Tehnologia digitală transformă departamentele de resurse umane – dar e departamentul HR gata să se schimbe?

Profesioniștii din domeniul resurselor umane trec printr-o profundă transformare, produsă de schimbările tehnologice și provocările legate de găsirea specialiștilor și retenția angajaților, după cum arată studiul Tendințe și provocări în HR 2017, realizat de Valoria, în parteneriat cu BusinessMark.

 

Alexandra Cernian

Lector universitar @ Facultatea de Automatică și Calculatoare

În ultimii ani, funcția de HR a început să facă trecerea de la un rol tranzacțional, consacrat, la unul transformațional, cu o contribuție cu adevărat strategică pentru companie. În această evoluție, un aport important îl are tehnologia, care preia povara proceselor rutiniere de pe umerii echipei de HR. Deoarece digitalizarea și automatizarea înlocuiesc seturile de competențe existente într-un ritm tot mai crescut, specialiștii HR va trebui să își dezvolte capacitatea de a se adapta la acest nou peisaj.

Tehnologia digitală transformă departamentele de resurse umane… dar este departamentul HR gata să se schimbe? Iată ce relevă rezultatele studiului Valoria despre companiile din România.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Automatizarea proceselor de HR

În 2017, cinci din zece companii respondente spun că au o soluție de automatizare a proceselor de HR, 34 la sută nu au, dar vor să implementeze, iar 15 la sută nici nu au în prezent și nici nu intenționează să implementeze.

În majoritatea cazurilor, acolo unde departamentul HR folosește soluții informatice, acestea sunt punctuale și tratează un anumit proces în mod individual (ce salarizare, pontaj etc.), componenta esențială care lipsește fiind integrarea acestor procese într-un singur tool mult mai puternic.

Dacă 85 la sută dintre companii spun că folosesc programe software pentru salarizare, numai 13 la sută au programe software pentru managementul cursurilor și perfecționării angajaților. Doar 17 la sută utilizează software pentru managementul programelor de compensații și beneficii, 19 la sută spun că au soft pentru recrutare, iar 26 la sută au programe software pentru managementul performanței angajaților.

Impact pozitiv al tehnologizării HR

Cu toate că 51 la sută dintre companii au apreciat că sistemele informatice pe care le utilizează în zona de HR au un impact pozitiv asupra activității, rezultatele studiului arată că patru din zece companii respondente spun că sistemele informatice existente pentru gestionarea recrutării nu au nici un impact asupra capacității companiei de a furniza un HR eficient, iar una din zece consideră că impactul este unul negativ.

Dintre companiile respondente, 47 la sută consideră că utilizarea tehnologiei în HR este de importanță crescută pentru măsurarea performanței (ROI) departamentului, 28 la sută sunt indecise sau cred că este doar oarecum importantă și 19 la sută consideră că este un element cheie cu importanță critică.

Inteligența artificială în HR

Pe lângă sistemele informatice de gestiune a proceselor HR, trend-ul la nivel global merge tot mai mult în direcția integrării inteligenței artificiale în automatizarea HR, mai ales în cazul activităților de rutină, care consumă mult timp. Doar 30 la sută dintre companiile din România cred că inteligența artificială și automatizarea proceselor vor fi suficient de avansate pentru a influența funcția de HR în următorii 2-5 ani, pe când 17 la sută se așteaptă ca această perioadă să fie de 6-10 ani.

43 la sută dintre companii consideră că inteligența artificială este una dintre cele mai importante tendințe care vor schimba semnificativ funcția de HR. Alte tendințe relevante sunt aplicațiile mobile și social media (47 la sută dintre companii), evoluțiile politice și economice (43 la sută) și evoluția demografică (42 la sută).

Bugetul de digitalizare HR

Șase din zece companii au aproximativ același buget ca și anul trecut pentru digitalizarea funcției de HR, 11 la sută au crescut acest buget cu mai mult de 20 la sută, în 2017, iar 11 la sută au avut o creștere cu mai puțin de 20 la sută. Totuși, pentru șapte la sută dintre companii, acest buget a scăzut, în 2017, cu mai mult de 20 la sută față de anul trecut, în timp ce nouă la sută au avut o scădere cu mai puțin de 20 la sută a acestui buget.

Concluzie

În următorii ani, într-o epocă a transformării digitale și Bid Data, se va resimți o schimbare semnificativă în ceea ce privește angajamentul angajaților. Rezultalele studiului „Tendințe și provocări în HR 2017” arată că provocările cele mai mari cu care se confruntă departamentele HR sunt găsirea specialiștilor și retenția angajaților cu potențial ridicat, precum și creșterea gradului de implicare a angajaților.

În această luptă pentru talentele de pe piață este probabil să câștige companiile care exploatează tehnologia pentru a utiliza la maximum potențialul datelor din sistemele lor de resurse umane.

DESPRE ALEXANDRA CERNIAN

Este Doctor în Ingineria Sistemelor și Lector universitar la Facultatea de Automatică și Calculatoare (Universitatea Politehnică București), din 2007. Are experiență de predare și cercetare, în domenii ca data mining, inteligență artificială, software engineering, business intelligence. A participat ca expert în numeroase proiecte naționale și internaționale și a derulat activități de consultanță în formare și  e-Learning, în companii de top din industria de software din România. Ca trainer, are zece ani de experiență în susținerea de cursuri în companii naționale și multinaționale, și derulează programe de formare și consultanță în competențe funcționale. A colaborat cu peste 50 de companii, pentru care a susținut peste 350 sesiuni de training și consultanță.

DESPRE VALORIA BUSINESS SOLUTIONS

Este o companie de training, consultanță și business coaching, care își propune să transforme potențialul echipelor și organizațiilor în valoare. „Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, afirmă Elena Badea, Managing Partner Valoria.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter