Provocări şi soluţii pe piaţa muncii din zona de vest

Când, la sfârşitul lui 2013, ne avertizam clienţii despre faptul că majoritatea companiilor din zona de vest previzionează, pentru anii următori, creşteri de personal cu valori între 15 şi 50 la sută din numărul de angajaţi pe care îl aveau la data respectivă, nimeni nu ar fi putut bănui bulversarea care va urma.

Adriana Bădescu

Managing Partner @ A&C Consulting Centre

Am încercat să găsim atunci, împreună cu managerii de resurse umane, soluţii proactive pentru ca viitoarele creşteri să nu îi găsească nepregătiţi, atât în ceea ce privea creşterea companiei lor, cât şi referitor la fluctuaţia ce putea fi previzionată. S-a demonstrat ulterior că, oricâte măsuri au luat, fluctuaţia de personal a fost foarte greu de stăpânit.

Dar care este situaţia la ora actuală, ce se întâmplă pe piaţa forţei de muncă din zona de vest (judeţele Timiş, Arad, Caraş-Severin, Hunedoara)? Răspunsul este simplu: noii angajaţi sunt foarte greu de găsit, atât la nivel de execuţie (operatori), cât şi la nivel de specialişti (ingineri de proces, ingineri de calitate, manageri de proiect etc.). Dar, dacă nu mai există personal, de ce continuă să se deschidă firme în aceeaşi piaţă a forţei de muncă? De data aceasta, răspunsul este: deoarece în această piaţă există forţă de muncă specializată. Atunci, vă veţi întreba, pe bună dreptate, care este situaţia?

Încă din 1999, dar cu preponderenţă din 2003-2004, în zona de vest a României au existat investiţii masive în fabrici de producţie, în special din domeniul automotive, electronică şi în centre de dezvoltare software. Cifrele şi realitatea demonstrează că, în judeţele din zonă (poate excepţie face Hunedoara), nu prea există şomaj; că în industria automotive lucrează, în zona de vest, peste 65.000 de angajaţi, iar în dezvoltare software – peste 15.000, majoritatea în companii multinaţionale, că universităţile au scăzut în mod constant, după 1990, cifrele de şcolarizare pentru inginerie, şi le-au crescut pe cele economice, juridice, sociale. Dar, dacă o companie străină, în domeniile enumerate, doreşte să îşi deschidă o locaţie în România, este destul de probabil că se va orienta pe o piaţă a forţei de muncă în care există precedent, în care va spera că, acordând anumite beneficii suplimentare, să poată atrage angajaţii altor companii; ceea ce, de regulă, se şi întâmplă.

Soluţiile adoptate de companiile existente pe piaţă (unele prezente din 1999), pentru a-şi păstra actualii angajaţi şi a atrage alţii, sunt multiple, unele dintre ele chiar inovative: definirea unor trasee de carieră şi/sau acordarea unor bonusuri de fidelitate, dacă angajatul nu părăseşte compania un număr de ani, beneficii flexibile, program de lucru flexibil şi/sau home-office, creşterea salariilor pe anumite categorii de personal, schimbarea structurilor organizaţionale, astfel încât să creeze cât mai multe oportunităţi pentru angajaţii lor, „plusarea” ofertei concurenţilor care le ofertează angajaţii şi multe altele. Din păcate, acestea s-au dovedit mai mult sau mai puţin eficace. Fluctuaţia a rămas ridicată, cu preponderenţă pe anumite domenii, departamente sau categorii de personal (de exemplu, în domeniul calităţii, unde valorile salariilor au ajuns aberante și nu pot fi comparate cu angajaţi cu aceeaşi educaţie şi experienţă, din alte domenii).

Din păcate, puţini dintre angajatori au înţeles că secretul reţinerii și creşterii performanţei angajaţilor (inclusiv a celor nou veniţi în organizaţie) este investiţia în creşterea competenţelor lor profesionale. Există o anecdotă în care un manager este întrebat de ce nu îşi instruieşte angajaţii, iar răspunsul lui este: „Ce mă fac dacă îi instruiesc şi apoi pleacă?”. Replica interlocutorului este:  „Ce te faci dacă nu îi instruieşti şi ei rămân?”. Rezultatul este o creştere artificială a salariilor, în foarte mică măsură legată de productivitate, relocarea unor specialişti din alte zone geografice şi supraîncărcarea managerilor, care doresc să obţină rezultate, cu angajaţi puţin instruiţi.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter