Piața românească a berii se apropie de un miliard de euro – cine face jocurile

Apetitul românilor pentru bere este tot mai mare, de la an la an, pe fondul creșterii nivelului de trai, a dezvoltării ofertei și investițiilor masive în publicitate. Piața berii a crescut, în ultimii cinci ani, cu aproape 20 la sută, iar în acest an ar putea depăși pragul de patru miliarde lei, arată o analiză realizată de KeysFin.

La finalul anului trecut, pe piața din Romania activau 47 de producători de bere, un număr dublu față de acum cinci ani. În acest interval, veniturile din vânzări la nivelul întregului sector au crescut cu 624,2 milioane lei și au ajuns, în 2017, la 3,97 miliarde lei.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Potrivit analiștilor de la KeysFin, evoluția semnificativă a pieței se explică, în primul rând, prin dezvoltarea unei oferte cât mai variate. „Ultimii ani au adus modificări în comportamentul de consum al românilor, care caută tot mai mult berea de calitate, varietatea, sunt interesați de alternative. Pentru a răspunde acestor cerințe, pe piață au apărut tot mai multe startup-uri, care vizează segmente de nișă, în special în zona premium”.

Companiile și-au optimizat semnificativ operațiunile, dovadă că rezultatul net a crescut de 7,5 ori în 2017 față de 2013, pierderea netă s-a diminuat cu 83 la sută, iar productivitatea la nivel de angajat a crescut cu 17 la sută. Perioada medie de plată a datoriilor (DPO) a scăzut cu 32,3 la sută (de la 169 la 114 zile), ceea ce înseamnă că firmele își plătesc furnizorii semnificativ mai repede decât în urmă cu șase ani.

Topul principalilor jucători

Deși la prima vedere pare că în România există sute de producători, realitatea arată că 87 la sută din piață este concentrată în mâinile a trei companii, toate cu acționariat străin. Liderul în acest sector, conform datelor de la Ministerul Finanțelor, este Ursus Breweries, care deține, printre altele, mărcile Timișoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaș, Stejar, Azuga. Compania, parte a grupului japonez Asahi Breweries, a realizat în 2017 o cifră de afaceri de 1,7 miliarde lei și a ajuns la o cotă de piață de 43 la sută.

Pe locul secund se află Heineken Romania, firmă olandeză ce vinde în România mărcile Heineken, Desperados, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Hațegana, Silva, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel, și care a realizat anul trecut afaceri de 1,16 miliarde lei, aferentă unei cote de piață de 29 la sută. Top 3 este completat de Bergenbier, cu afaceri de 599,2 milioane lei în 2017 și o cotă de piață de 15 la sută. Compania controlată de olandezii de la Molson Coors Netherlands BV vinde în România brandurile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck’s, Noroc, Corona și Löwenbräu.

Pe locurile următoare s-au clasat, în ordinea cifrei de afaceri, United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg, Carlsberg, Skol, Holsten, Guiness) – 392,4 milioane de lei, Albrau Prod (30,8 milioane), Bermas (27,9 milioane), Lixid Project (27,6 milioane), Martens (18,1 milioane), Fabrica de Bere Bună (4,1 milioane) și HB Traditional Brewery (1,61 milioane). În total, principalii zece jucători de pe piață au realizat, anul trecut, afaceri de 3,9 miliarde de lei, adică 99,87  la sută din total.

Românii vs. restul lumii

Chiar dacă piața berii a crescut puternic în acești ani, încă nu și-a atins potențialul maxim. Există încă loc de creștere, dacă este să judecăm doar din prisma consumului pe cap de locuitor. În statisticile internaționale, România este pe locul 10, cu un consum de bere de 75,6 litri/locuitor în 2017, în timp ce în Polonia este de 98 de litri, iar în Cehia de 137 litri. Slovenia, Letonia, Croația, Austria și alte țări se află în României în acest clasament.

Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania. KeysFin oferă servicii de business information şi credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, la studii şi analize de sector necesare companiilor care doresc să dezvolte un business sănătos pe piaţa românească. KeysFin deţine şi aplicaţia KeysFin Mobile, prin intermediul căreia utilizatorul poate accesa ușor şi rapid informaţii de contact, situaţii financiare, indicatori şi informaţii juridice de la peste un milion de companii şi PFA-uri active din România.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close