Transformarea digitală în HR, în scădere în companiile din România

Preocuparea scăzută a companiilor din România față de digitalizarea proceselor HR nu face altceva decât să confirme ultima poziție pe care o ocupă România in topul digitalizării din Uniunea Europeană, potrivit raportului Comisiei Europene (CE) privind Indicele economiei și societății digitale – DESI 2018.

Alexandra Cernian

Lector universitar @ Facultatea de Automatică și Calculatoare

Mesajul departamentelor de HR este că nu sunt prea dispuse să se schimbe și să se modernizeze, deși digitalizarea și automatizarea înlocuiesc seturile de competențe existente într-un ritm tot mai crescut. Asta în contextul pieței din România, unde 60 la sută dintre companii nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de business și doar patru din zece companii consideră digitalizarea o prioritate, după cum reiese din studiul „Barometrul digitalizării”, realizat de Valoria și Doingbusiness.ro.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Iată ce relevă studiul „Tendințe și provocări în HR 2018”, realizat de Valoria, în parteneriat cu Business Mark, despre viziunea digitală a funcțiilor HR în companiile din România.

Automatizarea proceselor de HR, în scădere

Dacă 59 la sută dintre companiile respondente spun că folosesc programe software pentru administrarea resurselor umane, 53 la sută folosesc programe software pentru pontaj (față de 60 la sută, în 2017), iar 50 la sută folosesc programe software pentru salarizare (față de 55 la sută). Doar 25 la sută utilizează un software pentru managementul performanței angajaților, 16 la sută au un soft pentru recrutare, iar 13 la sută au un software pentru managementul programelor de compensații și beneficii. Interesant este că aceste procente au scăzut față de anul trecut, deși vorbim tot mai mult despre digitalizarea întreprinderilor, iar procesele HR sunt în centrul fiecărei organizații. Un procent în creștere este cel de 19 la sută pentru soft pentru managementul cursurilor și perfecționării angajaților, față de 13 la sută în 2017.

Remarcăm și în 2018 aceeași tendință a companiilor de a folosi soluții informatice punctuale, care abordează un anumit proces în mod individual (ce salarizare, pontaj etc.), fără a putea vorbi de integrarea acestor procese într-un tool unitar, mult mai puternic și eficient. Tocmai aceasta ar fi o componentă-cheie în procesul transformațional către întreprinderea digitală a viitorului.

Jumătate dintre companii văd un impact pozitiv al tehnologizării HR

La fel ca anul trecut, și la ediția din 2018, jumătate dintre companiile respondente spun că sistemele/procesele existente de gestionare a recrutării au un impact pozitiv asupra capacității companiei de a furniza un HR eficient, iar 37 la sută, față de 40 la sută în 2017, consideră că nu au nici un impact. 13 la sută dintre companii consideră că utilizarea tehnologiei în HR are un impact negativ, față de nouă la sută în 2017.

Dintre companiile respondente, 44 la sută în 2018, față de 47 la sută în 2017, consideră că utilizarea tehnologiei în HR este de importanță crescută pentru măsurarea performanței departamentului de Resurse Umane. 37 la sută, anul acesta, față de 28 la sută anul trecut, sunt indecise sau cred că este doar oarecum importantă, și 12 la sută, față de 19 la sută, consideră că este un element-cheie, cu importanță critică.

Inteligența artificială în HR, acum sau peste zece ani?

Deși la nivel global trend-ul este tot mai pronunțat pentru automatizarea sarcinilor de rutină prin inteligență artificială, doar 25 la sută dintre companiile din România, în 2018, față de 30 la sută în 2017, cred că perioada în care tehnologii precum inteligența artificială și automatizarea proceselor vor fi suficient de avansate pentru a influența funcția de HR este de 2-5 ani, pe când 13 la sută, față de opt la sută, spun că acest lucru se întâmplă chiar în momentul de față. 19 la sută, față de 17 la sută, se așteaptă ca această perioadă să fie de 6-10 ani.

44 la sută dintre companii consideră că inteligența artificială este una dintre cele mai importante tendințe ce vor schimba semnificativ funcția de HR, în timp ce 38 la sută, față de 47 la sută în 2017, consideră aplicațiile mobile și social media un trend care influențează funcția HR.

Bugetul de digitalizare HR

Aproape șapte din zece companii spun că au alocat aproximativ același buget ca anul trecut, pentru digitalizarea funcției de HR, șapte la sută au crescut acest buget cu mai mult de 20 la sută, iar șase la sută au avut o creștere cu mai puțin de 20 la sută. Totuși, pentru 12 la sută dintre companii, acest buget a scăzut, în 2017, cu mai mult de 20 la sută față de anul trecut, în timp ce șase la sută au avut o scădere cu mai puțin de 20 la sută a acestui buget.

Concluzie

O posibilă explicație pentru scăderea interesului în digitalizarea proceselor HR se poate regăsi în contextul economic și politic actual, în care 27 la sută dintre companii spun că nu fac investiții în a doua parte a anului 2018, față de numai 18 la sută în prima parte a anului, conform studiului Valoria „Evoluția afacerilor în România în 2018”. Însă, în această luptă pe talentele de pe piață, este probabil să câștige companiile ce exploatează tehnologia pentru a utiliza la maximum potențialul datelor din sistemele lor de resurse umane. Cum ne pregătim angajații pentru meseriile viitorului, dacă nu avem un HR adaptat viitorului?

DESPRE ALEXANDRA CERNIAN

Este Doctor în Ingineria Sistemelor și Lector universitar la Facultatea de Automatică și Calculatoare (Universitatea Politehnică București), din 2007. Are experiență de predare și cercetare, în domenii ca data mining, inteligență artificială, software engineering, business intelligence. A participat ca expert în numeroase proiecte naționale și internaționale și a derulat activități de consultanță în formare și e-Learning, în companii de top din industria de software din România. Ca trainer, are zece ani de experiență în susținerea de cursuri, în companii naționale și multinaționale, și derulează programe de formare și consultanță în competențe funcționale. A colaborat cu peste 50 de companii, pentru care a susținut peste 350 de sesiuni de training și consultanță.

DESPRE VALORIA 

Valoria Business Solutions este o companie de training, consultanță și coaching. Misiunea sa este aceea de a transforma potențialul echipelor și organizațiilor în valoare. Oferă training pe o gamă diversificată de tematici, de la cele ce conduc la antrenarea competențelor funcționale, manageriale, de vânzări și interpersonale (soft skills), până la cele pe teme aflate mai rar în oferta de training a firmelor de profil, dar foarte cerute de companii. „Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, afirmă Elena Badea, Managing Director Valoria.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close