Tatiana Oana (Star Transmission): „STC este mai mult decât muncă – este un stil de viață”

La compania Star Transmission (STC), una dintre cele mai importante investiții din jumătatea de vest a țării, scopul suprem este acela de a avea clienți complet mulțumiți. Pentru a se bucura în continuare de succesul întregistrat până acum, fiecare departament are responsabilități bine definite. Misiunea departamentului de Resurse Umane este foarte clară: cooptarea în cadrul echipei a unor noi membri de calitate și oferirea celor mai bune condiții angajaților deja existenți. 

Absolventă de Facultate de Mecanică  – TCM (Tehnologia Construcţiilor de Maşini), în cadrul Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, Tatiana Oana este HR Manager în cadrul companiei Star Transmission. Tatiana Oana vorbeşte despre procesul de recrutare, structura interviurilor de angajare şi despre cele 500 de poziţii deschise în cadrul companiei.

sb.business: Una dintre campaniile de promovare pe care le-ați derulat în ultimele luni l-a avut ca personaj principal pe Mihai, angajat la Star Transmission. Probabil că multă lume, mai ales din județul Alba, a auzit acest spot publicitar. Cum se derulează procesul de recrutare la STC și ce alte instrumente folosiți de obicei?

TATIANA OANA: Procesul de recrutare este unul foarte intens, continuu și extrem de provocator. Abordăm toate metodele și instrumentele specifice unui astfel de demers. Campaniile de marketing se desfășoară de mai mulți ani. Organizăm și participăm activ la evenimente specifice pentru recrutare, colaborăm cu instituțiile de învățământ, cu autoritățile, și dezvoltăm împreună programe cu impact mare, pe termen lung. Toate acestea au drept scop orientarea tinerilor spre meseriile de care avem nevoie și pregătirea lor cât mai adecvată cerințelor noastre. 

Cum sunt structurate interviurile de angajare? Mai folosiți întrebările standard?

Metodele de selecție pe care le aplicăm sunt alese în funcție de mai multe elemente. Vorbim, bineînțeles, despre cerințele necesare ocupării postului, dar vorbim și despre numărul de posturi de același fel. Instrumentele pe care le folosim includ teste specifice, probe de lucru, interviu 1:1, dar și centre de evaluare în care regăsim tot ansamblul, inclusiv probe de grup. Opinia mea despre întrebările standard este că ele au mai degrabă rolul de a oferi candidatului posibilitatea să se destindă, să se simtă “într-o zonă de confort”. Fiind întrebări standard, candidatul se așteaptă să-i fie adresate. Drept urmare, își poate pregăti anticipat și răspunsul și să ni-l ofere, în maniera pe care și-o dorește. Chiar și așa, unii o fac, alții nu. De aici începe partea interesantă. Răspunsurile date la întrebările standard deschid noi direcții de abordare și, mai ales din acest punct, suntem interesați de răspunsurile candidatului.

Care sunt pozițiile pentru care găsiți cu dificultate candidați potriviți? Limba germană constituie un avantaj?

Într-adevăr, este mai dificil să găsim persoane calificate, care vorbesc și limba germană. De asemenea, există minusuri în oferta pieței forței de muncă pe anumite domenii pentru care sistemul de învățământ a redus semnificativ sau chiar a desființat programele. Mă refer la meseriile de operatori CNC, rectificatori, strungari, frezori, lăcătuși montatori, dar și lăcătuși și electricieni, pentru activități de mentenanță. Cu siguranță, vorbirea limbii germane constituie, în general, un avantaj, deoarece comunicarea/colaborarea cu Germania este foarte intensă. Dar avem și foarte multe posturi pentru care vorbirea limbii germane nu este o cerință obligatorie. La fel este și cu vorbirea limbii engleze. Precizăm, cu siguranță, în anunțurile de pe site-ul companiei și nu numai, ce anume este obligatoriu și ce constituie un avantaj.

Ce apreciați cel mai mult la un candidat?

Apreciem în mod deosebit cunoștințele teoretice solide, acompaniate de experiență. Din păcate, întâlnim adesea candidați care, conform certificatului de calificare/diplomei de absolvire, ar trebui să posede cunoștințele teoretice minime, de bază, necesare postului pentru care candidează, însă, în fapt, ele sunt fie insuficiente, fie chiar inexistente. Sunt câteva calități pe care le apreciem în mod deosebit la un candidat.  Ne dorim oameni capabili, entuziaști, cu atitudine proactivă, integri și responsabili. Dacă un candidat demonstrează un potențial bun și se implică cu dorință maximă de a se dezvolta, cu toate calitățile pe care le-am enumerat înainte, atunci reușim sigur împreună.

