O treime dintre angajații din România au o relație „tensionată” cu șeful. Cum ar arăta managerul ideal.

35 la sută dintre angajații români care au participat la un studiu realizat de eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România, spun că au o relație tensionată cu șeful lor.

Principalele motive sunt lipsa respectului (89 la sută), lipsa comunicării (88 la sută), favoritismul și subaprecierea (86 la sută). Pentru aproape 80 la sută, relația defectuoasă cu șeful le influențează productivitatea, iar 88 la sută susțin că acest aspect le afectează inclusiv viața personală, arată sondajul desfășurat între 15 iulie și 15 august, pe un eșantion de 1.224 de angajați din România.

La polul opus, dintre cei care declară că au o relație bună sau foarte bună cu șeful (65 la sută din totalul respondenților), 98 la sută spun că acest lucru contribuie la creșterea productivității lor la job și 86 la sută consideră că relația bună le influențează pozitiv și viața personală. Cu toate acestea, doar 33 la sută dintre respondenți sunt prieteni cu șeful pe rețelele sociale, 53 la sută nu au superiorii în lista de prieteni din social media, în timp ce restul de 14 la sută nu folosesc deloc astfel de rețele.

Dintre cei care sunt prieteni cu șeful în social media, femeile (41 la sută) și tinerii cu vârsta sub 35 de ani (42 la sută) sunt de departe segmentele cu cea mai mare pondere din punctul de vedere al existenței unei prietenii cu superiorul în spațiul virtual. „Clișeu sau nu, relația șef-subaltern a devenit o preocupare reală a managerilor care își doresc să creeze un mediu de lucru orientat către performanță. Mulți angajați ajung să-și părăsească locul de muncă din cauza relațiilor nu tocmai plăcute pe care le au cu șefii. Relația șef-angajat trebuie să se bazeze în primul rând pe raportul de competență între părți. Altfel spus, respectul angajaților pentru șefii lor vine atunci când, pe lângă abilitățile profesionale, șeful are și capacități de leadership și management”, spune Bogdan Badea, Head of Sales eJobs Group.

Șeful ideal

Studiul arată că ceea ce își doresc angajații de la un șef nu este neapărat și ceea ce primesc de la el. Din punctul de vedere al angajaților, un șef bun trebuie să știe să le recunoască eforturile (21 la sută) și să aibă abilitatea de a identifica și fructifica atuurile echipei (17 la sută), însă importante pentru respondenții la sondajul eJobs sunt și deschiderea șefului la comunicarea cu subalternii (12 la sută) și abilitățile sale de a prioritiza proiectele și activitatea echipei (11 la sută).

Șeful actual. Inteligent, oportunist, exigent și tipicar.

38 la sută dintre respondenți au o părere generală bună sau foarte bună despre șeful lor, 33 la sută se declară neutri, iar 29 la sută au o părere proastă. Cei mai mulți își caracterizează șeful actual drept inteligent (60 la sută), însă la mică distanță sunt cei care consideră că șeful lor este doar un oportunist (57 la sută). În același timp, 56 la sută spun că șeful lor este uneori impulsiv, iar aproape jumătate dintre respondenți își descriu șeful ca fiind exigent și chiar tipicar (44 la sută). La polul opus, doar un sfert dintre respondenți spun despre șeful lor că are spirit de echipă sau că este răbdător (34 la sută) și echilibrat (39 la sută).

Părerea subalternilor despre superiorul direct și relația lor cu acesta sunt influențate, printre altele, de lipsa încrederii șefului în capacitățile lor profesionale – pentru 53 la sută dintre respondenți, de lipsa îndrumării profesionale -, pentru 46 la sută dintre respondenți, de volumul prea mare de muncă pe care îl primesc de la superior – 46 la sută, dar și de lipsa feedback-ului privind activitatea lor – 44 la sută. Pe de altă parte, însă, nici angajații nu au încredere în șef. Doar nouă la sută consideră că el spune mereu adevărul în relația cu cei din echipă.

Angajații români nu vor să fie șefi

Dacă ar fi să preia poziția șefului, doar 26 la sută dintre respondenți consideră că s-ar descurca mai bine decât superiorul lor, 33 la sută nu cred că ar face față poziției, iar 41 la sută nu știu cum s-ar descurca într-o poziție de management. Cei mai încrezători în capacitatea lor de a fi un șef mai bun decât superiorul lor actual sunt tinerii cu vârste sub 25 de ani.

Dintre cei 1.224 de angajați chestionați, toți activi profesional, 26 la sută ocupă poziții de management și 65 la sută au studii superioare. Domeniile de activitate cu cea mai mare pondere în rândul respondenților sunt vânzări, inginerie, achiziții și transporturi. Lansată în 1999, eJobs este cea mai mare platformă de recrutare online din România, cu peste 3,5 milioane de profesioniști conectați la piața muncii și peste 30.000 de joburi active în orice moment. eJobs Group face parte din grupul media Ringier România, membru Ringier AG.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close