au patru sau mai multe conturi de social media este cu patru la sută mai ridicat. Totuși, pentru 13 la sută dintre business-uri, prezența pe o singură platformă online de socializare continuă să fie o practică.

LinkedIn și Facebook rămân cele mai populare canale de social media unde companiile decid să fie active, iar Instagram a câștigat popularitate în ultimii doi ani, a depășit Twitter și Google+ și a devenit a treia platformă online de socializare unde o companie este prezentă.

La realizarea studiului au participat 456 de oameni implicați în procesele de resurse umane, care recrutează pentru diverse companii prezente în România, companii care au între minimum zece angajați și până la peste 10.000 de angajați. 40 la sută sunt specialiști (3-7 ani de experiență), 35 la sută seniori (peste șapte ani) și 25 la sută sunt juniori (1-3 ani de experiență). 35 la sută recrutează pentru companii active în industria IT&C, 16 la sută pentru sectorul Serviciilor Profesionale, zece la sută pentru industria Auto, nouă la sută pentru Retail/FMCG, șapte la sută pentru sectorul Financiar – Bancar, patru la sută lucrează pentru agenții de recrutare, trei la sută pentru industria Farma. 62 la sută lucrează în București, zece la sută în Cluj-Napoca, șapte la sută în Iași, cinci la sută în Timișoara, șapte la sută în Brașov și Sibiu, și nouă la sută în orașe precum Ploiești, Pitești, Oradea, Alba Iulia, Galați sau Constanța.

DESPRE MY HR LAB

Este un business „out of the box”, lansat în România, în 2015, ce oferă workshop-uri de HR interactive & consultanță HR creativă. Misiunea sa este să schimbe modul în care învață specialiștii HR, managerii și toate persoanele implicate în procesele de resurse umane. „@My HR Lab nu vei gasi Power Point-uri și manuale, pentru că motorul tuturor acțiunilor noastre este #learnbydoing. Fiecare sesiune de consultanță sau workshop este 100 la sută friendly, creativă, interactivă și are loc cu laptopurile deschise. Participanții dezvoltă strategii și lucrează în timp real cazurile lor de HR. La sfârșit, au toate informațiile în format electronic, ready to be used”, explică reprezentanții companiei. Până acum au participat la workshop-urile sale 1.000 de specialiști HR și manageri, din peste 200 de companii prezente in Romania.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close