Ne dorim oameni capabili, entuziaști, cu atitudine proactivă, integri și responsabili. Dacă un candidat demonstrează un potențial bun și se implică cu dorință maximă de a se dezvolta, cu toate calitățile pe care le-am enumerat înainte, atunci reușim sigur împreună.

Câți angajați aveți în acest moment? Cum sunt motivați să rămână în companie?

La Cugir și Sebeș avem, în acest moment, puțin peste 1.400 de angajați. Pentru că ne dezvoltăm într-un ritm accelerat, căutăm peste 500 de noi angajați. Fluctuația în companie este sub șase la sută pe an. În această cotă sunt contabilizate și persoanele care suspendă contractul pentru creșterea copilului, până la doi ani, precum și persoanele care se pensionează. Dintre celelalte persoane care părăsesc compania, majoritatea aleg un contract de muncă în străinătate – este o situație cu care nu putem concura. Din fericire, sunt cazuri pe care le putem considera izolate. Ce demonstrează acest indicator? Demonstrează faptul că angajații, și nu numai angajații-cheie, rămân în companie.

Cum ne motivăm salariații? Oferindu-le un pachet cu elemente diverse: salarizare atractivă, condiții de muncă foarte bune, posibilitate de dezvoltare profesională, mediu de lucru performant, oportunități de colaborare la nivel internațional, asigurare de viață, program medical de sănătate, masă caldă la cantina proprie, transport asigurat și multe altele. Ne dorim să avem o atmosferă de lucru deosebită, caracterizată prin entuziasm, implicare și lucru în echipă. Și mă bucur că reușim asta. Noi suntem ca o familie, iar compania noastră este mai mult decât muncă – este un stil de viață.

Ce alte avantaje le oferiți angajaților? De ce ar trebui ei să aleagă STC?

Am oferit deja un răspuns la întrebarea aceasta, dar aș mai adăuga ceva. Un motiv în plus pentru care candidații ar trebui să aleagă compania noastră este următorul: multe companii declară că oferă candidaților dezvoltare profesională, planuri de carieră și posibilități de promovare. În multe cazuri, însă, toate acestea rămân la nivel declarativ, și nu din rea credință a managementului de acolo. Efectiv, contextul nu oferă aceste oportunități (de exemplu, compania este matură, linia de business este o constantă orizontală. Ca urmare, o persoană talentată are posibilitatea de a fi promovată doar dacă se eliberează o poziție – iese cineva la pensie sau pleacă din companie).

Nu se întâmplă același lucru în compania noastră. Dezvoltarea este exponențială. Angajăm foarte multe persoane, avem programe de formare de competențe în multe spectre, domenii noi pentru companie, dar chiar și pentru piața forței de muncă din România. Ca urmare, multe poziții noi de conducere apar în mod firesc, iar angajații performanți, talentați, au șanse absolut reale de a le ocupa. Să vorbim concret despre ce se întâmplă în STC: în ultimii doi ani, s-au creat 27 poziții noi de conducere, iar 24 au fost ocupate de către persoanele talentate din rândul angajaților existenți.

Care sunt pașii de urmat în cazul în care un candidat dorește să aplice pentru poziție la Star Transmission?

Toate pozițiile deschise sunt publicate, în primul rând, pe site-ul companiei. Urmând calea: www.stcu.ro/Carieră/Posturi disponibile, persoanele interesate găsesc  informațiile necesare despre posturile disponibile, cerințele necesare, responsabilitățile ocupantului postului. De asemenea, găsesc informațiile necesare despre cum pot candida. Un link către adresa recrutare@daimler.com  le facilitează posibilitatea de a aplica online, iar în acest fel aplicația ajunge, direct și rapid, în baza de date a echipei de la Resurse Umane.

Doamna Oana, acel Mihai din reclamă chiar există?

Multă lume m-a întrebat asta. Personajul Mihai este real. Numele nu joacă nici o importanță în această poveste, însă „Mihai” este unul dintre cei mai vechi angajați ai noștri din Cugir. Prin profesionalismul de care a dat dovadă, de-a lungul anilor, și prin felul lui de a fi, este un model  pentru mulți colegi. Așa ne-a venit ideea reclamei de la radio.

DESPRE STAR TRANSMISSION

Filiala Daimler – Star Transmission (STC) a fost înființată în 2001 și este un furnizor internațional de componente pentru industria de automobile. La sediul din Cugir se produc roți dințate, arbori, precum și componente prelucrate mecanic, pentru motoare, cutii de viteză și casete de direcție. Pe lângă construcția de dispozitive, compania oferă clienţilor şi servicii de inginerie. La sediul din Sebeș se montează cutii de viteză automate. În acest moment, numărul angajaților STC trece de 1.400.

articol publicat în sb.business – ediția de toamnă 2014

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter