Programatorul-grădinar. Cum să îţi cultivi singur potenţialul?

Ce dacă atunci când îţi actualizezi profilul de LinkedIn cu tot ce ai învăţat nou şi cu noile tale proiecte finalizate cu succes, vei fi alergat de oamenii de HR şi bombardat cu zeci de oferte de recrutare? Nu vrei să ai de unde alege, să îţi cunoşti precis cota de piaţă şi să te vinzi cât mai bine?

Mircea Mitruțiu

Expert comunicare corporate și de brand & specialist în content marketing

Ce poate învăţa un programator de la un grădinar? Sau de ce IT-istul trebuie să fie propriul lui grădinar?

Un grădinar clasic pune suflet şi investeşte timp şi resurse fără număr în procesul migălos de cultivare a grădinii sale. Îşi proiectează mental grădina, alege plantele potrivite în care va investi, sapă, seamănă, plantează, udă, pliveşte buruienile. Iar diferenţa dintre o grădină bine întreţinută şi una crescută haotic sau părăsită, năpădită de iarbă şi buruieni, se face uşor remarcată. Aşa este şi cu abilităţile, talentele şi competenţele tale. Trebuie îngrijite şi cultivate permanent.

Este clar: dezvoltatorul software, programatorul IT, este o persoană resursă. Eşti talentat, cerut pe piaţă, pe val şi cu perspectivă. Asta nu înseamnă că îţi poţi permite să fii autosuficient, comod, atât de sigur pe tine încât să te culci pe o ureche. Nu deţii încă toate răspunsurile.

O persoană resursă ca tine, care vrea să îşi crească valoarea pe piaţă, investeşte în sine, zi de zi, pentru că are obiective personale şi ambiţie profesională, pentru că îşi fixează borne de evoluţie şi vrea mai mult de la sine.

Ce aş face eu în locul tău, din timp şi de bunăvoie, încă de la început de carieră şi pe tot parcursul ei, dacă aş vrea să mă plătesc şi să mă răsplătesc mai întâi pe mine?  

M-aş păstra informat, la curent cu noile tehnologii şi tendinţe în IT şi limbajele de programare. Dar nu m-aş mulţumi cu atât. Mi-aş lărgi orizontul de cunoaştere, pas cu pas, pentru a-mi pune mai bine în valoare know-how-ul tehnic. Aş citi şi studia despre antreprenoriat, despre startup-urile tehnice de succes, filosofia şi oamenii din spatele lor, despre oportunităţile de finanţare.

Antreprenoriatul te va ajuta să înţelegi unde e plusvaloarea şi profitul din spatele acţiunilor tale şi care sunt modelele de business pentru monetizarea şi scalabilitatea produselor pe care tu le proiectezi şi construieşti zilnic.

Aş deprinde tehnici de stimulare a creativităţii, de inovare şi marketing de produs, pentru a şti cum să înglobez know-how-ul meu tehnic într-un produs creativ şi cerut pe piaţă. Şi cine ştie când vei decide chiar tu să faci pasul cel mare şi să treci de la stadiul de expert angajat la remote work, freelancing sau antreprenoriat.

Aş învăţa şi m-aş instrui permanent, şi nu m-aş autolimita la cursurile pe care vrea să mi le ofere gratuit compania. Angajatorul investeşte în cunoaşterea ta doar atât cât are el nevoie în acel stadiu al afacerii, pentru a te valorifica superior ca resursă. Tu însă fă-ţi un bine şi completează aria lui de interes, pentru că ştii mai bine unde vrei să ajungi. Pe lângă hard skills-urile profesionale, pune-ţi la punct competenţele complementare, de tip soft-skills. Învaţă management de proiect, management de echipă, managementul timpului, fixarea şi gestionarea priorităţilor, tehnici de comunicare şi vânzare.

Dă-ţi jos ochelarii de cal şi căştile de pe urechi, deschide bine ochii, priveşte în jur şi ascultă. Învaţă să înţelegi care sunt nevoile stringente şi dorinţele oamenilor pe care le poţi satisface, care sunt problemele celorlalţi pe care tu le poţi rezolva. Foloseşte-ţi instinctul şi empatia şi adaugă la ele puţine cunoştinţe şi noţiuni de sociologie şi psihologie a consumatorului. Dacă nu îţi place sau nu ai această chemare, poţi oricând să te asociezi cu oameni de management, marketing, comunicare şi branding. Cu oameni ca mine.

Brandul personal face diferența

Dacă tot ai devenit atât de bun şi valoros, un om-resursă complet, informat şi instruit, de ce nu te-ai marketiza, de ce nu ai investi ceva timp şi bani în brandingul tău personal de expert? Angajatorii refuză, în general, să investească în programe de branding personal pentru experţii lor valoroşi, menite a le creşte reputaţia şi a le recunoaşte meritele şi contribuţia la succesul produselor şi serviciilor lor, de teamă că îi va face prea cunoscuţi pe piaţă şi îi vor pierde în favoarea concurenţei, care licitează şi plăteşte mai mult pentru a-i atrage. Competiţia acerbă, uneori chiar unfair, pentru talente, îi face să ţină valoarea sub obroc.

Dar nimeni nu te opreşte pe tine, programator bine plătit, talentat şi conştient de valoarea ta, să investeşti singur în brandul tău personal şi să devii vizibil. Un expert cunoscut şi recunoscut. Să spui răspicat şi public că exişti, să arăţi lumii ce ştii să faci, să îţi spui povestea, să îţi construieşti blogul ca instrument de branding personal. Ce dacă atunci când îţi actualizezi profilul de LinkedIn cu tot ce ai învăţat nou şi cu noile tale proiecte finalizate cu succes, vei fi alergat de oamenii de HR şi bombardat cu zeci de oferte de recrutare? Nu vrei să ai de unde alege, să îţi cunoşti precis cota de piaţă şi să te vinzi cât mai bine? Nu vrei să dispui de alternative, să fii tu cel care decide pentru tine?

În fine, o ultimă recomandare pentru tine: ai grijă de timpul şi sănătatea ta, pentru că sunt cele mai preţioase active de care dispui. Nu te „arde” inutil, nu te consuma pentru alţii dacă nu ai şi tu o miză personală în asta, un câştig al tău. Evită stresul şi conflictele inutile. Şi fă-ţi mereu noi prieteni. Fă networking în aria ta de expertiză, dar şi în afara ei. Construieşte-ţi propria ta reţea de relaţii, specifică şi selectivă. Conectează-te cu oameni de HR, cu antreprenori tech, cu autori ce scriu despre oameni ca tine.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter