Sibianul care a cucerit lumea

Faptul că nimeni nu este profet în țara lui a devenit, în epoca globalizării, o banalitate. Că așa stau lucrurile poate confirma, mai mult decât oricine, un sibian, celebru în întreaga lume, dar un ilustru necunoscut în țara lui. Sebastian Strasser locuiește în Germania de aproape trei decenii, iar de atunci a luptat din greu pentru a ajunge în elita mondială, într-o industrie în care intră cam cine vrea, dar rezistă cine poate: cea a publicității. Pe internet, orice încercare de a găsi informații despre Sebastian Strasser, în limba română, este sortită eșecului.

Totuși, nu-i greu să afli că româno-germanul a adunat, de-a lungul carierei, peste 100 de premii la festivaluri internaționale de primă mână: zece „lei” la Cannes, locuri pe podium la London IAA, New York Festival, D&AD, Eurobest Festival, One Show, Clio Awards sau Montreux, dar și titlul de director al anului în Franța, în 2010, la D&AD Awards, ori medalia de aur la VDW Award (German Advertising Festival), în 2011. La începutul deceniului trecut, a obținut marele premiu al Clubului Art Director din Italia (ADCI), o organizație ce reunește cei mai respectați profesioniști din domeniul publicitar. Germanul de origine română s-a impus cu un spot comandat de McCann Erickson Roma, pentru Radioteleviziunea Italiană (RAI). Unul dintre spoturile regizate de Sebastian Strasser pentru Volkswagen, Kids on Steps, este clasat între cele mai bune 20 din secolul al XXI-lea, în topul întocmit de Gunn Report în 2015.

Născut globetrotter

Povestea lui Sebastian Strasser începe la Sibiu, pe 6 noiembrie 1967. Ambii părinți erau actori la secția germană, la fel ca și bunicii săi. Contactul lui Strasser jr. cu Sibiul s-a întrerupt pe când avea șase ani, atunci când părinții s-au mutat la Timișoara. Nici aceasta nu avea să fie destinația sa finală. Odată cu despărțirea părinților, a ajuns la București, acolo unde se mutase mama lui. „Planul alor mei era ca, la 18 ani, să mă mut în Germania. Mai devreme nu se punea problema. Se temeau să mă lase să plec la o vârstă mai fragedă, din cauza <relelor> Occidentului. După terminarea liceului, n-am mai vrut eu să plec, așa că am rămas în București până la 21 de ani”, își amintește Sebastian Strasser.
După ani buni, în care a încercat mai multe „drumuri”, Sebastian și-a împlinit visul de a lucra în televiziune. A ajuns la ARD, unde apărea ca editorialist, în fiecare sâmbătă, într-una dintre cele mai vizionate emisiuni ale vremii. După o vreme, a renunțat și s-a îndreptat spre publicitate. Primele sale producții nu au fost însă pe gustul mai-marilor de la agențiile de publicitate. „În publicitatea din Germania, totul trebuia să fie mai frumos decât în realitate, indiferent că este vorba de mașini, fete sau televizoare. Asta-i prima regulă: nu trebuie să fii <cool>, ca să reușești. Nu era pentru mine – mie îmi place să prezint realitatea <nefardată>”, spune Sebastian Strasser.

Primele succese

În aceste condiții, Strasser a decis să-și încerce norocul în Marea Britanie. A stat câteva luni în Londra, iar mișcarea s-a dovedit a fi una inspirată. „Pentru un creator de publicitate, Anglia este testul suprem. Ca să reușești acolo, trebuie să ai idei ieșite din comun. Am bătut din ușă în ușă și, în cele din urmă, am găsit primul client interesat de munca mea: Microsoft. A urmat Coca-Cola, pentru care am conceput prima mea campanie internațională”. Succesul din insula britanică i-a deschis o mulțime de uși în Germania, iar prima „comandă” a venit de la MasterCard. Au urmat Enex, Commerzbank, eBay, E-Plus și multe altele. „Sunt un creator atipic pentru piața germană. Cred că de vină este educația <latină>, primită în România”.

Și-a câștigat definitiv un loc în elită odată cu spotul pentru Volkswagen, comandat de DDB Berlin. Lucrarea sa a cucerit nenumărate premii, la cele mai importante festivaluri. Dacă aveți dubii, înarmați-vă cu răbdare și parcurgeți o listă (aproape) completă: o medalie de aur, două de argint și una de bronz, la TV Cinema & Radio Advertising Awards New York 2005, aur la Festivalul Internațional de Publicitate de la Londra, două medalii de aur la Mobius Advertising Awards 2004, argint la 84th Art Directors Awards, din nou aur, la festivalul de la Montreux, un argint și un bronz, la The One Show. Plus clasarea în Top 20 al celor mai bune spoturi din secolul al XXI-lea.

German cu suflet de român

Sebastian Strasser recunoaște că nu și-a mai reînnoit pașaportul românesc, însă nici nu a făcut o cerere de renunțare la cetățenie. „Asta contează foarte puțin. Important este să fii român în suflet, nu în acte. Dacă mi s-ar propune, aș veni să muncesc în România. De ce nu? Depinde din partea cui vine oferta și care ar fi condițiile, pentru a face lucruri de calitate. Una peste alta, simt că sunt un norocos, fiindcă am în mine aceste două suflete: cel german și cel român. Atunci când ajung în Germania, multor români le este rușine să spună de unde vin. Deși vorbeam perfect germana și m-am adaptat mai rapid, și eu aveam rețineri la început. Acum spun oricui, din start, cine sunt și de unde vin. Sunt mândru că m-am născut în România. De altfel, în Anglia, multă vreme nici nu am fost cunoscut ca un regizor german, ci ca unul român”.

Spot pentru „naționala” de fotbal

Una dintre pasiunile lui Sebastian Strasser este fotbalul. „În tinerețe, asta făceam toată ziua. Băteam mingea în parcul Sub Arini, la Sibiu, și nu pierdem nici un meci al Șoimilor, care jucau în liga a doua. Îmi amintesc că, de fiecare dată când mergeam pe stadion, cumpăram semințe. Îmi imaginez că pentru un român nu sunt lucruri ieșite din comun, dar eu mă amuz mereu când îmi amintesc de ele”. Între timp, a avut contacte cu fotbalul românesc și la nivel mai înalt. „Unul dintre amicii mei din Germania era fostul internațional Ionuț Lupescu. La începutul anilor ’90, pe când juca la Bayer Leverkusen, mi-a propus să fac un spot pentru echipa națională. Am acceptat și am fost mulțumit de ce a ieșit”.

CARIERĂ LA HOLLYWOOD

De puțină vreme, Sebastian Strasser a făcut un pas pe care și l-a dorit tot timpul. În 2015, s-a alăturat WME (William Morris Endeavor Entertainment), o companie din Los Angeles, cu speranța că va putea să se lanseze serios și în industria filmului. A avut o primă tentativă în 2005, atunci când filmul său scurt, Happy End, a fost lansat în cadrul Berlinalei. Sebastian lucrează la mai multe proiecte și speră ca ele să fie prezentate publicului cât mai curând.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter