Prof. Daniel David (UBB): Separarea educaţiei de cercetare ne va “îngropa”

Organizarea a două ministere independente, pentru cercetare și educație, în noul guvern PSD, a fost o decizie proastă, care condamnă România la înapoiere, sărăcie şi marginalizare. Aceasta este opinia Prof. Univ. Dr. Daniel David, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni de ştiinţă din România, director fondator al Departamentului de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca.

“Când în toată lumea se vorbeşte de integrarea educaţiei (mai precis a învăţământului superior) şi cercetării într-o arie comună a educaţiei şi cercetării – pentru a uni eficient generarea, diseminarea şi utilizarea cunoaşterii -, noi avem din nou <inovaţii> instituţionale care ne vor îngropa. Nu ajunge că suntem pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte performanţa învăţământului preuniversitar (vezi rezultatele la testele P.I.S.A), învăţământului universitar (vezi clasamentele universităţilor) şi cercetării ştiinţifice (vezi clasamentele bazate pe inovaţie), – asta în condiţiile în care potenţialul nostru de inteligenţă şi creativitate nu este mai prejos -, dar cu noua opţiune administrativă a PSD se pare că vrem să ne aşezăm bine pe aceste locuri, cu impact nefast asupra competitivităţii ţării şi calităţii vieţii oamenilor”, scrie prof. David pe blogul său.

În ţările care contează la capitolul competitivitate și care sunt mereu primele în clasamentele internaţionale ce vizează domeniile preuniversitar, universitar şi de inovaţie, cercetarea/ştiinţa este în aceeaşi structură administrativă cu educaţia, a remarcat prof. David:

Danemarca: Ministry of Higher Education and Science

Franţa: Ministry of Higher Education and Research

Germania: Federal Ministry of Education and Research

Italia: Ministry of Education, University, and Research

Japonia: Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology

Marea Britanie: Minister of State for Universities and Science

Norvegia: Ministry of Education and Research

Olanda: Ministry of Education, Culture and Science

Suedia: Ministry of Education and Research

SUA: organizarea este mai descentralizată, dar între departamentele federale (echivalente ministerelor) există doar un departament de educaţie (Department of Education), care include şi inovarea, nu şi unul de cercetare. Cercetarea este coordonată de mai multe instituţii, neorganizate însă la nivel de departament federal.

Păcat că prin astfel de decizii, fără analiză de substanţă, nu doar că ratăm o şansă de a ne utiliza potenţialul intelectual bun de inteligenţă şi creativitate, pe care îl avem ca popor, dar facem paşi fermi spre trecut, inventând din nou (oare a câta oară şi când vom înţelege că trebuie să ne oprim…?) instituţii care ne blochează acest potenţial.

Prof. Daniel David

Departamentul de Psihologie Clinică şi Psihoterapie @ Universitatea Babeş-Bolyai

“Dacă nu înţelegem să punem în centrul oricăror <proiecte de ţară> sau politici publice de arhitectură a ţării actul educaţional şi de cercetare, ca motor generator, atunci nu ne utilizăm potenţialul intelectual bun de inteligenţă şi creativitate şi suntem astfel condamnaţi la înapoiere, sărăcie şi marginalizare, într-o lume tot mai globalizată. Țările pe care vrem să le ajungem din urmă economic/ca nivel de trai aşa fac, ce este atât de greu de înţeles? Nu sunt nici mai inteligenţi şi nici mai creativi, ci au instituţii educaţionale moderne, care le utilizează mai bine potenţialul intelectual”, susține profesorul clujean.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter