Știi ce lipsește din anunțul tău de angajare?

Foarte mulți manageri și antreprenori se plâng, de ceva vreme, că nu mai reușesc să găsească oameni care să vrea să muncească în pozițiile libere din companiile pe care le conduc. Sute, ba chiar mii de posturi declarate libere, nu își găsesc ocupanții, iar fenomenul devine tot mai grav, imediat ce constatăm că, dintre cei angajați, foarte mulți abandonează, anulează sau denunță contractele de muncă după câteva luni.

Doru Șupeală

Marketer. Communicator. Playmaker.

Am scris, acum un an și ceva, un articol mult mai amplu despre cauzele profunde ale acestei situații. Acum aș vrea să ne uităm la ceea ce aparent este un detaliu, dar de fapt este un element fundamental ce lipsește din ofertele de angajare ale companiilor de la noi.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Pe lângă datele absolut firești legate de postul oferit – responsabilități, poziție și relații în organigramă, abilități, educație, experiență anterioară și tot ce ține de profilul candidatului, în campania de comunicare publică a unor poziții deschise spre recrutarea de noi angajați -, companiile uită total sau, mai rău!, fușeresc abominabil un set de informații esențiale.

Și nu mă refer aici la detaliile financiare ale contractului propus (salariu, drepturi suplimentare, bonificații etc), pe care fetele mari (mult prea mari!) care sunt oamenii de HR și managerii din companiile de la noi se rușinează să le enunțe, de parcă această secretomanie stupidă ar mai avea vreun rost și vreo eficiență.

De ce să nu folosești cifrele din oferta salarială standard, ca să atragi pe cei potriviți și să îi filtrezi pe cei care îți consumă timpul inutil și renunță când află cât ești dispus să plătești?

De ce să nu introduci în anunț oferta financiară, pentru a măsura rata de răspuns a candidaților și a vedea, astfel, cam care este situația reală de pe piața muncii și cam unde ar trebui să se situeze oferta ta?

Mă rog, nu voi pricepe vreodată prostia acestei decizii „manageriale”, de vreme ce, în aproape orice organizație, oamenii discută liber și cunosc cel puțin aproximativ veniturile colegilor, foarte repede după ce intră în pâine. Dar asta este altă discuție. Să revenim la tema noastră de azi:

Rolul de magnet al misiunii organizației

Un element esențial în procesul de recrutare și selecție, atunci când companiile sunt normale la cap și au manageri care n-au trecut prin școală ca Veorika prin rolul de premier, este comunicarea viziunii, misiunii și valorilor companiei și, implicit, verificarea compatibilității dintre profilul și personalitatea candidatului și cultura companiei.

Cu alte cuvinte, este extraordinar de important să spui potențialilor candidați de la bun început care este rostul existenței organizației tale (vezi acest articol), care este misiunea pe care ți-ai asumat-o și o urmezi ca grup uman, care este visul pe care vrei să îl împlinești și care sunt principiile în care crezi și pe care le prețuiești.

Cum să se regăsească omul ăla, pe care vrei să îl angajezi, într-un univers cultural al unei organizații, dacă principiile, preocupările și ideile sale sunt absolut diferite, incompatibile cu modul în care organizația și cei trăitori deja în ea văd lucrurile?

Nu e absolut normal să îi spui omului nu doar ce va avea el de făcut concret la serviciu, ci, mai ales, DE CE va face lucrurile respective?

Nu crezi că, dacă îi oferi angajatului un sens profund, major, dincolo de datele strict operaționale, va munci altfel?

Nu ai vrea ca omul ăla să vină la muncă nu doar pentru amărâtul ăla de salariu, ci și pentru că participă concret, zi de zi, la o cauză bună, la împlinirea unui ideal, pe care îl conștientizează, îl consideră util omenirii și îl vede ca un element care contribuie direct la construirea unei lumi mai bune?

Cum arată anunțurile de la noi?

Hai să „răsfoim” câteva dintre anunțurile găsite, la întâmplare, pe BestJobs (am și capturi de ecran dacă ne ies vorbe). Am ales câteva companii din zona Ardealului, din sectoare cu competiție peste medie, când vorbim de piața muncii:

Telenav: Nimic despre misiunea companiei în anunțul de angajare.

În pagina separată de prezentare a companiei: „Telenav  is a location based services company that provides services including GPS Navigation, local search, automotive navigation solutions, mobile company’s headquarters are located in Sunnyvale, California in the United States with additional offices in China, Germany and was first established in 1999 by HP Jin, YC Chao, Sal Dhanani and Robert Rennard to provide GPS-based navigation software on mobile January, skobbler joined Telenav team to continue enhancing the power of OpenStreetMap and to bring the best navigation experience to mobile devices and connected cars”.

Adică nimic despre scopul fundamental al companiei, de ce este ea deosebită, diferită, de preferat, care îi este rostul în viață. Doar date despre istoria și localizarea geografică și o indicație destul de generală despre domeniul de activitate.

Sanex: Nimic despre misiunea, cultura și valorile companiei, în anunțul de angajare.

În pagina despre companie, te doare mintea ce limbaj e folosit: „Intr-o piata cu o dinamica accentuata si o concurenta acerba, SANEX SA este cunoscuta si recunoscută în Romania de 45 ani ca producatorul de placi ceramice (faianță și gresie) și decoruri (brâuri și medalioane), cu cea mai stabila evolutie. Puterea de a se adapta la cerintele si tendintele pietei se reflecta in grija pentru imbinarea experientei tehnice cu provocarile continuue pe care inovatia estetica le aduce in acest domeniu. Integrarea în anul 2004 în portofoliul grupului austriac LASSELSBERGER, unul dintre cei mai mari producători de plăci ceramice din Europa, a adus societății SANEX . un aport semnificativ de know-how si o orientare mai puternica pentru cercetare si inovatie, pentru alinierea la tendintele internationale”.

Analiză seacă și inexpresivă de piață, combinată cu limbisme și sloganuri din epoca de aur a propagandei găunoase, nimic pentru mintea și sufletul actualului sau viitorului angajat. Mi-a plăcut aia cu brâurile, mi se pare un element radical de emoționare și diferențiere. Not!

Brinel: În anunț, nimic despre companie, cultură, valori. Nimic.

În pagina de descriere a companiei, ceva care se potrivește, probabil, altor mii de companii IT: Brinel is one of the most successful IT vendors, with national coverage, focusing on business development through software and hardware solutions, systems integrations and expanding communications convergence”.

Teraplast: În anunțul de angajare, nimic, absolut nimic despre companie, misiunea și valorile acesteia.

În pagina generală de descriere a companiei, găsim o indicație despre vechime, care nu este valorificată pentru a transmite o identitate diferită. În rest, limbă de lemn cât cuprinde, vorbărie birocratică fanfaronardă. Nimic, dar nimic care să îl facă pe om să se emoționeze și să contribuie la un vis:

”Suntem pe piata din 1896. Teraplast . face parte din grupul Teraplast, cel mai mare procesator de PVC din Romania si unul dintre principalii producatori de materiale pentru piata instalatiilor si constructiilor. Grupul s-a aflat constant in slujba clientilor si a partenerilor sai, dedicandu-se dezvoltarii permanente a activitatii. Teraplast a investit constant in dezvoltarea tehnologica, avand in prezent capacitatea de a furniza pe piata materialelor de constructii solutii moderne, eficiente si inovatoare, precum sistemele de scurgere, canalizare si aductiune, sistemele de amenajari interioare, sistemele de tamplarie termoizolanta sau sistemele de inchidere exterioara cu panouri termoizolante. Parcul Industrial de la Saratel are o suprafata totala de aproximativmp, din careapartin companiei Teraplastmp sunt in proprietatea subsidiarei Plastsistem, iar restul demp apartin companiei Politub, membra a Grupului Teraplast. Grupul Teraplast este o prezenta puternica pe piata romaneasca, iar planurile pe termen mediu prevad o dezvoltare la nivel regional.”

IPROEB Bistrița: Nimic despre misiune, valori, atragerea în companie, în anunțul de angajare.

În pagina dedicată firmei, scrie așa: „Proiectarea, producţia şi comercializarea următoarelor produse: – conductoare electrice neizolate din Al, Ol-Al şi Alloy; – cabluri electrice izolate în PVC, cauciuc şi polietilenă; – cabluri de tracţiune; – izolatoare compozite; – materiale electroizolante; – mijloace de automatizare”.

Să nu te apuce durerile de cap? Mno, atâta s-o putut.

Medical Express: Nimic despre companie, cultură și misiunea ei, în anunțul de angajare.

În pagina de descriere a companiei: „Cu o experienţă în domeniu de peste 19 ani, Medical Express este unul din principalii furnizori de produse și dispozitive medicale din România, cu sedii in 12 dintre principalele orașe din țară și o echipă de vânzări dinamică. Eşti pregătit să dai tot ce poţi şi îţi place să obţii rezultate pe măsură? La Medical Express poţi să-ţi construieşti viitorul! Alături de noi vei găsi un mediu de lucru proactiv şi deschis, care să-ţi permită dezvoltarea personală şi profesională. Dacă eşti serios, corect, optimist, cu putere şi dorinţă de muncă şi ai soluţii inovative în faţa provocărilor, te invităm să aplici pentru un loc în echipa noastră”.

Adică sloganuri, vorbăraie, bla-bla, nimic despre rostul existenței companiei, despre modul concret și diferit în care aceasta aduce valoare lumii în care trăiește.


Pledoaria mea e acum mai completă, ne-am lămurit, da?

Te-ar inspira vreunul din mesajele de mai sus? Te-ar determina să acționezi, să te interesezi, să candidezi? Eu cred că nu.

(Trebuie să fiu corect și să spun că am găsit și companii care știu să se prezinte, dar acestea sunt, din păcate, foarte puține și, în general, sunt multinaționale care aplică o procedură și o rețetă universală, neadaptându-și mesajul la piața locală. Uneori e bine să mergi cu un mesaj unitar oriunde pe glob, uneori nu strică să îl adaptezi măcar puțin, dar asta e altă discuție).

Puțin ajutor de la Simon Sinek

Putem face lucrurile altfel, le putem face mai bine, mai inteligent, mai eficient și mai cinstit? Eu cred că da, important e să vrem și să învățăm cum e corect să fie făcute. De exemplu, citind câte o carte care ne învață asta, așa cum este și „Începe cu DE CE”, a lui Simon Sinek. Hai să jucăm acum un pic un fel de „Simon says”, parafrazându-i ideile din carte:

Când scrii acel anunț de angajare, cât de bine exprimi și pui în valoare cauza organizației, cultura acesteia, rostul ei de a fi? Cum faci să comunici aceste lucruri esențiale către publicul extern, astfel încât să obții candidaturi exact de la cei care sunt compatibili cu rostul organizației tale și cu setul tău de valori?

Dacă, atunci când faci angajări, pornești de la DE CE, cresc enorm șansele de a atrage de partea ta oameni pasionați de lucrurile în care și tu crezi. Ideea este să angajezi oameni pasionați de acel DE CE al tău, de scopul, cauza sau convingerea care te însuflețește pe tine, acei oameni compatibili cu propria ta cultură.

Marile companii nu angajează oameni pricepuți și apoi îi motivează, ci angajează oameni deja motivați, inspirându-i. Oamenii fie sunt motivați, fie nu. Dacă nu le oferi indivizilor entuziaști un lucru în care să creadă, ceva spre care să tindă mai important decât jobul lor în sine, atunci ei se vor automotiva, găsindu-și un alt loc de muncă, o altă poveste pe care să o trăiască pasionat.

Companiile conștiente de acel DE CE care le motivează sunt în stare să-și inspire angajații. Aceștia sunt mai productivi și inovatori, iar sentimentul pe care îl au când se duc la muncă atrage și alți oameni dornici să lucreze acolo. Nici nu e greu să îți dai seama de ce companiile cu care ne place să facem afaceri sunt totodată și cele mai bune firme angajatoare.

Aș încheia cu două citate, menționate și ele în cartea lui Sinek.

Mai întâi, Herb Kelleher, cel care a construit succesul enorm (și brandul extraordinar de puternic) al companiei aeriene Southwest Airlines:

„Nu angajați în funcție de aptitudini, ci de atitudini. Pentru că aptitudinile se pot învăța întotdeauna, dar atitudinile corecte sunt mult mai rare și valoroase”.

Și apoi cel mai tare anunț de angajare scris vreodată. Autorul este Ernest Shackleton, organizator al unei expediții extrem de ambițioase și aventuroase în Antarctica, la începutul secolului trecut:

„Se caută oameni pentru o călătorie riscantă. Salariul este mic, mediul de lucru este cumplit de ostil, vor fi luni întregi de întuneric absolut și pericol constant. Întoarcerea în deplină siguranță este pusă sub semnul întrebării. Garantez onoare și recunoaștere în caz de succes”.

Și acum, te rog, întoarce-te la anunțurile de angajare ale companiei tale și fă ceea ce trebuie făcut. Spor la treabă!

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close