NY Times: Un ardelean s-a luat la trântă cu gigantul Heineken. Și a învins.

„Berea este ieftină și din abundență în acest sat, ascuns între versanții munților Transilvaniei. Un bar întunecos o afișează în spatele ușilor din sticlă, în frigiderele pline cu cutii, sticle și pet-uri de două litri. Cele mai multe sunt beri cunoscute, ușor de găsit în toată Europa. Aici, András Lénárd, 39 de ani, un om de afaceri din zonă, cunoscut pentru proiectele sale îndrăznețe, care implică energie hidroelectrică și drone de securitate, a preluat, în 2013, distileria dărăpănată ce furniza alcool în regiune, în epoca comunistă, și a început să-și facă propria bere”.

Așa începe reportajul publicat astăzi de New York Times, despre tânărul din Miercurea Ciuc, care avea să devină inamicul public nr. 1 pentru Heineken, brandul cu tradiție de peste un secol. „Reclamele de aici prezintă adesea caracteristicile similare ale berii cu apa minerală, iar băuturile costă cam la fel. Berarii pretind că folosesc apă de izvor, proaspătă, direct din munte. Dl. Lénárd a promis să creeeze o bere naturală, nepasteurizată și făcută conform legilor germane de puritate”, notează jurnaliștii americani.

Fabrica de bere a început ușor, cu 20.000 de sticle pe zi. András Lénárd și-a numit berea Csiki Sör, după numele maghiar al regiunii, Csik. În acest timp, la 15 kilometri distanță, în Miercurea Ciuc, la o fabrică mai veche, era produsă Berea Ciuc. În 2003, gigantul olandez Heineken a achiziționat vechea fabrică de bere, iar filiala din România produce acum berea sub brandul Ciuc Premium, după numele românesc al regiunii. În 2014, Heineken a pretins că numele berii lui Lénárd era prea apropiat de cel al produsului său și a intentat un proces civil, pentru încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală.

Omul de afaceri a răspuns cu guerrilla marketing. Camioanele care-i duceau berea în sate și în piețele orașelor erau inscripționate cu sloganul „Adevărata Csiki Sör”. A pornit o campanie pe rețelele de socializare și a lansat un videoclip de promovare creativ, dar agresiv, în care se vorbea despre „lupta pentru Adevărata Csiki Sör”.

Campania a atins un nerv în Ungaria vecină, unde se vinde cam 60 la sută din producția lui András Lénárd. Pentru guvernul de dreapta al prim-ministrului Viktor Orbán, apărarea drepturilor minorității maghiare din străinătate a devenit o prioritate, la fel ca promovarea unei forme de patriotism economic. Războiul întreprinzătorului din Ardeal cu Heineken i-a picat ca o mănușă. „În această primăvară, la puțin timp după ce Heineken România a câștigat ultima rundă în instanță, iar marca Csiki Sör a dispărut de pe rafturi, pentru András Lénárd a apărut un binefăcător neașteptat. Șeful Cancelariei dlui. Orbán, János Lázár, a călătorit la Sansimion și a ciocnit un pahar de Csiki cu dl. Lénárd. Guvernul ungar a anunțat și o propunere de interzicere a utilizării logo-ului Heineken, cu steaua roșie, care ar fi un simbol al comunismului, deja interzis prin lege”, scrie New York Times.

La mai puțin de o lună după intervenția Ungariei, Heineken și compania lui Lénárd au făcut pace. Heineken și-a retras acțiunea în instanță, fără prea multe explicații. În ultimii ani, fabrica de bere Csiki și-a mărit de patru ori producția zilnică și a crescut simțitor. Echipamentele noi, strălucitoare, au invadat fabrica de dimensiuni considerabile. Csiki Sör a devenit și o atracție turistică, iar vizitatorii pot urmări întregul proces de fabricare a berii.

Ce a învățat András Lénárd din toată această poveste? „Întâmplător sau nu, lupta aceasta cu Heineken a devenit un simbol al luptei locale pentru supraviețuire, în Ținutul Secuiesc. A trezit în oameni mândria națională”.

 

Articolele de pe AngajatorulMeu.ro pot fi preluate de alte publicaţii în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei, cu link activ. 

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter