România vs. Europa: cum arată primul job, în viziunea absolvenților de universitate

Așteptările tinerilor din România, în ceea ce privește primul loc de muncă, vizează un salariu lunar de 2.200 de lei și un program de lucru săptămânal care nu depășește 40 de ore, preferabil într-o corporație mare, într-o poziție specializată, arată raportul independent Graduate Barometer 2016, lansat de Trendence Institut.

Pretențiile absolvenților de universitate din România nu sunt cu mult diferite de cele ale ungurilor și polonezilor. Tinerii români își doresc ca primul loc de muncă să le aducă un venit anual de 5.954 euro și să nu îi solicite săptămânal mai mult de 40 de ore. Însă așteptările sunt departe de media europeană, care se ridică la un venit anual de 23.127 euro, adică aproape 2.000 euro pe lună, și 42 de ore de lucru săptămânal. Conform rezultatelor studiului, cele mai mari așteptări sunt cele ale tinerilor elvețieni, cu un program de lucru de 44 de ore, dar și un salariu pe măsură – peste 60.000 euro anual.

Același raport evidențiază și prioritățile în carieră ale celor proaspăt intrați în câmpul muncii din România. 83,9 la sută dintre ei preferă o angajare permanentă. Situația nu este cu mult diferită la nivel european – 81,6 la sută dintre tineri optează pentru aceeași variantă. Doar 16,1 la sută în România, respectiv 18,4 la sută în Europa, preferă să fie angajați temporar. Trendul absolvenților români nu diferă cu mult de cel european. Când vine vorba de sarcinile dorite, 53,8 la sută dintre absolvenții europeni își doresc sarcini strategice, în detrimentul sarcinilor operaționale, și sunt urmați îndeaproape de 51 la sută dintre români. 57,2 la sută dintre studenții români își doresc să lucreze într-o corporație mare și la fel își doresc și 53,8 la sută dintre absolvenții din celelalte țări. Românii, în proporție de 59,4 la sută, și europenii, 55,6 la sută, urmăresc să ocupe o poziție specializată în cadrul companiei și doar 40,6, respectiv 44,4 la sută, tind spre o funcție de management.

Diferențe între preferințele absolvenților români și cele înregistrate la nivel european se pot remarca în ceea ce privește pregătirea pentru jobul dorit. În timp ce 54,6 la sută dintre europeni mizează pe specializare, 53,6 la sută dintre români aleg acumularea de competențe și aptitudini generale. Mai mult, dacă 61,5 la sută dintre români sunt pregătiți să cumuleze cunoștințele și aptitudinile necesare în cadrul unui program de training, 51,1 la sută dintre absolvenții din alte țări vor să între direct pe post. Când vine vorba de cât de mult îi ajută cursurile studiate pentru intrarea pe piața muncii, studenții români, în proporție de 54,2 la sută, sunt de părere că acestea le oferă competențele și aptitudinile necesare, în timp ce doar 43,7 la sută dintre absolvenții europeni fac aceeași afirmație. Studiul a fost realizat între septembrie 2015 și februarie 2016, în 930 de universități din 24 de țări, cu participarea a 300.000 de absolvenți.

În România, spiritul antreprenorial se face simțit mult mai mult în rândul celor care au urmat cursurile Universității Româno-Americane. Dacă la nivel european și național doar 24,1, respectiv 37,6 la sută dintre tineri cochetează cu ideea de a-și deschide propria firmă, 43,9 la sută dintre absolvenții Universității Româno-Americane au de gând să facă acest pas în timpul studiilor sau după absolvire. “Consilierea academică și orientarea în carieră a studenților reprezintă un obiectiv al programului strategic al universității noastre. Ne dorim ca tinerii să dobândească, pe parcursul anilor de studiu, competențele necesare, și să-și dezvolte aptitudinile, pentru a reuși pe piața muncii. Prin numeroasele programe de consiliere în carieră, de pregătire practică și un corp academic format atât din profesori de prestigiu, cât și din specialiști de top în domeniile lor de activitate, studenții descoperă ce le place și învață cum să transforme o pasiune într-un stil de viață. Astfel, odată ce și vor găsi locul de muncă dorit, nu doar că vor avea competențele necesare pentru a fi foarte buni în ceea ce fac, dar activitatea desfășurată le va aduce și o mare satisfacție. Studenții dobândesc independență și curaj din punct de vedere profesional, care se manifestă, în multe cazuri, prin decizia de a se dezvolta în mod independent și a deschide propria afacere”, declară Ovidiu Folcuț, rectorul Universității Româno-Americane.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter