Vrei să dezvolți un produs software? Angajează un fondator de startup!

Atunci când vor să dezvolte un nou produs software, majoritatea companiilor medii și mari apelează la resursele interne. Fac un calcul cu câți bani au de investit, încropesc o echipă de dezvoltatori care sunt disponibili pe moment (dar vor fi sigur mutați dacă apar task-uri prioritate în alt proiect), pun un project manager neexperimentat (sau, uneori, direct un VP), care să acționeze ca responsabil de proiect și încep lucrul.

Nicolae Andronic

Fondator @ Echoz.ro

Aceste companii ce funcționează pe mecanisme bine unse, proceduri, documentații, departamente și birocrație se așteaptă să creeze un nou produs inovator, dezvoltat într-o manieră agilă. Ei bine, această strategie este o cale sigură spre eșec și motivul pentru care majoritatea produselor inovatoare dezvoltate în companii medii și mari eșuează lamentabil (excluzând aici, desigur, giganții tech).

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

În schimb, v-aș recomanda să luați în considerare următoarea abordare. În loc să folosiți membri din echipele existente, construiți de la zero o nouă echipă tehnică independentă​. Angajați un fondator de startup, dați-i resursele și libertatea ​necesare și lăsați-l să-și facă magia​. Ce aveți de câștigat din asta?

Lansare rapidă​. Principiul de bază în dezvoltarea produselor în lumea startup-urilor este conceptul de MVP (produs minim viabil). Această primă versiune a produsului declanșează procesul de dezvoltare agilă, feedback-ul clienților, testarea modelului de business, testarea tehnică etc. Deoarece reprezintă începutul călătoriei pentru fiecare produs sau caracteristică nouă, fondatorii de startup au întotdeauna în minte și încearcă să facă disponibilă cât mai repede posibil această primă versiune.

Responsabilitate. Fondatorii de startup-uri sunt obișnuiți să-și pună „pielea la bătaie”. Deoarece sunt mereu răspunzători în mod personal de orice decizie pe care o iau, oricât de mică ar fi, au tendința să dezvolte un puternic sentiment de responsabilitate ce afectează în mod pozitiv produsele lor. Chiar dacă construiesc un produs software pentru o companie externă, perspectiva lor nu se schimbă.

Ritm rapid și agil. Produsele construite de fondatorii de startup-uri au un ciclu de dezvoltare extrem de rapid. Având un lanț de comandă foarte scurt, feedback-ul obținut de la clienți este integrat imediat în produs. Deciziile importante sunt luate instantaneu, având un singur scop final: a face clienții fericiți.

Alocare optimă a resurselor. Întrucât au la dispoziție de obicei o cantitate foarte redusă de resurse (umane, financiare, tehnice, etc), fondatorii de startup-uri încearcă să obțină maximul posibil din ele. Fiecare leu investit trebuie să producă cel mai mare ROI (rentabilitate a investiției) cu putință în beneficiul produsului. Valoarea de business a fiecărei noi funcționalități solicitate pentru produs este elementul principal atunci când se calculează prioritățile echipei.

Evanghelizare. Atât pe plan intern, cât și pe plan extern. Dacă treziți orice fondator de startup din somn la 4 dimineața va putea să țină perfect un elevator pitch pentru produsul său. De vreme ce el a reprezentat inițial principala și poate singura forță de marketing și vânzări, a convinge orice persoană întâlnită de beneficiile produsului/tehnologiei/companiei/echipei îi vine fondatorului în mod natural.

Apropierea de produs. Într-o companie mare și birocratică, feedback-ul oferit de client trece printr-un lung drum de la reprezentanții din call-center sau cercetătorii de piață, până la factorii de decizie. Fiecare persoană din acest drum își introduce propriile opinii asupra feedback-ului primit, astfel încât perspectiva reală devine foarte distorsionată. Fondatorii de startup se poziționează întotdeauna cât mai aproape posibil de feedback-ul clientului pentru a avea o înțelegere reală asupra modului în care este utilizat produsul său.

Recrutare eficientă. Fondatorii de startup știu cum să-și aducă cei mai buni membri în echipă. Știu unde să-i găsească, cum să-i atragă și ce butoane să le apese pentru a-i motiva să ofere cea mai mare valoarea posibilă prin munca lor. Responsabilitatea, integrarea rapidă în echipă și cunoștințele tehnice deosebite sunt principalele aptitudini necesare unui astfel de angajat.

Legătură între modurile de lucru. În special pentru un fondator de startup care a lucrat și într-o companie mai mare, este foarte ușor să devină o interfață între structura tradițională, rigidă, a companiei (ce folosește poate metodologii de management de proiect de tip waterfall) și echipa de dezvoltare foarte agilă pentru noul produs.

Acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care o companie medie/mare ar trebui să-și dezvolte noile proiecte într-un mediu „de laborator”, condus de un fondator de startup-uri. Dacă ești în situația în care compania ta vrea să creeze un nou produs, iar sfaturile de mai sus ți s-au părut revelatoare, ei bine, poți să mă angajezi chiar pe mine pentru această sarcină. Sunt fondator al startup-ului Echoz, iar în prezent sunt disponibil pentru o nouă provocare profesională. Mi-ar plăcea să ajut o companie să dezvolte un nou produs software de la zero.

Pe lângă postura de fondator de startup, sunt Project Manager certificat și un programator Java cu experiență. Datorită experienței din startup-ul curent, unde am creat o platformă online pentru recrutare IT într-un mod inovator, pot să construiesc o echipă excelentă, să o conduc din punct de vedere tehnic și operațional și să aduc rapid la viață și în piață produsul pe care compania ta dorește să-l creeze. Mă poți contacta la nicolae.andronic[at]sergent[dot]ro sau pe LinkedIn, aici.

S-ar putea să-ţi placă

By 

Email Newsletter

Close