Topul cerințelor angajaților români s-a schimbat radical: masa de prânz devine prioritară, alături de soliditatea firmei, programul de lucru și asigurările de sănătate

S-au dus vremurile când, cu covrigi, pufuleți și alte produse fast-food, angajații stăteau de dimineață până seara la serviciu. Masa de prânz a devenit esențială pentru tot mai mulți angajați, iar calitatea ei a ajuns un criteriu semnificativ la angajare, arată a treia ediție a Barometrului pieței forței de muncă, realizat de compania de consultanță Frames și cea de training, TrainYourBrain.

Acum zece ani, să lucrezi la o multinațională era visul majorității angajaților din România. Locuri de muncă stabile, bine plătite, în comparație cu restul economiei, prestigiul dat de asocierea cu un brand cunoscut și facilitățile oferite, de la mașină de serviciu la bonuri de masă – acestea erau criteriile semnificative ce făceau diferența pe piața muncii.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Potrivit analiștilor de la Frames, percepția românilor s-a schimbat destul de mult între timp. „Multinaționalele, cu programul lor de muncă infernal, cu task-urile multiple și subdimensionarea schemei de personal, au început să nu mai reprezinte un target atât de important. Inclusiv munca la stat, altădată văzută drept doar o soluție de avarie, a devenit atractivă, în condițiile în care salariile bugetarilor au crescut semnificativ – în unele cazuri peste cele practicate în mediul privat”.

Dincolo de salarizare, angajații români și-au schimbat și percepțiile legate de condițiile de la locul de muncă. Potrivit barometrului lansat de Frames & TrainYourBrain, dacă în edițiile precedente, programul de lucru flexibil și timpul petrecut pe drumul  acasă-serviciu erau în prim-plan, mai nou apare un aspect neluat în calcul de mulți angajatori. 24 la sută dintre respondenți trec masa de prânz în topul celor mai importante beneficii la angajare. „Asigurarea unei mese sănătoase a devenit prioritară pentru mulți angajați, mai ales pentru cei trecuți de 30 de ani. Asta în condițiile în care, în multe zone de birouri, oferta este încă insuficientă. Sunt multe fast-food-uri și prea puține unități care oferă mâncare normală, sănătoasă”, afirmă Adrian Negrescu, project manager Frames.

Potrivit lui Alexandru Bălțat, managerul TrainYourBrain, sunt firme care au înțeles importanța alimentației și oferă deja o masă de prânz drept beneficiu salarial. Unele apelează la firme de catering, altele și-au construit bucătării și au angajat personal pentru a le oferi angajaților condiții cât mai bune, mai ales că își petrec mare parte din zi la serviciu. În topul beneficiilor la angajare, asigurările de sănătate și abonamentele la clinicile private sunt menționate de 37 la sută dintre respondenți. În topul beneficiilor menționate de angajați se află pachetul salarial (71 la sută), soliditatea firmei (43 la sută) și programul de lucru (41 la sută). Urmează asigurările și abonamentele de sănătate (37 la sută), decontarea transportului (28 la sută), masa de prânz (24 la sută) și mașina de serviciu (18 la sută).

Ce spun angajatorii

Mulți angajatori par să fi înțeles, cel puțin la nivel declarativ, că salariații își doresc mai mult decât un loc de muncă bine plătit. 63 la sută dintre companii sunt dispuse să ofere mai multe beneficii angajaților, în timp ce 20 la sută au deja un sistem de bonificație care își arată efectele. Șapte la sută spun că vor menține actualul sistem de plată.

Domeniile care atrag cea mai dinamică evoluție pe piața de HR sunt IT și retail. 74 la sută dintre managerii chestionați afirmă că vedeta pieței muncii în 2018 este sectorul IT, care continuă să genereze cea mai dinamică evoluție pe piața resurselor umane. Pe locurile următoare apar retailul (68 la sută), sectorul construcțiilor (52 la sută), serviciile (48 la sută), sectorul medical/pharma (34 la sută), serviciile de suport (21 la sută) și industria auto, cu tot cu serviciile aferente (18 la sută).

A treia ediție a Barometrului Frames & TrainYourBrain a fost realizată între 1 și 10 septembrie, pe un eșantion de 500 de respondenți, din tot spectrul economic (oameni de afaceri, angajați din companii, responsabili HR). Metoda folosită a fost interogarea online și telefonică.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close