Viteza în recrutare și lipsa potențialilor angajați forțează companiile să renunțe la testele eliminatorii

Potrivit Smartree, unul dintre liderii din România pe piața de externalizare a proceselor de HR, în ultimii ani, aplicarea testelor în cadrul proceselor de recrutare și selecție nu mai reprezintă o etapă obligatorie pentru angajatorii autohtoni. Tot mai puține companii aleg să aplice teste eliminatorii.

Una dintre excepții o reprezintă companiile multinaționale, în care există o politică de recrutare la nivel global, ce presupune aplicarea unor serii de teste. Această procedură se aplică și la nivel național.

În ceea ce privește tipul de teste incluse în procesul de selecție, deși unele firme le aleg pe cele de personalitate sau de logică, cel mai des întâlnite sunt cele de verificare a cunoștințelor tehnice necesare desfășurării activiății, în special atunci când vorbim despre poziții de specialiști. „Principalul avantaj al acestor testări este faptul că se pot verifica anumite cunoștințe tehnice, aptitudini și abilități, încă de la începutul procesului de recrutare. Se elimină, astfel, riscul angajării unui candidat care în perioada de probă nu ar dovedi că are toate competențele menționate în CV, ceea ce ar face procesul de recrutare ineficient”, declară Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.

De partea cealaltă, testele psihologice sunt, probabil, cel mai puțin folosite, în comparație cu anii trecuți. Principalul motiv pentru care s-a renunțat la ele este ritmul tot mai rapid în care se desfășoară angajările. În același timp, și candidații sunt din ce în ce mai reținuți în a completa astfel de teste, mai ales atunci când este vorba despre executive search sau head hunting și având ȋn vedere că recrutarea pentru poziții de seniori și specialiști se bazează, de multe ori, pe abordarea directă a candidaților, pe diferite rețele de socializare, precum LinkedIn.

Unde se mai folosesc testele de angajare și care este ponderea lor în decizia de angajare

Industriile în care se apelează mai des la acest tip de probe sunt domeniul IT, contabilitate, inginerie sau limbi străine, în cazul centrelor tip call-center. „Ponderea rezultatelor în decizia de angajare poate fi și de peste 50 la sută. Restul se raportează la atitudine, responsabilitate sau recomandări de la locul anterior de muncă”, spune Raluca Peneș.

Un sector aparte este domeniul public, unde există anumite proceduri și etape, inclusiv testări obligatorii și eliminatorii. Important de știut, atât de către angajați, cât și de către angajatori, este că toate testele care se aplică în procesele de recrutare trebuie să fie în conformitate cu legile ȋn vigoare. Unele firme folosesc metode de testare mai puțin obișnuite, dar totuși legale, cum ar fi detectorul de minciuni. Această practică este aleasă în special de firme de pază, de curierat, societăți de asigurări sau bănci, și poate fi aplicată doar cu acordul candidaților.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close