Transformarea digitală. Despre tehnologie și oameni.

Transformarea digitală se află în topul priorităților în strategiile de dezvoltare ale organizațiilor la nivel global, conform unui sondaj realizat de Forbes Insights, ce a cuprins răspunsurile a 573 de directori din întreaga lume. Potrivit studiului, următorii doi ani vor fi critici din acest punct de vedere – jumătate dintre repondenți consideră că organizațiile lor vor fi drastic transformate digital, în acest interval.

Alexandra Cernian

Lector universitar @ Facultatea de Automatică și Calculatoare

Paradoxul este că deși tehnologia este în centrul transformării digitale, transformarea digitală nu este despre tehnologie; este despre schimbarea culturii organizaționale, a modului în care gândim, acționăm și lucrăm. Este ceva mai complex decât simpla introducere a unor mijloace tehnologice în procesele organizaționale.

Cum ajung companiile la maturitate din punct de vedere al transformării digitale? Iată cinci pași importanți în acest proces de transformare, analizați din perspectiva a două studii de digitalizare – Forbes Insights, realizat la nivel global și „Barometrul digitalizării”, realizat de Valoria și Doingbusiness.ro, care analizează piața din România:

  1. Transformarea digitală devine o prioritate strategică. 50 la sută dintre companii consideră aceasta ca fiind o prioritate strategică. Investirea în tehnologii noi pentru a permite digitalizarea este o prioritate investițională de vârf, în următorii doi ani – 51 la sută, împreună o creștere cu 51 la sută a bugetelor alocate analizelor de date. În România, 60 la sută dintre companii nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de business și doar patru din zece companii consideră digitalizarea o prioritate.
  2. Rezultatele afacerii trebuie să susțină transformarea digitală. Studiul Forbes arată că principalele motoare care susțin transformarea digitală în companii sunt noi modele de afaceri, respectiv noi tehnologii, cu 41, respectiv 40 la sută, la nivel global. 21 la sută dintre companiile din România se așteaptă ca modelele digitale de afaceri să le transforme în foarte mare măsură industria în care activează, în următorii 1-3 ani, în timp ce 38 la sută spun că modelele digitale de business le vor transforma în mare măsură industria.
  3. Indicatorii de performanță digitală. Indicatorii prin care se măsoară succesul transformării digitale, la nivel global, sunt considerați a fi: capacitatea de a inova – 46 la sută, creșterea veniturilor – 46 la sută, urmată de reducerea costurilor (43 la sută). În studiul efectuat pe piața din România, cele mai importante beneficii ale transformării digitale, în următorii cinci ani, sunt: reducerea costurilor (46 la sută), simplificarea proceselor (46 la sută) și eficiența operațională crescută (35 la sută).
  4. Valorificarea analizei datelor. La nivel global, 44 la sută dintre companii se consideră lideri în analiza și prelucrarea datelor, iar 91 la sută dintre companiile care au implementat astfel de procese au constatat o creștere a veniturilor. În Romania, doar șapte la sută dintre companii sunt în poziția de lider în procesul de transformare digitală și au integrat tehnologii digitale la nivel organizațional.
  5. Integrarea tehnologiei cu resursa umană. 56 la sută din companii consideră că tehnologia joacă un rol esențial în procesul de transformare digitală. Deși tehnologia este privită și ca o provocare semnificativă (29 la sută dintre companii) și există o teamă că multe job-uri vor dispărea prin tehnologizare, în România, 47 la sută dintre companii cred că digitalizarea va conduce la o creștere a numărului de angajați, în următorii trei ani.

Concluzie

În primul rând, pentru a avansa pe acest drum al transformării digitale și a ajunge la maturitate în acest domeniu, companiile trebuie să-și mențină digitalizarea ca prioritate strategică și de investiții. Pe de altă parte, este la fel de importantă definirea unui set de indicatori de performanță, pentru a evalua succesul transformării și inovării digitale. Companiile trebuie, de asemenea, să devină mai centrate pe date și să se asigure că procesul de transformare digitală se întâmplă la nivelul întregii organizații, cu implicarea și integrarea resursei umane.

DESPRE ALEXANDRA CERNIAN

Este Doctor în Ingineria Sistemelor și Lector universitar la Facultatea de Automatică și Calculatoare (Universitatea Politehnică București), din 2007. Are experiență de predare și cercetare în domenii ca data mining, inteligență artificială, software engineering, business intelligence. A participat ca expert în numeroase proiecte naționale și internaționale, și a derulat activități de consultanță în formare și e-Learning, în companii de top din industria de software din România. Ca trainer, are zece ani de experiență în susținerea de cursuri în companii naționale și multinaționale, și derulează programe de formare și consultanță în competențe funcționale. A colaborat cu peste 50 de companii, pentru care a susținut peste 350 de sesiuni de training și consultanță.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter