Nicolae Andronic (Echoz): „Nu există o rețetă magică de făcut fericit un IT-ist. Ne dorim doar să fim tratați cu respect”

Concurența acerbă din domeniul IT, din ultimii ani, a schimbat din temelii modul în care se face recrutarea viitorilor angajați. Teoretic, toată lumea ar trebui să aibă de câștigat. Companiile – pentru că numărul românilor care îmbrățișează această carieră este tot mai mare. IT-iștii – pentru că au parte de salarii mai mari și proiecte tot mai ambițioase. Cine pierde, totuși? În opinia lui Nicolae Andronic, fondatorul platformei de recrutare Echoz, companiile care nu-și adaptează oferta la realitățile pieței sunt primele care riscă să piardă contactul cu cei mai buni profesioniști.

AngajatorulMeu.ro: Care este povestea Echoz? Cum ai ajuns să construiești o platformă de recrutare pentru oamenii din IT?

NICOLAE ANDRONIC: Eu lucrez în IT din 2005, înainte de perioada în care IT-iștii să devină extrem de căutați pe piața muncii. Mi-a luat doi ani și trei încercări pentru a fi acceptat ca programator în compania la care îmi doream să lucrez. Între timp, lucrurile s-au schimbat dramatic. Pe măsură ce cererea de IT-iști a depășit oferta, nu mai sunt IT-iștii cei ce încearcă să obțină un job, ci companiile sunt cele ce se luptă pentru ei.

Companiile concurează acum pe un număr redus de profesioniști IT, iar canalele de recrutare clasice au devenit ultra aglomerate și și-au pierdut rapid eficiența. Neavând altă posibilitate de a ajunge la potențialii viitori angajați, companiile au început să joace un joc al numerelor. Ce înseamnă asta? Au adoptat ca strategie de recrutare contactarea directă și fără cererea consimțământului a cât mai multor IT-iști, în speranța că 1-2 „vor pica” și vor accepta să vină la un interviu. Pe măsură ce tot mai multe companii au adoptat această strategie și bulgărele a început să se rostogolească, IT-iștii au început să fie contactați tot mai des fără să ceară acest lucru, deci au devenit reticenți și resping acum această metodă de recrutare.

Având în vedere că sunt IT-ist și am fost atât în postura de angajat, cât și cea de angajator, am înțeles această situație și mi-am propus să o rezolv. Pentru asta am gândit un canal nou de recrutare, unul care aduce anunțurile de angajare în fața IT-iștilor în mod natural, în blog-urile și publicațiile online pe care aceștia le citesc, pe grupurile de Facebook și LinkedIn pe care le urmăresc.

Rezultatul este platforma Echoz, o platformă online ce face legătura între companii și rețeaua noastră de afiliați. Afiliații sunt persoane ce au în jurul lor „triburi” de oameni din IT și pot promova anunțurile de angajare în interiorul propriului  trib. Cum funcționează: companiile postează un anunț de angajare exact ca pe o platformă obișnuită de job-uri. Apoi, afiliații noștri preiau anunțul de angajare și îl promovează. Așadar, anunțul va fi promovat pe blog-uri, în publicații online, pe grupuri de Facebook, LinkedIn. Unii dintre cititorii acestora aplică la job-uri, iar CV-urile lor ajung direct la companii. În cazul în care companiile reușesc să angajeze cu succes, ne vor plăti un comision, care apoi ajunge la afiliatul ce a promovat anunțul.

Dacă nu reușesc să angajeze prin intermediul nostru, companiile nu vor plăti absolut nimic și, în plus, au avut parte și de promovare gratuită. Utilizând metodele clasice de recrutare, companiile au costuri medii de 3.000 de euro pentru angajarea unui singur profesionist IT cu experiență. Iar întregul proces durează, în medie, zece săptămâni. Asta dacă au noroc. Prin Echoz, am avut de curând o companie ce a angajat un programator Java Senior și a plătit pentru asta 300 de euro. Iar întregul proces a durat patru săptămâni. Metoda noastră de recrutare nu presupune nici un risc pentru companii. O pot utiliza în paralel cu alte metode de recrutare.

Care au fost obstacolele pe care a trebuit să le depășești după lansare?

Dacă te uiți pe unul dintre anunțurile noastre de angajare, o să vezi că oferim informații atipice, pe care nu le găsești de obicei într-un Job Description. În anunțurile noastre găsești poze din birou, găsești informații despre proiecte, despre cum sunt colegii, chiar și lucruri foarte umane, cum ar fi unde se mănâncă la prânz. Lucruri normale, de care te vei lovi zilnic ca angajat și de care îți pasă mai mult decât valoarea la bursă a companiei, pe care unii recruiteri simt nevoia stranie să o pună într-un anunț de angajare.

Deoarece vrem ca oferirea acestor informații IT-iștilor să devină standard, a trebuit să ducem, încă de la lansare, o muncă continuuă de convingere a companiilor să publice informații relevante pentru viitorul lor angajat. Totodată, prin Echoz, încercăm să educăm atât companiile, cât și oamenii din IT, să-și regleze așteptările pe care le au unii de la ceilalți. De exemplu, una dintre principalele cerințe ale IT-iștilor este ca angajatorii să facă public salariul oferit. După câteva luni în care am încercat în zadar să obțin aceste informații de la companiile ce au postat job-uri pe platforma Echoz, am înțeles de ce nu se poate întâmpla acest lucru și am scris un articol despre asta pe blogul platformei.

O greșeală destul de frecventă pe care o văd la companii este încercarea de a oferi cât mai multe beneficii la birou, care să atragă angajatul să petreacă cât mai mult timp acolo. Dimpotrivă, o dorință extrem de comună pe care o întâlnesc la toți IT-iștii cu care discut, deoarece fac și eu parte din acest mediu, este cea legată de lucrul remote, de acasă, în anumite condiții.

Persoanele care își caută un loc de muncă, în România, au la dispoziție o mulțime de site-uri de joburi. Ce au de câștigat dacă își înscriu CV-ul pe site-ul tău?

E simplu. Nu-și înscriu CV-ul pe platforma noastră 🙂 Dimpotrivă, încercăm să evităm acest lucru la maxim, deoarece în IT avem o situație atipică în care persoanele nu își caută direct un loc de muncă, ci sunt abordați pentru a fi recrutați de către companii. În mod normal, pe o platformă clasică de recrutare, IT-istul trebuie să-și creeze cont, apoi să introducă o mulțime de informații despre viața sa profesională. Din păcate, informațiile de pe aceste platforme sunt uneori “împrăștiate” și ajung și la alte companii. Asta înseamnă că IT-istul va fi contactat nu doar de compania la care și-a dorit să aplice, dar și de multe altele, deși nu a cerut acest lucru. Pe scurt, în limbaj de IT-ist, aceasta este definiția spam-ului.

Noi, la Echoz, înțelegem foarte bine această problemă a IT-iștilor și încercăm să o evităm. Astfel, pentru a aplica la un job un IT-ist trebuie doar să încarce un CV. Nu-i cerem să-și creeze un cont, nu-i cerem informații detaliate despre fiecare aspect profesional. Persoana aplică strict la poziția la care și-a dorit să aplice, iar CV-ul său ajunge direct și instant la compania respectivă, fără ca vreo altă companie să poată ajunge în vreun fel la el. IT-iștii nu-și doresc în acest punct decât să fie tratați cu respect, lucru pe care noi îl facem.

Câți oameni fac parte din comunitatea Echoz în momentul acesta? Ai putea să faci un portret-robot al candidatului care vrea să se angajeze cu ajutorul vostru?

Avem în momentul de față peste 30 de companii pe platformă, companii deschise și dornice să profite de un canal nou de promovare a anunțurilor de angajare. Avem, de asemenea, în jur de 80 de afiliați ce promovează anunțurile, afiliați prin intermediul cărora avem acces la o comunitate de aproximativ 15.000 de profesioniști IT.

Persoana care aplică la un job prin intermediul Echoz este o persoană care a fost impresionată de informațiile detaliate pe care le-a văzut într-un anunț de angajare. Cum spuneam, acestea sunt informații normale, umane, legate de viața zilnică la viitorul loc de muncă și care ar trebui să devină un standard într-un anunț de angajare. Această persoană apreciază și că nu trebuie să-și creeze un cont pe platformă, ci poate aplica direct prin încărcarea unui CV. Acest lucru îi dă putere IT-istului să se prezinte așa cum crede de cuviință. De asemenea, CV-ul său ajunge strict la compania ce a postat anunțul și nu există riscul ca datele sale să ajungă în alte locuri.

Se spune că lucrul cu IT-iștii este „special”. Ce trebuie să le ofere un angajator ca să-i facă fericiți? 🙂 Care este cea mai frecventă greșeală pe care o fac companiile, în relația cu colaboratorii?

Așa este, lucrul cu IT-iști a devenit mai special, din pricina concurenței între companiile care se luptă să-i atragă. Ai observat că nu folosesc cuvântul „candidat”. Candidatul e o persoană care încearcă să obțină o poziție. În cazul IT-ului, nu mai este cazul, deoarece pozițiile le sunt puse pe tavă. Acest lucru a facut ca IT-iștii, în special cei foarte tineri, să dezvolte o anumită aroganță, caracteristică angajaților foarte doriți. Sunt mai pretențioși când vine vorba de salarii, de condițiile de lucru, de program și de multe altele.

Nu există o rețetă magică de făcut fericit un IT-ist. Unii preferă un salariu foarte mare, indiferent de volumul de lucru. Unii preferă un birou apropiat de casă, de unde să-și poată lua copilul cu ușurință de la grădiniță. Unii preferă proiecte frumoase, cu potențialul de a schimba lumea. Totuși, o greșeală destul de frecventă pe care o văd la companii e încercarea de a oferi cât mai multe beneficii la birou, care să atragă angajatul să petreacă cât mai mult timp acolo.

Dimpotrivă, o dorință extrem de comună pe care o întâlnesc la toți IT-iștii cu care discut, deoarece fac și eu parte din acest mediu, este cea legată de lucrul remote, de acasă, în anumite condiții. După o perioadă petrecută într-o companie în care și-a dovedit seriozitatea, IT-istul vrea să simtă că se poate avea încredere în el ca 1-2 zile pe săptămână să poată lucra de acasă și să fie la fel de productiv ca la birou.

IT-istul de astăzi este un om capabil să se integreze rapid într-o echipă și să înțeleagă foarte bine rolul său și al celorlalți în angrenajul companiei. Mitul programatorului de tip <lup singuratic> nu mai există de mult.

De cealaltă parte, cum arată candidatul pe care și l-ar dori orice companie? În opinia ta, care este sunt cele mai eficiente mijloace de recrutare?

Perioada medie după care un angajat în IT se gândește să-și schimbe job-ul este de trei ani. Asta înseamnă că o companie își dorește un angajat profesionist, care poate deveni productiv la scurt timp de la angajare, pentru a justifica cheltuielile cu recrutarea sa și salariile mari oferite în acest domeniu. De asemenea, o cerință comună pe care o văd la majoritatea companiilor este cea legată de capacitatea de lucru în echipă. IT-istul de astăzi este un om capabil să se integreze rapid într-o echipă și să înțeleagă rolul său și a celorlalți în angrenajul companiei. Mitul programatorului de tip „lup singuratic” nu mai există de mult.

Cel mai eficient și de dorit mijloc de recrutare este, de departe, programul intern de referral. Asta înseamnă că oamenii deja angajați în companie primesc o sumă de bani dacă recomandă un prieten care va, fi la rândul său, angajat. Din păcate, este o limită destul de mică a numărului de oameni care pot fi găsiți astfel. De asta, noi, cu Echoz, extindem acest program pe care majoritatea companiilor îl au la „extern”. Astfel putem ajungem la un număr de potențiali viitori angajați de 100 sau chiar 1.000 de ori mai mare decât cel la care poate ajunge în mod normal un angajat actual.

Ce planuri ai pentru Echoz, în perioada următoare? Ți-ai propus s-o dezvolți în continuare?

În fiecare zi creștem numărul de profesioniști IT la care poate să ajungă mesajul unei companii, așa că devine din ce în ce mai ușor să recrutezi prin intermediul Echoz. Planul nostru este să avem cât mai multe companii care utilizează platforma și angajează prin intermediul ei, astfel încât să devenim metoda standard de recrutare în domeniul IT.

Luăm în considerare deschiderea spre piața globală, unde potențialul este uriaș. Aici însă costurile pe care le-ar presupune această mișcare sunt destul de mari, așa că încercăm să găsim un investitor care să-și asume acest risc alături de noi. Ne gândim de asemenea, la extinderea către alte domenii, în care concurența între companii, pe angajați, este mare. Ne gândim aici la Farma și Fintech.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter